Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1458 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28775
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17125)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11650)
Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Retrospomienka na Autosalón Bratislava v roku 2000

 Zdieľať

Pridané: 17.01.2022 Autor: gilbert
Čitatelia: 5245 [História]

Pred hlavným vchodom bol vystavený autobus Tatra s veľkým transparentom. Z diaľky to bol pohľad pre bohov, no z blízka to bolo fiasko. Autobus bol dotiahnutý z Múzea Dopravy, to by nebolo také zlé, ale otras bolo to čo bolo vo vnútri. Dcérka sa ale tešila, že si ju vyfotím ako sedí na motorke, bolo jej jedno na akej, len aby sa mohla kamarátkam pochváliť.

stánok BMW

Už koncom roku 1999 v motoristickej tlači bola avizovaná ďalšia výstava v Inchebe v Bratislave. Bol som navnadený z Autosalónu 1999, že znova uvidím hlavne motocyklové veterány na veľkolepej akcii. Vzal som so sebou aj najstaršiu princeznú. Pred hlavným vchodom bol vystavený autobus Tatra s veľkým transparentom. Z diaľky to bol pohľad pre bohov, no z blízka to bolo fiasko. Autobus bol dotiahnutý z Múzea Dopravy, to by nebolo také zlé, ale otras bolo to čo bolo vo vnútri. Žiadne sedadlá, žiaden interiér, ale za to veškerý bordel vrátane plastových fliaš od malinoviek a interiérové preglejky porozhadzované bez ladu a skladu po celom priestore. Nespomínam si presne, ale kolesá neboli všetky, ak áno tak pneumatiky tam neboli, alebo len sem tam aj to prehnité. Zarazilo ma to.

Dcérka sa ale tešila, že si ju vyfotím ako sedí na motorke, bolo jej jedno na akej, len aby sa mohla kamarátkam pochváliť. Keď to tak porovnávam s dnešnými sociálnymi sieťami, pripadá mi to ako to vtedy bola nekonečná tortúra, aby mala svoje foto a chválila sa.

Samotná výstava najskôr bola príjemná. Prízemie prvej haly bolo plné, na poschodí to bolo ale horšie. V druhej hale sa ale vystavovatelia strácali v priestore. Nebyť toho, že ich exponáty boli veľké lode, či kamióny, tak by som si myslel, že tam niekto likviduje prevádzku a pod cenu sa snaží zbaviť všetkého, čo roky predával, no zarobil minimum a teraz je na dne.

malý Intruder

Výstavné priestory teda boli naplnené len naoko. Pýtal som sa upratovačov, ochrankárov, či to je preto, že Autosalón už končí, no dôvod bol prostejší: vysoká cena za 1 m² a samozrejme fakt, že v Nitre to je zrejme nižšie a teda veľa vystavovateľov účasť na ostatok odmietlo.

Keď sme vyšli von, tak dcérka dobiedzala, že sa chce povoziť na motokáre. Napriek tomu, že avizovaná cena za vozenie bola extrémne prehnaná, som jej chcel urobiť radosť, no prevádzkovateľ už mal zbalené. Čudoval som sa teda, prečo hangár nezavrel. Chlapčisko naznačil, že vedenie Incheby trvalo na tom, že hangár musí byť otvorený až do skončenia výstavy a nezaujíma ich, či motokáry bežia, alebo nie. Chvíľu sme teda sledovali aspoň preteky deťúreniec v štadiónkrosse.

Bol som znechutený danou situáciou a mrzelo ma, že sa moje obavy spred roka naplnili. Paradoxom ale je, že som do budúcna predpovedal situáciu ešte horšiu, no moja predpoveď sa našťastie nenaplnila.

Elektronický prepis strojom písaného textu:


AUTOSALÓN 2000

Podobne ako v roku 1999, tak aj teraz motoristická verejnosť v dňoch 11. až 16. apríla 2000 mala možnosť vzhliadnuť automobilové a motocyklové novinky pre Slovensko na rok 2000 a okrem nich aj stálice slovenského trhu. Toto podujatie bolo opäť pojaté veľmi veľkolepo až na to, že neboli využité všetky výstavné priestory a oproti minulému roku predajná výstava pôsobila chudobne a vyumelkovane. Fakt, že motocykle boli sústredené na prízemí vstupnej haly ma potešil. Posledne totiž boli motocykle roztrúsené po celej výstave v stánkoch rôznych firiem, ktoré sa venovali dovozu ako takému. Môj názor mi potvrdilo viacero ľudí aj z radov technického personálu a strážnej služby nielen na parkoviskách. Všeobecná mienka bola v polohe vysokého nájomného za 1m² výstavnej plochy.

Odradilo to veľa malých firiem. Absentovali značky JAWA, DANDY, turecké motocykle MZ KANUNI a z domácich značiek BABETTA. Zo známejších to boli španielske motocykle DERBI a ázijské skútre ADLY a SUNDIRO. Vlaňajšiu absenciu si vynahradili kolosy ako KAWASAKI, BMW či PEUGEOT. Ako som spomínal, prízemie vstupnej haly patrilo motocyklom a ich príslušenstvu vrátane oblečenia a ďalšej výbavy jazdcov, či prístroje pre mechanikov.

Pri prvom pohľade návštevníkov najprv upútala plejáda motocyklov HONDA. Dvoranu tvorilo točiace sa pódium z noviniek. Trónili tam modely SUPERŠPORTOV VTR 1000-I a CBR 900 RR FIREBLADE. Tieto novinky dopĺňal model CBR 600 F. Neďaleko boli trvalky rady CBR, či VTR. Vlajkovou loďou NAKED BIKOV bol model X11 ELEVEN, ďalšími pútačmi boli motocykle rady CB a CB HORNET aj s polokapotážou. Sekciu chopprov uvádzal GOLD WING a jeho nahá sestra F6C. Tieto obklopovali CUSTOMY a CRUISERY radu SHADOW. Ďalšími cestnými motocyklami boli tzv. „turistické cestné endurá“ VARADERO, AFRICA TWIN (podľa mňa ale Varadero nie je enduro, ale supermoto), modernizovaný model TRANSALP a trvalka DOMINATOR. Klasické ENDURÁ boli rozostavené okolo novinky XR 650. Tradične nechýbali ani motocrossové stroje na veľkých, či malých kolesách, niektoré boli aj v stánku SMF. HONDA nezabudla ani na milovníkov QUADOV modelom TRX 400 EX.

Honda Varadero a Transalp
Honda Varadero a Transalp

Ďalší motocyklový gigant- značka YAMAHA sa nesústredil len na motocykle a skútre, ale podobne ako minulý rok samostatný stánok mali QUADY vo variantách úžitkových, športových či MINI. Motocykle boli zastúpené naked bikmi XJR 1300, XJ600 N a chopprami radu DRAG STAR doplnené modelom VIRAGO. Svoje miesta tu mali aj endurá a atypický model s označením TW (TRAILWAY). Motocykle, ktorých bolo podstatne menej ako vlani, dopĺňal skúter NEOS. Čo v týchto stánkoch absentovalo si firma vynahradila celou plejádou lodných motorov všetkých kubatúr.

Ďalšou značkou, ktorá sa predstavila v lepšom svetle ako vlani, bola SUZUKI. Oproti jedinému motocyklu z vlaňajška (HAYABUSA) to bola teraz celá plejáda superšportov, naked bikov, chopprov a endúr. Vlajkovú loď Hayabusu dopĺňala rada GSX s novinkou GSX-R750. Medzi naked bikmi úplnou novinkou bola GSX 1200 a BANDIT GSF 600/ 600S s polokapotážou. Nechýbal ani najobľúbenejší model GS 500 E. V kategórii chopper SUZUKI predstavila novinku INTRUDER LC VL 125. Nedali sa obísť INTRUDERY a MARAUDERY. Medzi endurami bola predstavená novinka DR-Z 400 E a nakoniec najväčší skúter na trhu BURGMAN a nenápadný ZILLION.

J. Ráž Yamaha

Obďaleč značiek HONDA, YAMAHA, či SUZUKI boli motocykle BMW. Firma predstavila zástupcov z každej modelovej rady. Koncepciu BOXER zastupoval policajný motocykel a chopperský mutant R 1200C. S radovým ležatým štvortaktom to bol celokapotovaný model radu „K“. Z jednovalcov bol vystavený model berlínskeho FUNDURA F 650 a takisto aj replika púštneho Endura na DAKAR. Modernizované FUNDURO má pôsobivý vzhľad a kvôli zníženiu ťažiska nádrž pod sedadlom. Nesmiem zabudnúť na dlhodobo predstavovaný kabínkový skúter BMW C1.

Firmy KAWASAKI, CAGIVA a PEUGEOT mali spoločný stánok. Pred rokom neboli medzi vystavovateľmi a teraz zvolili taktiku pozvoľného aklimatizovania. PEUGEOT predstavil svoje skútre a v sekcii CAGIVA boli kumulované modely značiek patriacich CASTILIONOVCOM. Endurá HUSQVARNY 6I0 a 4I0 boli doplnené MINIMOTOCROSSOM a SUPERMOTTARDOM a modely CAGIVA predstavovali naked biky /CAGIVA PLANET/ a cestovné endurá /CANYON a SUPERCITY 125/. KAWASAKI prezentovala SUPERSPORTY ZXR a CUSTOMY DRIFTER. Návštevníci si mohli prezrieť aj pretekový SUPERBIKE TIBORA STRAKU, niekdajšieho talentovaného jazdca už dnes na Slovensku zaniknutej disciplíny TRIAL.

trvalka GS 500
trvalka GS 500

12 minikatalóg
minikatalóg
minikatalóg
minikatalóg

Podobne ako vlani, koncern PIAGGIO ponúkol nezmenenú zostavu skútrov PIAGGIO ZIP a GILERA RUNNER. Zaujímavosťou v stánku motodoplnkov bol v Čechách vytvorený krásavec INNOTECH CREA, ktorý som mal možnosť vidieť a preskúmať vo firme MOTOTIPA v PEZINKU, kde bol daný motocykel na prevádzkovej kontrole a doladení.

Keďže domáca značka BABETTA absentovala, česť slovenských výrobcov hájili mopedy a minimotocykle z Považskej Bystrice. MANETY, ktoré používajú dlhodobo obľúbené motory PUCH predviedli viaceré modifikácie mopedu KORÁDO a cestný pretekový MINIBIKE MANET RACING CYKLONE K. Nechýbal ani MINIMOTOCROSS CT-36. Moju dušu zaťaženú na roky minulé potešil klasický veterán MANET M90 a dvojpiestnym jednolvalcom. Ako som neskoršie zistil, bol to jediný motocyklový veterán celého AUTOSALÓNU. Moju náladu pokazil fakt, že z veteránov, kvôli ktorým som bol navnadený z minulého roku, bol okrem automobilov v hale „D“ MANET M 90 naozaj jediný motocyklový veterán AUTOSALÓNU. Automobilové veterány sa tiež rapídne scvrkli len na niekoľko áut a aj pútač na staručkom autobuse pred halami mi pripadal ako zbytočne prehnaná reklama. Nálada sa mi nezlepšila ani pri odchode, keď sme sa s dcérkou chceli previesť na motokárach na uzavretej trati v jednej z plechových hál v areáli INCHEBY. Chvíľku sme aspoň sledovali zápolenie detí v ŠTADIÓNCROSSE. Pretekali všetci spolu a na trati boli súčasne motocykle s troma veľkosťami kolies. Páčilo sa mi, že tento pretek nebol čisto mužskou záležitosťou, ale v pelotóne jazdcov sme zazreli aj dievčatá a nášho matadora JAROSLAVA GUŠTAFÍKA. Nečudujem sa, že niektoré firmy svoju účasť na poslednú chvíľu odriekli a sústredili sa na zrejme perspektívnejší AUTOSALÓN v Nitre.

dobová reklama 2000
dobová reklama 2000

Odvážim sa tvrdiť, že ak sa bude AUTOSALÓN konať na budúci rok v INCHEBE, tak tam motocykle asi nebudú. Ak cena za prenájom výstavnej plochy odradila už dnes malé firmy, tak na rok ich bude ešte menej. Firmy, ktoré majú ako doplnkový program dovoz motocyklov, sa radšej sústredia na hlavnú náplň svojej činnosti a zrejme sa potvrdí moje tvrdenie z minulého roka. “Ak cena tých najlacnejších mopedov a motocyklov neklesne pod 50 000 Sk, tak bežný človek s rodinou si za takú sumu radšej obstará ojazdené auto. I keď motocykle toleruje ako dopravné prostriedky, dá vo väčšine prípadov vždy prednosť autu, čiže rodinnému automobilu. Usudzujem, že čas, kedy si občan z priemerného jedného, či dvoch platov kúpi motocykel podľa chuti, ako vo väčšine západného sveta nastane až keď generácia dnešných školákov bude mať vlastné deti. Dovtedy sa čisto motocyklová predajná výstava s výrazným úspechom konať asi nebude.

Pridané: 17.01.2022 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (13)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: