Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1344 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28775
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17125)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11650)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

Retrospomienka na motocrossový víkend na šenkvickej trati v roku 2000

 Zdieľať

Pridané: 26.01.2022 Autor: gilbert
Čitatelia: 4717 [História]

Na prírodnej trati v bývalej tehelni sa stretli európski jazdci triedy 125 ccm, ktorí majú čo povedať do výsledkov európskeho šampionátu. Nominovaných bolo takmer 50 jazdcov z bývalého východného bloku a susedného Rakúska. Svojich najlepších jazdcov vyslali kluby z Čiech, Maďarska, Ukrajiny, Bulharska, Chorvátska, Slovinska, Macedónska a už spomínaného Rakúska.

titulka brožúrky
titulka brožúrky

S odstupom času som aj napriek tomu, že som v motocrossovom klube u nás v Šenkviciach nesmel byť kvôli podmienke starostky o finančnej podpore klubu pri pretekoch, zúčastnil som sa preteku v kubatúre 125 ccm. (Skutočný dôvod bol ten, že som vtedy fungoval ako poslanec miestneho zastupiteľstva za opozičnú stranu. Jediní poslanci „spolupracujúci“ so starostkou boli „nezávislí“ poslanci, ktorých účasť na rokovaniach bola podmienená „závislosťou na osobe starostky“. Teda „nezávislí“ boli paradoxne jediní „závislí“, to len na okraj).

V závere strojom písaného textu, ktorý som vtedy poštou poslal do vtedajších motocyklových redakcií som naznačil, že organizátori skrátili program v nedeľu a teda, nezúčastnil som sa vyhlasovania výsledkov, čo vlastne mi zhatilo získať oficiálne výsledky. Ani po mnohých rokoch sa mi to dodnes nepodarilo. Do galérie som teda vložil aspoň moje dielčie rukou písané poznámky. Situácia s fotodokumentáciou bola vtedy tiež dosť ošemetná. Akonáhle motocrossári zistili, že som tam bol a fotil, tak som musel niekoľkokrát fotografie dať dorábať. Dnešná skutočnosť je taká, že tým pádom tie najlepšie negatívy som doposiaľ neobjavil a teda v galérii sú len skeny fotografií, ktoré som v archíve našiel.

štart jednej z rozjázd 125 ccm
štart jednej z rozjázd 125 ccm

lietanie na lavici II
skok cez horizont
môj ZENIT nestíhal
súboj v machuľovom podaní

Ďalším mnou neovereným faktom je účasť detských jazdcov. V oficiálnej brožúrke nie je o nich ani zmienka. Z mojich poznámok som zistil, že ich rozjazdy boli a to v triedach 50 ccm a 65 ccm. 85-kári boli tiež vedení v dvoch skupinách podľa veku, no zrejme jazdili spolu. Mali teda aj motocykle s viacerými veľkosťami kolies. Mal som vtedy nabitý víkend a preto som na trati nebol stále a odbiehal som domov. Zato moje princezné si neodpustili foto s country skupinou, ktorá im zahrala do tanca. Dúfam, že aspoň sprostredkované zážitky spestria čitateľský prehľad.

v sústredenej akcelerácii
v sústredenej akcelerácii

Elektronický prepis strojom písaného textu:

Šenkvice, 15. 5. 2000

Majstrovstvá Európy 125 ccm v motocrosse

V príjemný, takmer letný víkend v dňoch 13. – 14. 5. 2000 usporiadateľ M-CROSS club /Mládežnícky motocrossový klub/ Šenkvice, ktorý v posledných rokoch 1998 a 1999 bol uznaný ako najlepší uporiadateľ seriálu pretekov v disciplíne MOTOCROSS, usporiadal podujatia ME v triede 125 cm3. Na prírodnej trati v bývalej tehelni sa stretli európski jazdci, ktorí majú čo povedať do výsledkov európskeho šampionátu. Nominovaných bolo takmer 50 jazdcov z bývalého Východného bloku a susedného Rakúska. Svojich najlepších jazdcov vyslali kluby z Čiech, Maďarska, Ukrajiny, Bulharska, Chorvátska, Slovinska, Macedónska a už spomínaného Rakúska. Slovensko zastupovali najlepší v tejto triede. Podujatie bolo po celý víkend veľmi zaujímavé. V piatok prichádzali výpravy, komisie hodnotili trať a náročnosť jednotlivých úsekov. Oproti vlaňajšej dĺžke trate 2030 metrov pribudli atraktívne skoky cez horizont a trať sa predĺžila na 2300 metrov. Pre divákov bola vybudovaná tribúna neďaleko priestoru štartu. Trať bola postavená pre priemernú rýchlosť okolo 50 km/h. Preberali sa motocykle jazdcov a zástupcovia JURY sa stretli s organizátormi. V sobotu boli voľné tréningy a nakoniec tréning kvalifikačný. V tento deň jazdci spoznávali trať, jej úskalia a zároveň sa navzájom pozorovali. Skúmali jazdecké návyky svojich súperov a možnosti ich využitia vo svoj prospech. Diváci sa oboznámili s horúcimi kandidátmi na popredné umiestnenia. Kvalifikovalo sa 41 jazdcov. Najlepší boli Slovinci S. KERN a J. MOZE /čítaj Jaka Može/ a YAMAHÁCH. Tretí bol český jazdec J. BRABEC tiež na YAMAHE. Na štvrtom mieste bol T. BUČENEC na SUZUKI, ktorý ako jediný Slovák sa umiestnil v prvej desiatke jazdcov. Ďalšie miesta sa stali korisťou jazdcov T. KOROSAKA na HUSQVARNE zo Slovinska, O. REISINGERA z Rakúska na HONDE, J. KULHAVÉHO z ČIECH na KAWASAKI, Z. KOSTELECKÉHO z ČIECH na YAMAHE, K. MACHTLINGERA z RAKÚSKA na HONDE a prvú desiatku uzatváral R.TOMAN z ČIECH na YAMAHE. Nikto nepochyboval, že celkoví víťazi vzídu z týchto jazdcov. Hlavný program zabral prakticky celú nedeľu, ktorej vládlo skoro letné počasie a teda organizátori, vždy keď to bolo možné, trať polievali. Ako obyčajne mimo pretekov v triede 125 cm3, mali priestor pre meranie síl aj jazdci triedy 85 cm3. Títo do obedu absolvovali tréningy aj preteky. V ich rozjazdách nechýbalo vzrušenie a ani dramatické súboje. V pelotóne bolo veľmi málo domácich jazdcov z okolia Šenkvíc. Ich česť zachraňoval J. GUŠTAFÍK z Vinosad a bratia RIŠIANOVCI z Častej. Doobeda sa teda striedali jazdci obidvoch tried. V triede 85 cm3 jazdci vytvárali pelotón na motocykloch s rôznymi veľkosťami kolies. Jarko Guštafík bol v prvej rozjazde siedmy. V druhej svoju pozíciu neustále zlepšoval, no v závere sa nevyhol pádu a svoje vystúpenie ukončil na piatej pozícii. Podobne dopadol aj L. ČIŽMÁRIK z Myjavy, ktorého odviezla sanitka do nemocnice. Prvé pozície si rozdelili T. ŠIMKO z Močenka, M. KOHÚT z Kysuckého Nového Mesta a Ľ. KOLLÁR z Myjavy. Škoda, že týmto jazdcom sa nevenuje už taká pozornosť ako v iných kubatúrach. Bolo to viditeľné aj na pohároch a cenách, ktoré pri vyhlasovaní víťazov im boli odovzdané. Pripadalo mi to paradoxné, pretože vo svete sa týmto šampiónom venuje oveľa viac priazne. Sú to jazdci, ktorých činnosť je podporovaná väčšinou rodičmi. Títo sú zároveň trénermi, sponzormi a prvými fanúšikmi.

akceleračný úsek medzi lavicami
akceleračný úsek medzi lavicami

hodnotenie slovenského motocrossu
pokračovanie hodnotenia
nový seriál Jim Beam
škola jatdy v teréne I

Prvá rozjazda triedy 125 cm3 sa začala netradične. Najúspešnejší jazdec kvalifikačného tréningu veľmi rýchlo ukončil svoje účinkovanie. T. Kern odstúpil. Výhodu slovenského prostredia naplno využil T. Bučenec. Oproti štvrtému miestu v tréningu bol prvý. Druhý bol J. Brabec z Čiech. Svoje štvrté miesto z tréningu si zlepšil o dve priečky a zlepšil si tak IMAGE. Druhý najlepší zahraničný jazdec J. Moze zo Slovinska bol tretí. Na štvrté miesto sa prebojoval M. VOTROUBEK z Čiech na YAMAHE. Tento v tréningu spolu s krajanom L. MAREKOM na KTM bol až za prvými desiatimi. Šieste miesto obsadil rakúsky jazdec P. RINGHOFER na Yamahe, ktorý si svoju pozíciu z tréningu vymenil s krajanom O. Reisingerom, ktorý bol tiež šiesty. Na siedmom mieste sa objavil Čech J. Kulhavý. V sezóne 1999 bol neohroziteľný v triede 85 cm3. Na jesennom podujatí v Šenkviciach si najlepším časom 1,65 minúty na jedno kolo u krajanov vyslúžil prezývku: „Létající Pepík“. Z. KOSTELECKÝ svoje ôsme miesto z tréningu len potvrdil. Prvú desiatku prvej rozjazdy uzatvárali na deviatom mieste S.ONIPCHENKO z UKRAJINY na YAMAHE a Z. SOOKY z MAĎARSKA na HONDE. Po skončení prvej rozjazdy prestávku, ktorú nariaďujú predpisy FIM vypĺňali folklórny súbor a dychová hudba ŠENKVIČANKA.

Druhá rozjazda 125 cm3 tiež nebola fádna. Napätie sa neustále stupňovalo. Jazdci robili v zákrutách hlboké koľaje, ktorým viacerí podľahli. Ošklivý pád absolvoval rakúsky jazdec s číslom 50. V ľavotočivej zákrute nenašiel správnu stopu. Predné koleso mu padlo do jednej koľaje a zadné do druhej. Jazdec preletel cez riadidlá a motocykel pristál na ňom. Duchaprítomne sa odplazil mimo trať, kde ho dávala do poriadku zdravotnícka služba. Traťoví pozorovatelia spolu s trénermi motocykel odtiahli mimo trať. Všetko sa udialo veľmi rýchlo, ale jazdec a tí čo mu pomáhali mali šťastie v nešťastí. Zákruta bola vracačka a jazdci ju absolvovali pomaly. Podobne dopadol aj ďalší pretekár, ktorý pri dopade po prelete ponad lavicu sa dostal do podobnej situácie. Z trate však odišiel po vlastných a po zložení prilby mu zdravotníci ošetrovali tržné rany na tvári. Postupne počas tejto druhej rozjazdy trať opustilo 7 jazdcov so smutným výrazom na tvári. Na špici pelotónu sa odohrávali urputné boje medzi jazdcami J. Moze, S. Kern, T. Bučenec a J. Brabec. Dramatický duel predvádzali J. Moze a S. Kern o prvenstvo. Občas sa medzi nich vklínil T. Bučenec, ale jeho účinkovanie na tomto mieste bolo krátkodobé. Radšej sa sústredil na súboj s J. Brabcom o ďalšie miesta v tabuľke. Okolo siedmeho miesta sa pohyboval M. Votroubek, ktorý zaútočil z druhej desiatky. Okolo ôsmeho miesta sa pohyboval Z. Kostelecký. J. Kulhavý sa doťahoval na deviate miesto, aby potom klesol na jedenáste a svojou bojovnosťou opäť sa ocitol v prvej desiatke. Ďalší známi slovenskí jazdci Pavlovčík a Tóth boli až v druhej polovici druhej desiatky. Druhú rozjazdu vyhral šesťnásťročný Slovinec J. Moze pred krajanom S. Kernom. Tretí bol T. Bučenec a štvrtý J. Brabec.

zadná strana brožúrky
zadná strana brožúrky

Na podujatí na správny priebeh dozerali členovia JURY s jej predsedom G. Kokenyesim. V čestnom predseníctve boli minister obrany P. Kanis a predseda SMF P. Baláž. Nesmel medzi jazdcami chýbať ani B. Loj na svojej štvorkolke. Momentálny pohybový handicap po úraze pri pretekoch mu nedovolí pohybovať sa v teréne ináč. Bohužiaľ musím organizátorom vytknúť fakt, že nedodržali oficiálny časový harmonogram na nedeľu. Podľahli asi davovej psychóze z hokejového diania v ruskom šampionáte. Hokej je podľa mňa zimný šport a pripadá mi paradoxné, že sa hrá celý rok. Určite zmena časového harmonogramu negatívne ovplyvnila účastníkov podujatia zo zahraničia. Oni neprišli na Slovensko kvôli hokeju, ale kvôli MOTOCROSSU, a to by pre usporiadateľov zo Šenkvíc malo byť prioritou.

Celkové výsledky podujatia ME 125 cm3 Šenkvice:

1. J. Moze Slovinsko YAMAHA
2. T. Bučenec Slovensko SUZUKI
3. J. Brabec Česko YAMAHA
4. V. Marek Česko KTM
5. S. Kern Slovinsko YAMAHA
6. J. Kulhavý Česko KAWASAKI
7. Z. Kostelecký Česko YAMAHA
8. M. Votroubek Česko YAMAHA
9. P. Ringhofer Rakúsko YAMAHA
10. O. Reisinger Rakúsko HONDA

Pridané: 26.01.2022 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: