Anketa:
Systém mazania reťaze CLS 200µ na Varadere
ZdieľaťPridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10421 [Testy a predstavenia - Test]
Pozorný čitateľ tejto stránky si určite pamätá, že v marci minulého roka začal Awia testovať tento systém na Honde CBR 1000 F. Keďže sme sa CLS rozhodli otestovať aj v náročnejších podmienkach, stal som sa pokračovateľom testu ja - na svoje Varadero som CLS namontoval koncom augusta.
Pre občerstvenie pamäte zopakujem, čo vlastne CLS 200µ je. Je to mikroprocesorom riadený systém mazania reťaze, ktorý navrhol v roku 1997 Frank Wachsmann a absolvoval s ním viac ako 200 000 kilometrov. Princíp fungovania je jednoduchý - riadiaca jednotka, ktorá meria počas jazdy vonkajšiu teplotu ovzdušia, presne dávkuje plnosyntetický olej cez trysku umiestnenú pri rozete a olej (1 – 2 kvapky za 1 min) sa samovoľne roznáša na reťaz. Systém sa skladá z malej nádobky na olej, riadiacej jednotky, trysky, ventilu hrubého nastavenia, potenciometra jemného nastavenia, filtrov a hadičiek.
Čo systém CLS 200µ sľubuje
- výrazné predĺženie životnosti reťaze vďaka neustálemu mazaniu
- nižšie opotrebenie
- samočistiaci efekt (stále čistý olej)
- nižšia teplota reťaze
- vyšší výkon
- dávkovanie oleja môže ovplyvniť jazdec podľa štýlu a spôsobu jazdy
- elektronika prispôsobuje dávkované množstvo oleja podľa teploty vonkajšieho prostredia - nie je potrebné upravovať prietok hlavne pri kolísaní teploty
- systém je možné používať pri motocykloch s karburátorom i vstrekovaním
- pri inštalácii nie je potrebný zásah do elektroniky motocykla
- systém je možné jednoducho vymontovať a použiť na inom motocykli
- čistenie kolies je menej náročné ako pri klasickom spreji
- veľmi nízke prevádzkové náklady (1 liter oleja vydrží viac ako 30 000 km)
- výrobok spĺňa technické normy Európskej únie
- úspora finančných prostriedkov (reťazové sady, spreje a servis)
Montáž
Spotrebiteľské balenie CLS obsahuje všetko potrebné na montáž, okrem náradia. Potrebné náradie sa nájde v kažej, aj podpriemernej garáži - stačí na to vŕtačka (aj akumulátorová), krížový skrutkovač, nôž (alebo nožnice) a lieh s handričkou.Samotné vloženie, uchytenie a zapojenie jednotlivých častí systému mi trvalo asi dve hodiny. Ako tvrdí výrobca, nie je potrebný žiadny zásah do elektroinštalácie motorky, čo mne, elektrotechnickému analfabetovi, úplne vyhovovalo - zapojiť plusový a mínusový kábel na akumulátor je záležitosť viac než jednoduchá. Ako vidno na prvom obrázku, nádobku s olejom som umiestnil za sedadlo (musí byť vyššie ako riadiaca jednotka, pretože olej do nej tečie samospádom) a riadiacu jednotku pod sedadlo, pretože na tomto type motocykla som pre ňu vhodnejšie miesto nenašiel.
![]() |
Nádobka na olej a riadiaca jednotka pod sedadlom |
Po inštalácií týchto dvoch častí stačí vyviesť potenciometer jemného nastavenia k prístrojovke a hadičky s tryskou ku kyvke. Samotná tryska je uchytená na kyvke pomocou sekundového lepidla. Kto by tomuto spôsobu nedôveroval, môže to poistiť sťahovacími páskami.
Potenciometer jemného nastavenia je vhodné umiestniť niekde k prístrojovke, aby mal jazdec možnosť kedykoľvek pohodlne zvýšiť alebo znížiť dávkovanie oleja. Tento potenciometer je konštruovaný na zabudovanie do plastu - kto žiadny taký v okolí prístrojovky nemá, môže si vyrobiť vhodný držiak a umiestniť ho na riadidlá, okuliare na vidliciach alebo na iné vhodné miesto. Keďže Varadero je bohato obdarené plastami, nemal som problém potenciometer umiestniť do jedného z nich.
![]() |
Potenciometer jemného nastavenia v prístrojovke |
![]() |
Teleso trysky uchytené na kyvke, jeho hrot smeruje na rozetu |
Po montáži je potrebné nastaviť prietok oleja. To sa robí pomocou ventilu hrubého nastavenia, ktorý sa nachádza na hadičke medzi nádobkou s olejom a riadiacou jednotkou. Aký je správny prietok, zistíš pomocou tabuľky priloženej v spotrebiteľskom balení.
Skúsenosti
V čase montáže na moje Varadero mala jeho X-krúžková DID reťaz najazdených málo nad 10 000 km, počas ktorých som ju starostlivo ošetroval a ani raz nenapínal, lebo to nebolo potrebné. Systém som namontoval koncom augusta minulého roka a odvtedy som s ním najazdil 5 400 km, z ktorých väčšina patrila ceste cez Ukrajinu a Rumunsko, na ktorej sme rozhodne nejazdili iba po asfalte a reťazovka dostala riadne zabrať. Obrovská bola moja radosť, keď sme večer rozbaľovali tábor a ja som sa nemusel venovať mazaniu reťaze. Rovnako som bol rád, keď sme prechádzali nekonečné prašné a šotolinové cesty, keď sme boli po kyvku v blate alebo museli prejsť cez veľké mláky - lebo po nabehnutí späť na normálnejšie cesty sa reťaz očistila a riadne namazala. V porovnaní s mojimi predchádzajúcimi "mazacími rituálmi" počas prestávok na ceste alebo v kempoch to je naozaj pohoda. Ako spomínal Awia - motorka akoby mala zrazu kardan.
Reťaz som počas spomínaných 5 400 km ani raz nenapínal. Jej valčeky sú vždy rovnomerne namazané a pôsobí čisto. Počas prevádzky treba dbať na to, aby prietok oleja bol primeraný rýchlosti, spôsobu jazdy a počasiu. Ak je prietok príliš vysoký, reťaz bude doslova premazaná a v okolí pastorka sa nahromadí lepkavý olej, ktorý si nájde svoju cestu von a začne kvapkať na zem. Ak je prietok nedostatočný, reťaz úplne vyschne a jej životnosť klesá.
Mnohí z vás mali ohľadne systému CLS veľa otázok, z ktorých sa najčastejšie opakovali tie, ktoré sa týkali:
- uchytenia telesa trysky na kyvke: strach o jeho odtrhnutie je neopodstatnený v prípade, že je dobre prilepené (vyskúšané a potvrdené enduro cestami po Ukrajine a Rumunsku)
- dodatočnej trysky na druhú stranu rozety: výrobca CLS ju neponúka
- mazania iba jednej strany reťaze: vonkajšia strana je skutočne namazanejšia než vnútorná, ale valčeky sú mastné rovnomerne
- ceny: 8 199 Sk
![]() |
Záver
CLS je jednoznačne výhodná a návratná investícia pre tých, ktorý najazdia veľa kilometrov za rôznych podmienok a počasia. Rozhodne je dobré vedieť, že reťaz je namazaná aj po tom, čo ste sa celý deň brodili alebo jazdili po prašných cestách.
Počas tých 5 400 km, čo som zatiaľ s CLS spravil, som si dobrovoľne veľmi rýchlo odvykol mazať a čistiť reťaz. Zbavilo ma určitých povinností a podstatne skrátilo čas, ktorý musím motorke venovať. Mňa to veľmi teší a som rád, že jeho služby budem využívať aj naďalej, pretože so spoločnosťou Touranbike sme sa dohodli na ďalšom pokračovaní testu - počas celej nadchádzajúcej sezóny ho budem mať naďalej a v septembri s ním absolvujem cestu s názvom Motoride expedition Egypt 2006, na ktorej bude preverené v drsnejších podmienkach.
Skúsenosti s CLS 200 na Honde CBR 1000F:
Systém mazania reťaze CLS 200µ na dlhodobý test zapožičala firma Touranbike, s. r. o., Poprad.
Pridané: 29.03.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Systém mazania reťaze CLS 200µ - záver testu po 25 000 km - Herghott
- Systém mazania reťaze CLS200µ - Skúsenosti - Awia
- Systém mazania reťaze CLS 200µ - Montáž - Awia
- Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit - Andre
- Test systému automatického mazania reťaze Scottoiler Universal Kit - skúsenosti - Andre
- Scottoiler xSystem - elektronické mazanie reťaze - novinka 2018 - janciii
- Systém mazania reťaze Scottoiler - eSystem - Úvod a montáž - Cacao
- Systém mazania reťaze PRO-OILER - Skúsenosti - Varan
- Scottoiler má novú vychytávku - Slipperblock - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Alpská porovnávačka: Norden, GS, Africa, Stelvio alebo GX?
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!