Anketa:
Dakar 2004 - Tretí triumf Despresa, koniec Vatanena
ZdieľaťPridané: 15.01.2004 Autor: sita
Čitatelia: 8607 [Šport - Rally]
Účastníci Rely Dakar 2004 po druhý raz v tomto roku zamierili do mauretánskeho mesta Tidjikja
![]() |
TIDJIKJA 15. januára (SITA, AFP) - Účastníci Rely Dakar 2004 vo štvrtok po druhý raz v tomto roku zamierili do mauretánskeho mesta Tidjikja, ktoré bolo cieľovým mestom aj v 8. etape. V náročnej 14. etape, ktorá merala 551 km a takmer celá sa jazdila na čas, sa z víťazstva v kategórii motocyklov tešil Cyril Despres na KTM. Pre dvadsaťdeväťročného Francúza to bol už tretí triumf v tohtoročnej edícii súťaže. V priebežnom poradí vedúci Španiel Joan Roma, ktorý skončil so stratou vyše 4 minút tretí, opäť zvýšil svoj náskok pred obhajcom titulu Richardom Sainctom z Francúzska na necelých desať minút. Despres je tretí.
V súťaži automobilov dominoval druhýkrát v priebehu troch dní Francúz Luc Alphand. Bývalý majster sveta v zjazdovom lyžovaní predstihol druhého Brita Colina McRaea o vyše 14 minút. Ďalší Francúz Stéphan Peterhansel, vedúci pretekár v priebežnom poradí, prišiel do cieľa so stratou 18:30 min na treťom mieste. Etapa dopadla zle pre štvornásobného víťaza súťaže Ariho Vatanena. Fínsky jazdec narazil v plnej rýchlosti do stromu. "Bola to na sto percent moja chyba. Zoťali sme strom, ale zároveň aj naše auto," povedal Vatanen, pre ktorého Dakar 2004 predčasne skončil.
V kategórii kamiónov sa z etapovej výhry radoval Rus Firdaus Kabirov na Kamaze. Vyše minútu zaostala za ním posádka Holanďana Gerardusa De Rooya. Priebežný líder Rus Vladimir Čagin (kamaz) skončil tretí.
V piatok ešte ostanú účastníci najväčšej púštnej rely v Mauretánii, keď sa presunú po 651 km merajúcej trase do mesta Nouakchott, rýchlostné skúšky tvoria 579 km. Cez víkend už bude v posledných dvoch etapách cieľ v hlavnom meste Senegalu Dakar.
![]() |
Výsledky - 14. etapa - Ayoun El Atrous (Mauret.) - Tidjikja (Mauret.), 551 km (meraný úsek 547 km):
Motocykle:
1. Cyril Despres (Fr./KTM) 6:55:10 h
2. Alfie Cox (JAR/KTM) +1:23 min
3. Joan Roma (Šp./KTM) +4:14
4. Richard Sainct (Fr./KTM) +6:29 min
5. David Fretigne (Fr./Yamaha) +9:22
6. Fabrizio Meoni (Tal./KTM) +14:23.
Automobily:
1. Luc Alphand (Fr./BMW) 6:51:07
2. Colin McRae (V. Brit./Nissan) +14:20
3. Stéphane Peterhansel (Fr. /Micubiši) + 18:30
4. Jean-Louis Schlesser (Fr. /Schlesser-Ford) + 20:15
5. Hiroši Masuoka
(Jap./Micubiši) +21:05
6. Jutta Kleinschmidtová (Nem./VW) +23:09
Kamióny:
1. Firdaus Kabirov (Rus./Kamaz) 8:57:36
2. Gerardus De Rooy (Hol./DAF) + 1:11
3. Vladimir Čagin (Rus./Kamaz) +31:44
4. Hans Stacey (Hol./DAF) +33:21
5. Jošimasa Sugawara (Jap./HINO) +49:33
6. Andre De Azavedo (Braz./Tatra) +53:37
Priebežné poradie (po 14. etape):
Motocykle:
1. Joan Roma 46:16:24 h
2. Richard Sainct +9:40
3. Cyril Despres +41:25
4. Alfie Cox +43:43
5. Per-Gunnar Lundmark (Švéd./KTM) +1:18:49
6. Pal-Anders Ullevalseter (Švéd./KTM) +1:42:47.
Automobily:
1. Stéphane Peterhansel 43:46:03 h
2. Hiroši Masuoka +1:05:04
3. Jean-Louis Schlesser +2:31:4
4. Luc Alphand +3:38:29
5. Andrea Mayerová (Nem./Mitsubishi) +5:21:35, Gregoire de Mevius (Belg./BMW) + 5:41:42
Kamióny:
1. Vladimir Čagin 55:52:29 h
2. Andre de Azevedo +1:06:21
3. Firdaus Kabirov +1:31:10
4. Gerardus De Rooy + 1:34:54
5. Karel Loprais (ČR/Tatra) +2:15:38
6. Ildizar Merdejev (Rus./Kamaz) +4:53:30
© 2002, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Pridané: 15.01.2004 Autor: sita Zdieľať
Súvisiace články:
- Dakar 2004 - Po 12. etape bez výraznejších zmien - sita
- Rely Dakar - Rekordér Peterhansel, šťastný Roma - sita
- Rely Dakar - Peterhansel zvýšil náskok - sita
- Rely Dakar 2003 - Smolná 16. etapa pre Peterhansela - sita
- Rely Dakar 2003 - Triumfy Masuoku, Saincta a Čagina - sita
- Dakar 2004 - Najdlhšiu etapu vyhral Masuoka - sita
- Rely Dakar - V 5. etape triumfoval Masuoka - sita
- Dakar 2004 - Na čele už Roma a Peterhansel - sita
- Rely Dakar - V 12. etape prekvapenia medzi motocyklami - sita
- Prehľad víťazov Rely Dakar - sita
Ďalšie články tohto autora:
- Rossi vyhral VC Talianska, Gibernau si udržal vedenie
- Katriňákov triumf vo 4. kole M-SR v cross country
- Na ME v endure v Maďarsku najúspešnejším Slovákom Jakeš
- Triumf Španiela Gibernaua aj na VC Francúzska
- Španiel Gibernau vyhral VC Španielska
- Talian Rossi víťazom VC JAR
- Casey Johnson obhájil prvenstvo na Arenacrosse v Brne
- Rely Dakar - Rekordér Peterhansel, šťastný Roma
- Dakar 2004 - Po 12. etape bez výraznejších zmien
- Dakar 2004 - Víkendové etapy v Mali zrušené
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!