Anketa:
Štefan Svitko víťaz El Chott Rallye de Tunisie 2013
ZdieľaťPridané: 12.11.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 6450 [Šport - Rally]
V dňoch 25.10. – 9.11.2013 sa v Tunise uskutočnil rely pretek EL CHOTT RALLY 2013 ktorého víťazom sa stal slovenský pretekár Štefan Svitko.
![]() |
Obdobne ako minulý rok Ivan Jakeš i Štefan Svitko tento rok využil túto rely ako prípravu na budúci ročník rely Dakar 2014 a tak ako Ivan v roku 2012 i Štefan rely v Tunise vyhral. Svitko bol od začiatku jasným favoritom. Stal sa jasným víťazom s 3 hodinovým náskokom na druhého a až so 17 hodinovým náskokom pred tretím v poradí.
Štefan si z Tunisu odniesol až tri víťazné trofeje: 1. miesto ako celkový víťaz , 1. miesto v kategórii „moto“ a 1. miesto v kategórii „enduro“.
Rely na ktorej štartovali okrem motocyklov i štvorkolky, bugyny, autá kamióny mala celkom 3000 km a jazdci ju absolvovali v rámci 12 etáp (s jedným oddychovým dňom po 6.etape). Hlavné etapy neboli až príliš dlhé (150-300km), avšak púštny piesok a prachové duny dali ako jazdcom tak i technike veľmi zabrať.
Štefanovi gratulujeme a prajeme veľa ďalších úspechov !
![]() |
Video: El Chott Rallye de Tunisie 2013
Pridané: 12.11.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Jakeš najlepší na Rally Tuniska 2012 - Redakcia
- 2x rozhovor Štefan Svitko a Ivan Jakeš o KTM a Dakare 2015 - Awia
- Ivan Jakeš aj Štefan Svitko pred štartom Rally Dakar 2014 - Redakcia
- Rozhovor: Štefan Svitko o Dakare 2013 - haro007
- Slováci na Dakare 2019 - haro007
- Rozhovor: Ivan Jakeš pred Dakarom 2014 - haro007
- Dakar 2019 - Barreda v 3 etape končí, Svitko v TOP10 a Quintanilla ide do čela celkového poradia - San Juan de Marcona - Arequipa - Awia
- Vyspovedali sme majstra sveta v Rally 2013 - Paula Gonçalvesa z Honda HRC tímu pred Dakarom 2014 - Awia
- Naživo: Dakar 2020 - 9. etapa - Wadi Al Dawasir - Haradh - Awia
- Dakar 2020 - 6. etapa - Brabec vyhráva, Price veľa stráca a Svitko 9-ty - Ha`il - Riyadh - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- Customs of Slovakia 2025 – 15. výročie 13.-16. marec 2025 Incheba Bratislava
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!