Anketa:
Martin Vaculík vo finálovej sérii ME speedway 2014
ZdieľaťPridané: 03.07.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 4723 [Šport - Plochá dráha]
V nedeľu 6.7.2014 odštartuje finálová séria majstrovstiev Európy Speedway (plochej dráhy), kde štartuje i úradujúci majster Európy Martin Vaculík. Úvodné podujatie 4-dielnej finálovej série, na ktorom nás bude Martin reprezentovať, sa uskutoční na plochodrážnom štadióne v nemeckom meste Güstrow.
![]() |
Séria pokračuje druhým podujatím šampionátu dňa 20.7.2014 v Togliatti (Rusko), tretie podujatie bude v Dánsku 9.8.2014 a séria vyvrcholí v Poľsku 19.9.2014.
Pevne veríme, že sa Martinovi bude dariť a že i tento rok si odnesie niektorú z popredných pozícií európskeho šampionátu.
Ďalšie informácie: speedwayeuro.com
![]() |
Pridané: 03.07.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Pozvánka: Tretie finále ME Speedway jednotlivcov v Goricane – Chorvátsko - Redakcia
- Finále FIM majstrovstiev sveta Speedway Grand Prix v poľskom Torune - Redakcia
- Historický úspech Martina Vaculíka na majstrovstvách sveta Speedway GP - Redakcia
- Martin Vaculík na 14. mieste v majstrovstvách sveta Speedway GP 2013 - Redakcia
- Martin Vaculík je majstrom Európy v plochej dráhe 2013 - Redakcia
- V piatok Martin Vaculík zabojuje o obhajobu Európskeho titulu - Redakcia
- Začína Grand Prix speedway 2020 aj s Martinom Vaculíkom - Redakcia
- Vynikajúci Vaculík so ziskom 15 bodov na poľskej Speedway GP! - Redakcia
- Je to tam! MARTIN VACULÍK MÁ BRONZ Z MS SPEEDWAY GP! - Redakcia
- Martin Vaculík víťaz MS speedway GP 2023 v Cardiffe! GRATULUJEME!!! - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Cassida v roce 2025
- Veľké Uherce otvárajú motokrosovú sezónu SMF 2025
- Honda prináša európsky záručný program pre motocykle a skútre
- Martin Vaculík obhájil titul medzinárodného majstra SR
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!