Anketa:
Články - História
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 76 až 90 z cekového počtu: 272.
15.06.2020 - gilbert Čitatelia: 5312 [História]

Retrospomienka na Autosalón Bratislava Incheba 1999
Ako som naznačil v predošlej reportáži Off-road show, tak sa aj o rok udialo. V rámci bratislavského Autosalónu boli predstavené v Inchebe aj motocykle. Slovenský trh, čo sa týka motorizácie bol za federálnej republiky závislý od českých firiem, ktoré mali pobočky aj na Slovensku. Po rozpade spoločného štátu sa to u nás rozbiehalo dosť ťažkopádne. Svetové značky, pokiaľ ich neoslovili slovenskí podnikatelia o samostatnom Slovensku dlho ani nechyrovali.
30.04.2020 - gilbert Čitatelia: 3753 [História]

Mototuristické akcie 1997 a 1998
Jedinou použiteľnou informáciou z tej sezóny boli záverečné výsledky pretekov v šprinte uverejnenom v Moto!fane 10/1997 a to len v kategóriách: nad 750 ccm, do 750 ccm a do 600 ccm. Informácia pokračovala zmienkou, že vyhlásenie bude 16. 11. 1997 v Opatovskej Doline pri Trenčíne a že v budúcej sezóne pretekaniachtiví motorkári (šprint) musia vlastniť licenciu, inak nebudú klasifikovaní.
17.04.2020 - gilbert Čitatelia: 5946 [História]

Retro spomienka na motocyklový zraz v Uhorskom v roku 1998.
Presúval som sa vlakom do Lučenca a odtiaľ bicyklom, ktorý som si viezol so sebou. Pekne som pri presune zmokol. Lejak ma sprevádzal viac ako polovicu trasy. Uhorské som ale nenavštívil, pretože som v tom kraji vyrastal a prespal som u známych.... Ten, ktorý z dvojice bol rýchlejší, alebo sa dotkol zeme vypadol z hry...
15.04.2020 - gilbert Čitatelia: 3777 [História]

Retro spomienka na výstavu, ktorá bola predzvesťou motocyklových výstav v Bratislave
Nech to vtedy bolo akokoľvek, na ďalší rok sa nakoniec v Inchebe konala naozaj zaujímavá výstava nielen motocyklov ako takých.
14.04.2020 - gilbert Čitatelia: 8021 [História]

Novodobý Pionier cross na báze 555 a 05.
V dobách, kedy sme boli od ostatného sveta odizolovaní za železnou oponou, to bola záležitosť domácich výrobcov v každej členskej krajine RVHP. V ČSSR to bola spočiatku výlučne vec Pionierov a Mustangov z Považských strojární.
21.03.2020 - gilbert Čitatelia: 3591 [História]

Retro spomienka na kontrolné preteky v motocrosse na jar 1997
V nedeľu bolo počasie APRÍLOVÉ. Celú noc pršalo, ráno sem tam vybehlo slniečko, väčšinou ale padal sneh, krúpy a dážď. Pre tých jazdcov, ktorí zostali na trati to bol pretek, ktorý totálne preveril ich fyzickú kondíciu, ktorú získali cez zimu v telocvični. O pády vôbec nebola núdza, pretože povrch trate sa stal náročný vďaka tomu, že v týchto miestach sa ťažila tehliarska hlina. Ílovitý povrch sa zmenil na súvislú vrstvu bahna s výškou po členky obuvi. Galoše sa stali nevyhnutnou obuvou pre organizátorov a samozrejme aj pre divákov, ktorých nebolo z ďaleka toľko ako na jeseň.
28.02.2020 - gilbert Čitatelia: 3645 [História]

Preteky v šprinte 1996
V sezóne 1996 som sa teda pokúsil o stretnutie s redaktormi Moto!fanu. V Druhom čísle spomínaného titulu v tej sezóne bol zverejnený kalendár motorkárskych zrazov a pretekov v šprinte. Zaujala ma prvotná informácia o zraze, ktorý sa mal udiať 30.8. -1.9. v Cinobani v rekreačnom stredisku LOVINKA. Táto informácia ma nadmieru potešila.
11.02.2020 - gilbert Čitatelia: 6066 [História]

Čierno-biely zväzarmovský Pionier cross - old school.
Prvé motocrossové preteky 50-tok sa v Šenkviciach udiali v roku 1963 ako súčasť Majstrovstiev Západoslovenského kraja. 11. mája sa na Cerovských výmoľoch. Oficiálne to bola jazda zručnosti na Stadionoch, Jednohrboch, či na svojpomocne zhotovených stojoch aj s komponentami nového Pioniera 05. Mladíci krúžili na vytýčenom okruhu a diváci ich zručnosť ocenili mohutným potleskom. Motocross Pionierov sa stal neoddeliteľnou súčasťou takmer každého motocrossu.
29.01.2020 - gilbert Čitatelia: 6239 [História]

Retro spomienka z motocyklového šprintu v Kalinove v auguste 1996
Nakoniec nastal ten vytúžený moment, kedy boli odštartované prvé najväčšie motocykle. Kvôli ČSTV prvý jazdec štartoval na viackrát aby gumoval. Pôvodne mal byť šprint na uzavretej ceste medzi Kalinovom a Bystričkou na viac kôl a v troch objemových kategóriách (750, 500, 400(350)), no počasie rozhodlo ináč.
06.12.2019 - gilbert Čitatelia: 7370 [História]

Retro spomienka na motocrossové preteky po trinásťročnej prestávke v porevolučných rokoch
V obci kde bývam, opäť ožila tradícia motocrossových pretekov v areáli Starej tehelne. Vďaka pánovi Machotovi, ktorý vlastnil v minulosti prosperujúcu tehelňu (zväčša všetky domy sú postavné z „Machotiek“) a aktivistom, ktorí po uzavretí tehelne v povojnovom období objekt bývalého ťažobného priestoru na tehliarsku hlinu začali využívať na preteky. Táto tradícia usporadúvania pretekov sa ukončila pred trinástimi rokmi. Spolu so zánikom tejto našej tradície sa začali vytrácať aj z iných tratí vtedy domáce značky ČZ a JAWA.
18.11.2019 - gilbert Čitatelia: 5205 [História]

Nielen amatérske prestavby na báze 05, či 555.
Naznačil som, že domáci kutili svoje motocykle prestavovali predovšetkým pre športové využitie a v neposlednej miere aby sa odpútali od šedého priemeru, od vtedajšej nútenej uniformity. Ich stroje boli zvyčajne kombináciou rôznych dostupných dielcov.
28.10.2019 - gilbert Čitatelia: 2732 [História]

Šenkvické dva v jednom- double secondo.
Motocross a veterány to sú hity ostatného víkendu v Šenkviciach. Myslím, že nostalgia nie je nič neprítomné, práve naopak. Dôkazom je to čo si, ak chcete prečítate. Keďže motocross tu bol nedávno, tak tomu sa povenujem nabudúce.
18.10.2019 - gilbert Čitatelia: 4503 [História]

Retro spomienka na prvé šliapačkové preteky (trial) v Pezinku.
V predošlej retro reportáži som priblížil moje postrehy z medzinárodného trialového podujatia v kameňolome pod Pezinskou Babou z roku 2003. Odvolával som sa vtedy na úvodné preteky pod Pezinskou Babou z roku 1985. Mal som ambície priblížiť ich čo najskôr, no bol som vyťažený situáciami ktoré priniesol život. Teraz to vynahradím všetkým. milovníkom histórie ako takej.
05.10.2019 - robart Čitatelia: 4467 [História]

XIV. ročník stretnutia majiteľov MANET 90
Pravidelné stretnutie majiteľov a priaznivcov slovenských motocyklov Manet sa konalo opäť v Ružomberku. Tentokrát to bol už štrnásty ročník.
14.09.2019 - gilbert Čitatelia: 6151 [História]

Retro spomienka na trial v kameňolome pod Pezinskou Babou.
Nakoľko aj TRIAL je disciplína s ktorou sa motorkári stretávajú len občas, dovolím si priblížiť roky minulé a doposiaľ nepublikovanú reportáž z jedného z mnohých skoro historických podujatí, ktoré sa usporadúvali na území bývalého Československa.
Predchádzajúce | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Nasledujúce

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!