Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1374 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28775
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17125)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11650)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Retrospomienka na motocrossové preteky mládeže v sezóne 2001

 Zdieľať

Pridané: 13.03.2022 Autor: gilbert
Čitatelia: 3498 [História]

Tak ako v predošlých sezónach, tak aj v sezóne 2001 som neodolal a vybral sa s mojimi princeznami na našu motocrossovú trať. Prioritou pre ne bolo, aby znovu videli v akcii nejaké pretekajúce dievčence. Boli nešťastné, že ani do depa, kde by našli svoje favoritky, ísť nesmeli. Nakoniec po nejakom laickom oboznámení sa rozhodli areál opustiť. Už to nebolo to osvedčené komorné prostredie, ale približovalo sa to situácii, ktorú som zažil istý moment vo Fiľakovských Kľačanoch.

titulka brožúrky
titulka brožúrky

Tento pretek ale nebol v tom duchu ako v minulosti. Diváci mohli byť len na vyhliadkach a na dobre umiestnených stanovištiach boli len členovia VIP. Priznám sa, bol som jedným z tých vyvolených, no moje princezné tam nesmeli. Napriek tomu, že sa jednalo „len“ o detské preteky s voľným pretekom v zmiešanej objemovej triede, podmienky sa dostali o „level“ vyššie ako som bol zvyknutý a ako to bolo v minulej sezóne vo Vinosadoch. Pravdou je to, že už to nebolo pre mňa „to pravé orechové“ a dekorovania som sa radšej nezúčastnil, pretože dekorovať mala údajne už dávnejšie mnou spomínaná starostka, ktorá príspevok od obce na usporiadanie tej akcie postavila tak ako postavila.

Fotogalériu som preto doplnil kresbami maliara Trojana, ktorý v minulom režime spolupracoval s štvrťročným časopisom “MOTOCROSS“ vydávaným pod hlavičkou ZVÄZARMU v 80. rokoch minulého storočia. Bol to vysokošpecializovaný časopis a možno v tej dobe jediný „motocyklový“. Jeho strany boli písané písacím strojom a následne cyklostylom rozmnožené a zviazané do brožúrky. Vtedajší redaktori motocrossovej mladi vysvetľovali základy jazdy v teréne. Mimo tejto brožúrky mám v archíve aj bežné výtlačky tohto štvrťročníka, ktoré sporadicky priblížim.

dobová brožúrka 1987 socialistického časopisu Motocross
dobová brožúrka 1987 socialistického časopisu Motocross

Elektronický prepis reportáže

Medzinárodné Majstrovstvá SR mládeže

Pre fanúšikov motocrossu nie je nič nové, že mládež skôr než dosiahne uznanie ostrieľaných motocrossových kozákov, než ich mená budú skloňované na medzinárodnej úrovni a stanú sa terčom záujmu svetových značiek a sponzorov absolvujú svoj vlastný šampionát. Pred očami svojich rodičov a fanúšikov rastú a motocykle na ktoré v prvopočiatku ledva dočiahli za pomoci svojich trénerov a rodičov v jednej osobe už sú im malé. Rastú výkonnostne, zväčšujú objemy motorov, zväčšujú veľkosť kolies, získavajú skúsenosti a merajú si navzájom sily.

Takýto šampionát sa teší pozornosti všetkých usporiadateľov tohto športu. Investícia do mladého kádra sa vždy vyplatí a budúcnosť motocrossu vo svete a nielen na Slovensku bude zabezpečená. Tradičný, jeden z najlepších organizátorov motocrossových pretekov M-cross klub Šenkvice v seriáli Medzinárodných Majstrovstiev Slovenska mládeže usporiadal svoje podujatie 10. 6. 2001. Pre atraktívnosť bolo spojené s Voľným - OPEN - pretekom do 500 cm³. Jednotliví malí šampióni boli nominovaní v kategóriách 50 cm³(5.-8. roční), 65 cm³ (8.-9. roční) a (10.-11. roční), 85 cm³ Nádeje (9.-12. roční) a 85 cm³ Junior (12.-15. roční). Podujatie svoj program naplnilo v tradičnom scenári. Doobeda tréningy - oboznamovací a meraný. Poobede dve rozjazdy každej kubatúry + atraktívna kategória OPEN.

jazdec zmiešanej triedy I
jazdec zmiešanej triedy I

Najmenší šampióni na 50 – kach 5 -8 roční si zapretekali na skrátenej trati plných 8 minút+1 kolo. Tréning naznačil, že poradie prvých troch jazdcov sa veľmi meniť nebude. Svoje prvenstvo obhájil Mário KRAJČO z Nitry na stroji KTM. Ďalší dvaja si poradie v dvoch jazdách vymenili a druhý bol zahraničný jazdec Michal NOVÁK z českých Bučovíc tiež na stroji KTM. Matúš VLČEK z Malešíc klesol na miesto tretie. Sedlal motocykel COLLARD z produkcie malej firmy zo Senca. M. Novák si na Slovensku po dvoch podujatiach vo Veľkých Uherciach v deväťdielnom seriáli vyjazdil 79 bodov a pevné druhé miesto. Sekundovali im D. Holienka na HUSQVARNE a J. Majchrák na KTM. Všetci trinásti v pelotóne jazdili na 6 motocykloch KTM, na 3 Husqvarnách , 2 COLLARDOCH a jednom stroji POLINI.

Svoje súboje s dlhšími skokmi a kratšími časmi na jedno kolo si vybojovali aj jazdci triedy 65 cm³ vo veku 8 -9 rokov. Tu sa pelotón značiek rozdelil na jazdcov KTM a KAWASAKI. Aj zahraničných jazdcov v tejto kubatúre bolo viacej. Celú zostavu neotrasiteľne vo všetkých jazdách viedol maďarský jazdec Tamás PILCSIK neustále prenasledovaný Marianom PETRÍKOM z Nitry. Obidvaja sedlali stroje KTM. Po dokonalom zmapovaní trate (ktorá bola dlhšia ako v predošlej kubatúre) sa zo šiestej tréningovej pozície prebojoval na celkové tretie miesto Vladimír HANÁK z Podtureňa. Prvú štvoricu motocyklov KTM uzatváral majster roku 2000 v tejto kubatúre Tomáš Pavlovič z Hlohovca. Ďalšie priečky patrili tiež zahraničným jazdcom z Čiech. M. CZUDEK uzatváral prvú päticu a v tejto ako jediný štartoval na KAWASAKI. Šiesty bol tiež český jazdec V. KLICH na KTM. Títo ale absolvovali len podujatie v Šenkviciach a teda na Slovensku sú na 10-tom a 11-tom mieste. Nesmiem zabudnúť na ružu medzi tŕňmi Petru Krátku zo skupiny jazdcov na KAWASAKI. Táto kategória mala 12 jazdcov, ale dvaja v celkovej klasifikácii (10 min.+1 kolo) pre poruchy alebo zranenia nefigurovali.

L. Vančo
L. Vančo

Starší jazdci 10 -11-roční, tiež v kubatúre 65cm³ mali na svojich motocykloch tradičných značiek KTM a KAWASAKI poradie na bodovaných miestach mimo prvého premenlivé. Meno víťaza bolo známe už v tréningu. Aj napriek súbojom v obidvoch jazdách medzi jednotlivými jazdcami si prvý post vyjazdil Patrik KRÍŽEK z Kys. Nov. Mesta na KTM. Tento jazdec po troch podujatiach vedie tento šampionát. Maďarský borec Gábor DYLSKI klesol z druhej pozície na celkovú tretiu na KAWASAKI. Marek Cisár z Papradna (KTM) v tréningu tretí klesol celkovo na piate miesto. Tibor KRUŽEL z TRNAVY sa zo štvrtého miesta v tréningu cez tretie prepracoval na celkové druhé miesto. Štvrté miesto patrilo Tomášovi Durčanovi, ktorý sa z konca prvej desiatky vyšvihol na už spomínané štvrté poradové miesto.

Najsledovanejšia kubatúra 85 cm³ v kategórii Nádejí a Junior bola čo do počtu jazdcov a značiek najpočetnejšia. V kategórii 9-12 rokov ich bolo 20 a u 12-15 ročných dokonca 21. V každej ich ale cieľ videlo len 2x16 jazdcov. Pelotóny pohltili hodne zahraničných jazdcov, ale bohužiaľ len českých, takže kontakt s inou ako česko-slovenskou motocrossovou školou bol nulový, čo iste k rozvoju jazdeckej techniky na európsku úroveň veľmi nepomôže. Vo dvoch rozjazdách kraľoval Majster roku 2000 tejto kubatúry TOMÁŠ ŠIMKO z Močenka. Svojim výkonom obhájil pozíciu z minulej sezóny a potvrdil svoju výkonnosť, vyjazdenosť a kvalitu značky SUZUKI. Na ďalších miestach sa umiestnili slovenskí jazdci Richard SOLGA na HONDE z Galanty a Peter HUDÁK z Matúškova na YAMAHE. Ostatní pretekári boli výlučne z Čiech. Zoradili sa v poradí L. ČEJKA Bohuslavice u Zlína(Kawasaki), M. WEITRITT Ostrava (Kawasaki), M. PUZRLA Tvrdotice (TM), M. SUKUP Velká nad Veličkou (Kawasaki), M. LAGA Temice (Kawasaki), M. ŠKUBAL Zlín (Kawasaki). Najviac jazdcov sedlalo motocykle Kawasaki. Na Slovensku sa všetkých troch pretekov zúčastnili M. PUZLA 92 bodov, M. SUKUP 65 bodov a L. ČEJKA 64 bodov. Ostatní pretekali len v Šenkviciach.

skok cez horizont
skok cez horizont

Kategória 12-15 ročných jazdcov v triede 85 cm³ JUNIOR tiež patrila Majstrovi Slovenska z roku 2000 a to Jurajovi ŠIMKOVI z Močenka na stroji SUZUKI. Za ním skončil M. KOHÚT z Rudiny na stroji HONDA, ktorý na tejto pozícii vystriedal J. FURARA(CZ) z Dolního Újezdu na HONDE, ktorého odsunul na miesto tretie. Štvrtý a piaty sa umiestnil F. TRUNDA a P. STLOUKAL z Čiech na motocykloch HONDA. Ďalší T. FAJKUS Opava (Honda) bol deviaty. V druhej desiatke sa stretli jedenásty T. KUPÍLEK Hrušky (Kawasaki). Trinásty O. SOLNICKÝ Sobešovice (YAMAHA), pätnásty L. REITER Bučovice (KAWASAKI) šestnásty R. DEDEK Bzenec (HONDA). Takmer domáci matador J. GUŠTAFÍK z Vinosad po problémoch v prvej jazde, kedy bol účastníkom dvoch kolízií sa z chvosta prvej desiatky prebojoval na celkové šieste miesto.

Ako som v úvode spomínal čerešničkou na torte bola kategória OPEN v ktorej boli združení jazdci na motocykloch bez rozdielu kubatúry. Boli to jazdci zvučných mien ako Ivan Jakeš (účastník MS 6D Enduro v Španielsku). Títo pretekári zvádzali medzi sebou urputné súboje ako v časoch, kedy boli na výslní a každý z detských šampiónov chcel podávať výkon ako oni. Medzi nadupanými dvojtaktami objemov od 125 do 500 cm³ nikto nemohol prepočuť burácanie štvortaktných motorov 500 cm³. Veniec víťazstva si odniesol Adrian DAROK z Maďarska (KTM) prenasledovaný Tomášom TAHOTNÝM z Pezinka (SUZUKI). Na treťom a štvrtom mieste sa umiestnili ďalší zahraniční jazdci a to Marcel MALOVANÝ (CZ) HONDA a Gábor LANGA (H) KAWASAKI. Päticu uzatváral Ivan JAKEŠ z Brezovej na motocykli SUZUKI.

Všetci účastníci dúfajme, že sa opäť stretnú na podujatí v roku 2002, kedy sa budú podujatia niesť v pripomínaní si 40-tich rokov v usporadúvaní pretekov motocrossu v ŠENKVICIACH.

prejazd zákruty s oporou
technika skoku
technika jazdy na piesku a v bahne
údržba a premazávanie

K. Somorovský in memoriam
K. Somorovský in memoriam

Pridané: 13.03.2022 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: