Anketa:
Prvá jazda na novej KTM Duke 790 - oboma kolesami vo vzduchu 1/2
ZdieľaťPridané: 23.05.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15618 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Tááák a máme tu ďalšie zvýšenie počtu valcov, tentoraz z tradičného jedného na dva. Plus zvýšenie objemu, a samozrejme aj výkonu. Na krásnych 105 koní pri nejakých 190 kg pohotovostných :) Nový Duke 790! Popreháňali sme ho po záhorackych cestičkách, aj na kartingovom okruhu.
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 76 kg)
Foto: Miro Lacko, Martin Matula
Káteemka nás kŕmila kúskovými infoškami o novom Dukeovi už dlhší čas, prvá špionážna fotka vyšla napríklad vo februári 2016. O tehotenských deväť mesiacov neskôr na nás vytiahli prototyp, ktorý vyzeral dosť sexi. Finálna podoba, predstavená o rok neskôr, už samozrejme taká ostrá nebola, ale stále je to v mnohých veciach prelomový Duke. Napríklad má prvý radový dvojvalec z tejto fabriky, a v sérii má toľko vychytávok, že konkurencia sa nechytá...
Video: KTM 790 Duke 2018 - zlatá stredná cesta vojvodská
Video: KTM 790 Duke 2018 - predstavenie Bratislava
Ďalej trebárs quickshifter, tlmič riadenia alebo náklonové asistenčné systémy, ktorý z konkurentov ich má v sérii? Žiaden. Rakúšania naložili nového Dukea skutočne až po strop. Má napríklad aj launch control. Farebná TFT prístrojovka bola už na predošlom modeli, ale pribudlo moderné LED osvetlenie po vzore veľkých súrodencov. Inak, že je to dvojvalec, nie je vôbec zreteľné. Motor nie je nejako extra široký a výfukové zvody sa spájajú do jednej rúry ešte pred motorom, takže aj rozhľadený motorkár sa môže spliesť. Po naštartovaní už je to jasné, motor pradie jemnejšie, a žiaľ aj tlmenejšie. Už to nie je buchotavý jednovalcový zvuk, ktorý tak pripomínal napríklad supermoto. Povedal by som, že zvuk motora 790 na voľnobehu je akýsi udusený dokonca aj s Akrapovičom; môžu za to pravdepodobne euronormy. Zvláštne je, že predošlá 690 normu Euro4 spĺňala, tento dvojvalec prišiel kvôli iným modelom a ďalším normám, ktoré budú nasledovať v budúcnosti. Áno, enduro Adventure 790 je vo vývoji, máme to potvrdené :)
Zvýšenie počtu valcov o 100 % prinieslo Dukeovi takmer 50-percentný nárast výkonu, konkrétne zo 73 koní na 105, potom aj krúťaku zo 74 na 86 Nm. Charakteristika nového motora je však logicky odlišná, nie je to žiadne kladivo a nemá nič spoločné so starou KTM školou. Pásmo využiteľných otáčok narástlo zhruba o 1 300, červené teraz začína na 9 500. Celá motorka pribrala asi 20 kíl, ale aj tak je to jeden z najmenších a najkompaktnejších naháčov na trhu, ktorý ešte stále viac pripomína jednovalec.
Cvak za jedna a vyprázdnenou Blavou sa presúvame viac menej predpisovým tempom (viaceré hliadky) na kartingový okruh do Dlhej. Prvé čo si všímam, sú dosť divoké reakcie na plyn. Nastavený mód Sport prepínam na menej ostrý, "rýchlopalovú" odozvu plynu Track vypínam, potom je to o niečo lepšie, ale stále to nie je také, aké by som si predstavoval pre menej skúsených jazdcov. Zato quickshifter je parádna vecička, a pre začiatočníkov určite vhodná. Funguje obojsmerne a bezchybne, super. Chod radičky je kratučký, kvalty tam skáču akoby sa samy tešili, že wááá, teraz idem ja. Novému Dukeovi nemám v meste čo vyčítať, koniec koncov je to jedno z prostredí, v ktorom pravdepodobne strávi väčšinu svojho života.
Ty kokso, ísť niekam na takejto motorke predpisovo, to vyžaduje veľa sebaovládania :) Za plyn sme poriadne zatiahli až niekde za Častou, čo už je vlastne kúsok od okruhu pri Dlhej. Tam sme mali konečne hodinku bez akýchkoľvek limitov :) Naklikávam režim motora track, rýchlopal, kontrolu prešmyku na druhú najnižšiu a šup šup sa zoznamovať s týmito zákrutkami, keďže som tu ešte nebol.
Čoskoro však zisťujem, že okruh pre motokáry je niečo iné než pre motorky. Normálne som mal občas pocit, že je príliš utiahnutý aj pre stroj ako Duke 790. A pre istotu si v piatej zákrute ustielam, lebo mi šmyklo zadné. Chytám sa za hlavu, aký som sprostý! Už ráno pri statickom zoznamovaní mi padli do oka pneumatiky Maxxis, lebo ich dezén som nevedel nikam zaradiť. Ich celý názov je Maxxis Supermaxx ST, a že sú celkom tvrdé mi bolo jasné už keď som sa ich dotkol rukou za studena. Ale keďže sme doteraz išli plus mínus podľa predpisov, nemal som ako nájsť ich hranice.
Nič to, motorku ľahko dvíham, rýchlo skontrolujem a fičím ďalej. Nadchádzajúce zákruty sú ešte tesnejšie, najčastejšie tam mám dvojku, trojka sa dostane k slovu len občas. Veru, Duke 790 by si zaslúžil otvorenejšie zákruty :) Po pár kolách už mám všetky zákruty naskenované, a tak tomu nakladám čoraz viac. Veľmi chválim, že stupačky sú pekne vysoko a jazdec ich nemusí ťahať po asfalte. Quickshifter je tu najcennejším pomocníkom, neviem si predstaviť že by som mal na týchto kratučkých rovinkách ešte spojkovať. Neskôr, keď už je moje sebavedomie aj zadná pneumatika pekne zohriate, opäť skúšam hranice - nie, ten zadok je nejaký čudný. Akože bez hanby napíšem, že v ten deň som padol iba ja, a to tam iní borci nakladali oveľa viac, ale...
Za všetko hovorí najmä fakt, že najrýchlejší z nás, David z ČMN, mal po čistých 50 minútach fakt ostrej jazdy zadnú pneumatiku v normálnom stave bez žmolkov. A pritom bolo teplo a slnečno. David flekoval, nakladal, dvíhal na zadné... Normálne gumy by boli dávno ožmolkované. Ak sa nemýlim, značku Maxxis použila KTM na cestnej motorke po prvý raz; chcel by som poznať ich dôvody. Veď aj Duke 390 má obuté šikovné Metzelery. Tieto tajvanské pneumatiky by som osobne použil iba počas zábehu nového stroja, potom by leteli do smecáka, po našem, po jursky.
Ale to bolo so 790 moje jediné extempore. Keď už som sa naučil, kde má jej guma v kombinácii s mojím štýlom jazdenia hranice, tak som krúžil bez problémov. Musím vyzdvihnúť parádne brzdy, ktoré sa nedali unaviť. ABS sa tu dá prepnúť aj do supermoto módu, ktorý ti dovolí flekovať zadkom koľko len chceš. Ani prednej vidlici WP nemám čo vytknúť, aj keď je nenastaviteľná. Hádam sa však dočkáme aj eRkovej verzie, kde by podvozok mal byť kompletne nastaviteľný. Na Duke 790 si dovtedy môžeš meniť iba zadné predpätie.
Po kartingovej vložke sme sa vrátili naspäť na normálne cesty, zamierili sme na západ, na Záhorie. Milanko z importu konečne nastavil normálne motorkárske tempo, čiže fičíme celkom svižne. A musím povedať, že aj na výbere trasy si dal záležať, lebo sú to veľmi pekné cestičky! Aj keď tu paradoxne dosahujeme vyššie rýchlosti než na okruhu, guma sa tu správa o niečo lepšie, lebo nedosahujeme také hlboké náklony. Občas si aj oddýchne, lebo na typických záhorackych horizontoch sa odlepia od zeme aj obe. Musím povedať, že tu je to s Dukeom oveľa väčšia zábava: rýchle otvorené zákruty a dlhšie rovinky, naložené tak kilo pade až 170, mňam mňam. Na toto bol Duke 790 stvorený! Podobných ciest majú v jeho domovine nekonečné množstvo; dvom valcom stačí dať otáčky nad 5 000 a dynamika je na veľmi slušnej úrovni.
Väčšinu času som strávil na kuse vybavenom príplatkovým Akrapovičom. Neveril som vlastným ušiam, keď na okruhu v Dlhej alebo pri prejazde nejakou obcou sa mi sériové laufy zdali hlučnejšie a s krajším zvukom. S chalanmi z iných redakcií sme to cez deň viackrát preberali, a je to pravda, sériový výfuk na Duke 790 má lepší zvuk než Akrap. Dokáže si ľahšie "odfľasnúť", a je cezeň výraznejšie počuť valce. To tu už nikto nič negarantuje? :)
Popoludní sa obloha zatiahla, ochladilo sa a spŕchlo. Toto bude ďalšia výzva pre gumy Maxxis :) Aj keď som si na mokrých cestách nechal zapnutú mapu sport, nezaznamenal som už žiadne kĺzanie, dokonca ani trakčná sa mi ani raz nezapla. Zvláštne; z predku idú celkom dobré informácie aj sebavedomie, len ten zadok v hlbokých náklonoch nepracuje dobre...
Navečer sa už polka národa vracia späť do Prešporka, a tak je mesto podstatne hustejšie než keď sme ho ráno opúšťali. My však testujeme nového Dukea, ktorý má prepletanie medzi nervóznymi plechovkami v popise práce. Žiadne kompromisy; je vychovaný desaťročiami v európskych metropolách, tu nemusíme hovoriť o nejakých nedostatkoch. Je tu aj ukazovateľ zaradeného kvaltu, nie je čo riešiť...
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 23.05.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- EICMA 2016 - KTM ukázala nové Duke 390, 1290 a prototyp dvojvalcového Duke 790 - Awia
- KTM Super Duke 1290 R 2014 - tak trochu prítulná beštia - zeON
- Vojvoda tlačí na pílu - KTM 690 Duke a Duke R 2016 na Kanárskych ostrovoch - Awia
- Prvé dojmy z jazdy na KTM 790 Adventure R 2019 na Slovensku - Awia
- Vyskúšali sme beštiu z Mattighofenu - KTM 1290 Super Duke R 2014 - Awia
- Kompletne nové BMW F750 a F850 GS 2018 sme vyskúšali v Španielsku - Awia
- Vyskúšali sme hypergenerátor adrenalínu KTM 1290 Super Duke R 2017 - Herghott
- Vyskúšali sme „skoroliter“ za rozprávkové peniaze - novú Kawasaki Z900 2017 - Herghott
- KTM Duke dostáva silnejší motor - predstavujeme Duke 890 2021 - Awia
- Kawasaki ER6-n baránok vo vlčom kožuchu - datadive
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora