Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1633 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28824
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17151)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11673)
Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia Tuono - repas zadného tlmiča alebo starostlivosť o zlaté nožičky

 Zdieľať

Pridané: 11.06.2013 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 11849 [Technika - Úpravy motocyklov]

Tento článok, primárne o repase zadného tlmiča, je určený najmä mne podobným “úchylákom” a puntičkárom, ktorí chcú pre svoju mašinu len to naj a nečakajú so servisom až keď sa niečo “pojebabre”. Takisto by bolo fajn vniesť trocha svetla do problematiky servisu zadného tlmiča, ktorý je zložitejší ako repas predku a nemal by sa podceniť a servisovať bez príslušných skúseností a vybavenia.

Zostáva mi už len pár týždňov do odchodu na veľkú moto turistiku (cca 5000km) a ja od januára upravujem, opravujem, dokupujem, skrátka przním čisto rejsovú motorku pre potreby Grand Turisma. Nechcem nič nechať na náhodu a hlavne nedať dôvod zvyšným “nemeckým” členom tripu na blbé rasistické reči. Skontroloval som už snáď všetko, navešal držiaky, kufor, plexi, dokonca 12V zásuvku…ale zaskočili ma predné tlmiče. Kurňa minulý rok som ich dal repasovať a zas slzia! No nič, aj keď to nie je nič vážne, vytečené tlmiče 2000km od domu, díky ale nie. Keď už sa robí predok, vizuálne skontrolujem aj zadok (vyzerá velice pekne), prečítam múdru knižku a že predpísaný servis každé 2roky, alebo v prípade okruhového využitia každých 20mth. Halt za zlatú sa platí. A sakra – servis, aj keď je na oko v poriadku, alebo to nechám tak kým to ide?

Chrobák v hlave nasadený, robím si prieskum, kto to vie spraviť a do toho počúvam reči od kamošov, že nech do toho nerýpem, kým to fachá, že garážoví majstri mi to len domrvia. Dilemu rozsekol Boris z Motomaxxu. Dohadoval som si s nim termín ladenia na brzde vs. autotune a medzi rečou som mu spomenul tlmič. Boris ako správny biznismen mi hneď predal info o novej plničke zadných tlmičov, ktorú nedávno zakúpil, že vraj Pro, no a už bolo rozhodnuté…

Pred tým, než sa do toho pustíme, by bolo dobré spomenúť že bohužiaľ nie všetky tlmiče sú repasovateľné, niektorí výrobcovia dávajú na moto tlmiče, ktoré sa nedajú rozoberať.

 Plnička
Plnička

Takže ide sa na to. Po príchode do NZ šla mašina rovno do “luftu” a vymontoval sa zadný tlmič. Pre bezpečné vyzlečenie struny z časti tlmiča natlakovaného dusíkom sa upol do nato určeného zveráka, struna sa vybrala a na rade bola výmena oboch náplni z dvoch časti tlmiča. Najprv sa vypustil plyn (dusík) a potom šla na rad olejová náplň. Olej z nej vytečený bol celkom znečistený na to, že motorka ma niečo cez 4 roky a relatívne málo km. Mašiny 10 a viac ročné, ktoré takýto servis v drvivej väčšine neabsolvovali, tam už musia mať pekné blatko, čo už má vplyv aj na schopnosť tlmenia.

 Tlmič vo zveráku
Tlmič vo zveráku

Tlmič v ultrazvukovej čističke
Takto rozobratý tlmič šiel do “práčky”, ktorou bola ultrazvuková čistička. Ja si mašinu pravidelne čistím, takže
Vyčistený tlmič
úplne čierny nebol, ale z čističky vyšiel prakticky nový diel. Po oschnutí a vytretí šiel tlmič znova do zveráku a za pomoci špeciálnej, na to určenej plničky sa napustil čerstvým Ohlins olejom na výrobcom určenú kapacitu. Tlmič sa roztiahol na maximum a na rad prišlo plnenie plynom, ktorý vlastne pomáha tlmiču vracať sa po každom útlme do pôvodnej pozície. Plyn sa tlakoval z plynovej bomby na hodnotu, ktorú udáva výrobca (rôzne tlmiče majú rôzne hodnoty tlaku). Plyn stlačil tlmič do pôvodnej, predtým nastavenej pozície a prakticky bol tlmič pripravený na montáž na bajk. Samozrejme netreba zabudnúť na výmenu gumených tesnení v tlmiči.

 Napĺňanie tlmiča olejom
Napĺňanie tlmiča olejom

Táto hore uvedená operácia sa nezdá ani tak zložitá, avšak bez potrebného vybavenia, ako je plnička oleja a hlavne dusíka, sa to v domáckom prostredí vykonať nedá. Píšem to hlavne preto, lebo mnoho známych a kamarátov ma od tohto servisu odhováralo s argumentmi, že kým to funguje, nech sa do toho nevŕtam, že majú skúsenosti ako im servisáci tlmič dogabali, ako im tiekol a nefungoval tak ako predtým. Teraz už chápem, že podomoví majstri, nech sú akokoľvek šikovní, kompletne zrepasovať tlmič dokážu len ťažko (resp. bez výbavy vôbec).

 Napĺňanie tlmiča dusíkom
Napĺňanie tlmiča dusíkom

Čo sa jazdných vlastností týka, poviem pravdu, rozdiel som nepostrehol, pretože tlmič mi dovtedy normálne fungoval. Ale ako som už písal, tisíce kilometrov od domu som poruchu riskovať nechcel a keď výrobca káže servis, tak ho Tunáček aj dostal. Každopádne aj tu na MR bolo zopár diskusii o tlmičoch a ich servisoch, väčšina bajkerov na starších strojoch jazdí na vydojených tlmičoch, alebo špekuluje nad samo - domo, čo je podľa mňa v tomto prípade nie veľmi šťastné riešenie. Cena za komplet repas nie je až tak zdrvujúca (70-100 Eur podla typu tlmiča) a verím, že mnoho starších mašín by ozdravovaciu kúru privítalo a ich jazdci by boli možno prekvapení, čo ich mašinka po tomto zákroku skutočne dokáže. V neposlednom rade ide aj o bezpečnosť – okrem gúm a bŕzd je to práve zdravý a dobre naladený podvozok, ktorý môže pomôcť predísť kolíznym situáciám. A koniec koncov sú to naše lásky, tak sa o ne starajme ;)

Pridané: 11.06.2013 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (4 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria