ISSN 1336-6491 | Online: 1248 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30246
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17843)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12403)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Rely Dakar 2003 - Triumfy Masuoku, Saincta a Čagina

 Zdieľať

Pridané: 20.01.2003 Autor: sita
Čitatelia: 6194 [Šport - Rally]

Záverečnou 17. etapou v okolí svetoznámeho letoviska Šarm el-Šejk sa v nedeľu skončil jubilejný 25. ročník Rely Dakar 2003.

 Hiroši Masuoka
Hiroši Masuoka

ŠARM EL-ŠEJK 19. januára (SITA) - S nástrahami maratónskej súťaže v celkovej dĺžke 8552 km sa najlepšie vysporiadali celkové víťazi - Francúz Richard Sainct (motocykle), Japonec Hiroši Masuoka (automobily) a Rus Vladimir Čagin (kamióny). Trať najprestížnejšieho motoristického podujatia v súťažiach rely viedla cez tri kontinenty - Európu, Afriku, Áziu a päť krajín - Francúzsko, Španielsko, Tunisko, Líbyu a Egypt.
Záverečná 17. etapa, už tradične viac s exhibičným ako súťažným charakterom, mala celkovú dĺžku 56 km a meraný úsek iba 34 km. K žiadnym dramatickým zmenám v priebežnom poradí už nedošlo. V najsledovanejšej kategórii automobilov triumfoval Hiroši Masuoka reprezentujúci značku Mitsubishi. Štyridsaťdvaročný Japonec, ktorý dlho jazdil v tieni Francúza Peterhansela, tak obhájil prvenstvo z minulého roka. Neslávnym hrdinom podujatia sa stal práve šesťnásobný víťaz Dakaru Stephan Peterhasel, ktorý kategóriu automobilov dlho viedol. V predposlednej etape však pre technické problémy a poškodený záves kolesa dosiahla jeho strata až takmer tri hodiny a v konečnom hodnotení sa prepadol na tretiu priečku za krajana Jeana-Pierra Fontenaya.

 Richard Sainct
Richard Sainct
Dramatický záver mala i kategória motocyklov, keď sa obhajca prvenstva Talian Meoni v záverečných etapách doťahoval na vedúceho Richarda Saincta. Meonimu, víťazovi dvoch posledných ročníkov, nevyšiel štart do súťaže, avšak v závere pretekov vybojoval tri etapové prvenstvá a posunul sa na konečnú tretiu priečku. Na víťazného Saincta pritom strácal 37 minút. Tridsaťdvaročný Francúz dominoval súťaži od úvodných kilometrov a pripísal si svoje tretie prvenstvo na Dakare (predtým 1999 a 2000). Celkové druhé miesto obsadil jeho krajan Cyril Despres pričom od triumfu ho po 18 dňoch rely delilo iba 7 minút a 18 sekúnd.
Medzi kamiónmi obhájil titul ruský pretekár Čagin jazdiaci na stroji značky Kamaz. Príjemným prekvapením bol Gerardus de Rooy, ktorý pri svojom prvom štarte na legendárnej súťaži dlho držal na čele priebežného poradia. Dvadsaťdvaročný Holanďan, ktorý zvádzal tvrdé súboje s Čaginom, však v 12. etape poškodil svoj kamión a musel odstúpiť. Tým sa otvorila cesta pre pohodlný triumf, celkovo tretí, ruského veterána.
Z favoritov na Dakare 2003 neuspeli Jean-Louis Schlesser (techicke problémy) a Čech Karel Loprais (nehoda). Ťažká havária vyradila ďalšieho šampióna Kendžira Šinozuku (víťaz z roku 1997).
Tohtoročný Dakar si taktiež vyžiadal jeden ľudský život. V 10. etape Rely Dakar 2003 prišiel pri nehode o život spolujazdec Bruno Cauvy.

Výsledky - 17. etapa (Šarm el-Šejch - Šarm el Šejch, RS - 34 km):
Motocykle:
1. Per Gunnar Lundmark (Švéd.) KTM 19:34
2. Pal Anders Ullevalseter (Nór) KTM +8
3. Fabrizio Meoni (Tal.) KTM +57
4. Cyril Despres (Fr.) KTM +1:05
5. Francois Flick (Fr.) KTM +1:32

Automobily:
1. Ari Vatanen (Fín.) Nissan 16:32
2. Luc Alphand (Fr.) BMW +1:16
3. Jutta Kleinschmidt (Nem.) Volkswagen +1:19
4. Miki Biason (Tal.) mitsubishi +1:24
5. Stephane Henrard (Belg.) Volkswagen +1:48

Kamióny:
1. Firdaus Kabirov (Rus.) Kamaz 23:12
2. Jošimasa Sugawara (Jap.) Hino +17
3. Vladimir Čagin (Rus.) Kamaz +29
4. Andre de Azevedo (Braz.) Tatra +40
5. Johannes de Rooy (Hol.) DAF +1:12

Konečné poradie:
Motocykle:
1. Richard Sainct (Fr.) KTM 53:24:32
2. Despres + 7:18
3. Meoni + 37:30
4. Jean Brucy (Fr.) KTM + 1:36:29
5. Jean de Azevedo (Braz.) KTM + 1:46:05

Automobily:
1. Hiroši Masuoka (Jap.) Mitsubishi 49:08:52
2. Jean-Pierre Fontenay (Fr.) Mitsubishi + 1:52:12
3. Stephane Peterhansel (Fr.) Mitsubishi +2:16:28
4. Carlos Sousa (Port.) Schlessr-Ford +2:27:47
5. Giniel de Villers (JAR) Nissan +2:45:55

Kamióny:
1. Čagin 61:36:40
2. De Azevedo +1:02:01
3. Kabirov +1:25:04
4. J. de Rooy +2:38:49
5. Sugawara +10:21:28

© 2002, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Pridané: 20.01.2003 Autor: sita Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »