ISSN 1336-6491 | Online: 1639 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29886
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17655)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12231)
Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Nový patent na pohon predného kolesa od KTM

 Zdieľať

Pridané: 17.11.2008 Autor: Cacao
Čitatelia: 13541 [Bleskovky - Novinky]

Prednedávnom prišla KTM s prototypom endura poháňaného elektromotorom a jej predstavovanie inovatívnych technológií pokračuje. Tentokrát tu máme podaný patent na pohon oboch kolies motocykla elektromotorom v ich nábojoch.

Firma KTM ešte v auguste tohto roka nečakane podala žiadosť o patentovanie 2WD offroad-motorcycle. Asi väčšine je jasné, že ide o náhon predného kolesa terénnej motorky. Jedná sa hlavne o enduro a kros stroje poháňané konvenčným spaľovacím motorom, pričom predný náhon je zabezpečený elektromotorom v náboji kolesa.

Na domovskej stránke Európskeho Patentového Úradu sa nachádzajú zaregistrované patenty k nahliadnutiu. Predložený objav sa vzťahuje na elektricky poháňané predné koleso a konvenčným spaľovacím motorom poháňané zadné koleso. Takto by sa zjednodušene dal preložiť podaný návrh na patent.

 Jednoduchá grafická schéma patentu
Jednoduchá grafická schéma patentu

V podstate sa nejedná o žiadny prevratný objav, tzv. 2WD (Two-Wheel-Drive) pohon už skúšala medzi endurami Yamaha. Pred pár rokmi predstavila model WR 450 F 2-trac, kde bol predný náhon zabezpečený hydraulickým systémom od Ohlinsu. Iný prístup má firma Christini, ktorá úspešne upravuje endurá na pohon čisto mechanickým prevodom.

Z trochu iného uhlu pohľadu sa však jedná o novinku – elektrický pohon vpredu, ktorý prináša zopár výhod. Čo je typické pre elektromotory je ich vysoký krútiaci moment. Pre jazdu to znamená lepšiu priechodnosť terénom, ľahšie zvládanie väčších prekážok a zvýšenie stability.

Podľa Moto Sports Švajčiarsko trik patentu Rakúšanov nie je v tom, že okrem spaľovacieho motora je v náboji predného kolesa elektromotor, ale v modifikovanom vodou chladenom štartéri, ktorý dodáva energiu aj elektromotoru v náboji. Toto znamená, že po motorke budú rozvedené dva elektrické obvody: jeden pre celú elektriku na „palube“ a druhý pre elektromotor vpredu.

V KTM panuje optimizmus a myslia aj na budúci vývoj. Nielenže uvažujú o elektromotore na zadnom kolese, vďaka ktorému by totiž bolo možné aj zosúladenie krútiacich momentov oboch kolies, ale do úvahy prichádza ešte aj senzor na prednom kolese, ktorý by zabezpečoval snímanie prešmykovania. Využitie? Ak sa jazdec dostane do horšieho terénu a podšmykne mu „predok“, elektronika spustí elektromotor, ktorý by mohol disponovať slušnou dávkou krútiaceho momentu a pomôže mu z ťažkostí.

Všetko je zatiaľ v teoretickej rovine, prípadne vo výskume a vývoji, takže je skoro hovoriť o prevratnom využití. Ak by sa však táto technológia osvedčila, mohlo by to priniesť zaujímavé možnosti nielen pre profíkov, ale aj dobrodružnejších cestovateľov či iných nadšencov.

Ako dopadne tento návrh v budúcnosti je zatiaľ otáznikom. Uvidíme, či KTM predstaví na budúci rok aspoň prototyp stroja, ktorý používa túto techniku, vzhľadom na to, že prednedávnom bol predstavený prototyp s elektromotorom ako hlavným hnacím prvkom.

Pridané: 17.11.2008 Autor: Cacao Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »