Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 4111 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28574
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17014)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11560)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme dvojtakty so vstrekovaním Husqvarna 2018 1/2

 Zdieľať

Pridané: 20.10.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 11611 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Kdesi za Oravou, ale ešte pred českými hranicami, sa skrýva región Beskid Śląski a v ňom dedinka Brenna. No a po kopcoch v jej okolí sme krotili dve splašené dvojtaktné húsky, konkrétne TE250i a TE300i. Jazdilo sa takmer vždy len do kopca, alebo z kopca, ale zato po šutroch alebo v potoku, z kopcov sa liala voda a blato nebolo len hádam len v bufete... Teda ideálne testovacie podmienky...

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Miro Lacko, Husqvarna.press

TPI – Transfer port Injection – vstrekovanie do prepúšťacieho kanála

Prepojenie značiek KTM a Husqvarna nie je žiadnym tajomstvom, a preto nie je ani prekvapením, že nová technológia vstrekovania dvojtaktov sa dostáva aj do portfólia značky Husqvarna.

Motor TPI - v zadnej časti valca vidieť 2x vstrekovače - Husqvarna TE 250/300i 2018
Motor TPI - v zadnej časti valca vidieť 2x vstrekovače - Husqvarna TE 250/300i 2018

Problém s emisiami pri dvojtaktoch spôsobuje ten fakt, že z princípu fungovania dvojtaktného motora, dochádza k spojeniu výfukovej a čerstvej zmesi s palivom vo valci, a tým pádom zákonite aj k úniku časti čerstvej zmesi do výfuku – no a to sú potom tie problematické emisie. Toto rieši vstrek do prepúšťacieho kanála, kde je dostatok času na atomizáciu paliva so vzduchom a zároveň sa minimalizuje množstvo paliva do výfuku.

Motor nasáva cez sacie hrdlo (Dell'Orto 39 mm) so škrtiacou klapkou (podobne ako 4T motor) v ktorom je aj vstrekovač oleja. Ten dávkuje olej z vlastnej nádržky (700 ml – plniaci otvor vpredu pri krku riadenia). Nádržka má aj senzor nízkej hladiny. Množstvo oleja dávkuje riadiaca jednotka na základe otáčok a natočenia plynu a pomer miešania sa v priemere pohybuje až okolo 1:80. Táto zmes je klasicky nasávaná do motora a olej v nej maže potrebné diely a ložiská. K vstreku benzínu dochádza v dvoch zadných prepúšťacích kanáloch. Riadiacia jednotka vstrekne potrebné množstvo paliva a vytvorí výbušnú zmes, ktorá sa dostane nad piest. Tam už prebieha klasický cyklus, utesnenie spaľovacieho priestoru piestom a výbuch.

Motor TPI - v zadnej časti valca vidieť 2x vstrekovače - Husqvarna TE 250/300i 2018
Motor TPI - Husqvarna TE 250/300i 2018
2T valec - Husqvarna TE 250/300i 2018
Sacie hrdlo - Husqvarna TE 250/300i 2018

Husqvarna TE 250/300i 2018
Husqvarna TE 250/300i 2018

Čo pribudlo v nových 2T

  • Nová riadiaca jednotka EMS (Engine Management System)
  • senzor tlaku vzduchu
  • senzor tlaku v kľukovej skrini
  • senzor natočenia škrtiacej klapky
  • senzor teploty chladiacej kvapaliny
  • 2 x vstrekovače do zadných prepúšťacích kanálov
  • senzor prevrátenia motorky
  • výkonnejší generátor (196 W) a regulátor
  • 700 ml nádrž na olej so senzorom hladiny
  • nové sacie hrdlo Dell'Orto so vstrekovaním oleja + sytič
  • 9,25 l palivová nádrž so senzorom hladiny
  • palivové čerpadlo 3,5 BAR

Riadiaca jednotka EMS, batéria, airbox, zadný kompozitový rám - Husqvarna TE 250/300i 2018
Riadiaca jednotka EMS, batéria, airbox, zadný kompozitový rám - Husqvarna TE 250/300i 2018

Husqvarna TE 250i 2018
Husqvarna TE 250i 2018
Husqvarna TE 250i 2018
Husqvarna TE 250i 2018

Výhody 2T vstrekovania TPI

  • Znížená spotreba (o cca 30 %)
  • Automatické prispôsobenie nadmorskej výške a teplote okolia
  • Znížené emisie
  • Znížené dymenie a spotreba oleja
  • Hladší chod motora
  • Zlepšená reakcia na plyn a dávkovanie výkonu
  • Netreba miešať benzín s olejom
  • Ľahšie štartovanie
  • Po prevrátení nevyteká benzín
  • Neodparuje sa benzín cez prepadové hadičky – nie je zápach v garáži/aute a pod.
  • Možnosť montáže ventilátora na chladiče - EMS ho bude riadiť
  • Prepínač palivových máp (v sérii)

Husqvarna TE 300i 2018
Husqvarna TE 300i 2018
Husqvarna TE 300i 2018
Husqvarna TE 300i 2018

O trati – kde sme testovali

Husqvarna nás tentoraz pozvala do Poľska a konkrétne do regiónu Sliezskych Beskýd. Kopcovitý región sa nachádza severne od Oravy neďaleko slovenských a českých hraníc. Stretli sme sa v dedinke Brenna. V tomto regióne trénuje viacero úspešných poľských endurákov. Trať, ktorú pre nás pripravili, mala naozaj všetko a po predchádzajúcich viacdňových dažďoch bola naozaj výživná. Región je naozaj kopcovitý, takže zvyčajne sme šli do strmých výjazdov alebo zjazdov, sem tam pomedzi to spojovačka po zvažnici. Boli aj dlhé kamenisté výjazdy, aj namotávka s ostrými zákrutami, technické úseky v lese po kameňoch a koreňoch stromov, nejaké umelé prekážky ako pneumatiky či balvany a nevynechali sme ani jazdu po potoku – možno lepšie povedať jazdu hore vodopádom :-)

Husqvarna TE 250i/300i 2018 Brenna, Poľsko
Husqvarna TE 250i/300i 2018 Brenna, Poľsko

Terénom nás prevádzali dvaja sprievodcovia: Łukasz Kubicki a Ewa Pikosz - Husqvarna Poznan - jazdia poľský enduro a CC šampionát.

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

>

Pridané: 20.10.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (5)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: