Anketa:
Seriál článkov: História Pionier
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 46 až 60 z cekového počtu: 65.
06.11.2012 - gilbert Čitatelia: 10739 [História]

História Pionier: Prvá a posledná séria mopedov Jawa 359
Prvý prototyp pedálového mopeda Jawa 359 do Považskej Bystrice priviezol po vlastnej osi skúšobný jazdec Ondrej Dorínec v roku 1954. Cesta z Prahy mu trvala skoro dva dni.
18.09.2012 - gilbert Čitatelia: 10718 [História]

Moped Jawa 359
Ako som naznačil už dávnejšie, tak praotcom Pioniera vyrábaného v Považských strojárňach v Považskej Bystrici bol prototyp mopeda Jawa 359.
09.08.2012 - gilbert Čitatelia: 12467 [História]

Prototyp českej Jawy 50 motocykel
Slovenský Pionier bol fenoménom svojej doby a okolo neho sa vždy čosi dialo. Bratia Česi spolu so značkou Jawa tvrdili a vo svete prezentovali, že to je Pionýr a že je to jawácky výrobok.
05.07.2012 - gilbert Čitatelia: 11613 [História]

Malé české skútre JAWA
Pioniere sa vyrábali na Slovensku, ale Jawa, ako výrobca prototypu s pedálmi sa bránil tomu, aby slovenský Pionier nemal pedále. Pedálový prototyp českí konštruktéri nazvali Jawa 359 model 550.
07.06.2012 - gilbert Čitatelia: 15562 [História]

Malá česká Jawa
Bývalá československá zbrojovka František Janeček sídliaca v Čechách mala trvalé tradície výroby pre vojsko. Aby podnik prosperoval tak v medzivojnovom období sa venoval aj civilnej výrobe.
11.05.2012 - gilbert Čitatelia: 16015 [História]

Úpravy Pionierov od poľských mladíkov
Naznačil som, že v Poľsku bol rozvinutý obchod s motodoplnkami na 50-ky. Spomínal som plexištít na nášho Mustanga, ktorý bol predstavený aj vo vtedajšom Světe Motorů u nás. Bol to pre našinca naozaj zážitok vidieť malú kapotáž okolo reflektora práve na Mustangu.
20.04.2012 - gilbert Čitatelia: 12119 [História]

História Pionier: Pionier v Poľsku
Po publikovaní mne dostupných informácií o Pionieroch, ktoré sa vyrábali vo svete pod logom iným ako Pionier, či Jawa (Leonette, Ideal Jawa-Yezdi, Ital Jet, Indian) nesmiem zabudnúť na stroje našich susedov.
05.03.2012 - gilbert Čitatelia: 7905 [História]

História Pionier: Pionier v Nemecku a Anglicku
Tak ako do ekonomicky rozvojových, tak aj do ekonomicky silných kapitalistických štátov Európy sa Pionier vyvážal. Osobitné postavenie mal vývoz do Západného Nemecka. Ako to vyzeralo s prvými typmi 550 a 555 som viacmenej nezistil.
06.02.2012 - gilbert Čitatelia: 12772 [História]

História Pionier: Pionier vo Východnom Nemecku a v Maďarsku
Medzištátna spolupráca po skončení II. Svetovej vojny bola v štátoch za železnou oponou dvojaká. Ostnaté drôty, ktorými sa symbolicky komunistický režim bránil údajnému vplyvu zahnívajúceho kapitalizmu na socialisticky zmýšlajúcich ľudí, reálne riešili pravý opak.
12.01.2012 - gilbert Čitatelia: 7576 [História]

História Pionier: Pionier v Škandinávii
Druhý slovenský fenomén Pionier sa cez Motokov vyvážal do väčšiny štátov sveta a prakticky do celej Európy. Vďaka predstaviteľom istého výrobcu s dvojitým W v názve a samozrejme s odobrením vtedajšej vlády bol prezentovaný ako český výrobok a dokonca továreň Manet musela platiť bratom Čechom na základe potupnej licenčnej zmluvy za používanie tohoto loga.
22.12.2011 - gilbert Čitatelia: 9554 [História]

História Pionier: Pionier v Grécku a Turecku
Nakoľko som spomínal, že Pionier sa vyvážal do sveta a vyrábal tiež nielen na Slovensku, ale aj v odľahlých krajinách sveta, nesmiem zabudnúť na predaj v dovolenkových destináciách v Európe a Ázii.
21.11.2011 - gilbert Čitatelia: 12901 [História]

História Pionier: Pionier v bývalom ZSSR
Ako som naznačil na inom mieste, že obchodovanie s našim vtedajším veľkým vzorom so ZSSR bolo takmer vždy povinné, tak to teraz trošku rozvediem z môjho pohľadu. Štatistiky sú štatistiky a realita je realita. Ak sme vyvážali do ZSSR motocykle, tak sme pravdepodobne nedostávali devízy, ale prevoditeľné Ruble, ktoré nikto nikdy nevidel.
20.10.2011 - gilbert Čitatelia: 11150 [História]

História Pionier: Pionier v Egypte
Slovenský Pionier bol teda, ako som spomínal vo svete úspešný, no na kapitalistických trhoch nie až tak ako by komunistické vedenie jedinej správnej strany chcelo. Zväčša väčšina štátov, ktoré sa po II. Svetovej vojne dostali za železnú oponu, teda boli vo východnom bloku, neobchodovali vo veľkej miere so zahnívajúcim kapitalizmom.
19.09.2011 - gilbert Čitatelia: 17933 [História]

História Pionier: Pionier vyrobený na Slovensku pre USA a Kanadu
V bývalom Československu v Považských Strojárňach započala výroba Pionierov po skončení výroby Maneta M90. Jednosedadlové Pioniere J 550 sa u nás predávali od roku 1955. Predávali sa cez Mototechnu ako nástupcu ÚP 20 (Ústřední prodejna).
16.08.2011 - gilbert Čitatelia: 11032 [História]

História Pionier: Americký pretekový Pionier
Na myšlienku vyrábať terénny stroj pre nádejných šampiónov prišiel majteľ vydavateľstva Floyd Clymer. Tento aktívny pretekár z pionierskych dôb motocyklizmu začínal pretekať v dvadsiatych rokoch XX. storočia.
Predchádzajúce | 1 2 3 4 5 | Nasledujúce

Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!