Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1913 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28424
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16937)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11487)
Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Beta Alp 4.0 - Enduro na klasický spôsob

 Zdieľať

Pridané: 23.09.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 16870 [Testy a predstavenia - Test]

Dizajnovo sa síce tvári ako niečo, čo patrí do súčastnosti, ale hneď po naštartovaní a pár metroch neskrýva svoje „retro-klasické“ endurové vlastnosti.

Najviac sa pod to podpísal určite rokmi overený motor pochádzajúci zo Suzuki DR 350. Ten už na pohľad vyzerá trochu staro a trochu blbuvzdorne. Povedal by som, že na takomto motore sa ani generálka nerobí. Možno tam je dokonca aj doživotná olejová náplň. A možno tam ani žiadny olej nie je. Tu stačí len tankovať a jazdiť. Predpokladám, že ani reťaz sa nemaže a ani nešponuje.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Jasné, že trochu preháňam, olej je dokonca v ráme, ale s pritiahnutím za vlasy, ten motor na mňa tak pôsobí. Určite viete, o čom píšem. Stačí sa vrátiť v čase aspoň 10, možno 15 rokov a spomenúť si na staré DR, XT alebo XRky. Tradovalo sa, aké to sú držiaky, bezúdržbové traktory. Jemný prdkajúci zvuk z koncoviek, mierne popiskujúci a po ubratí trochu strieľajúci. Ten zvuk určite nikoho nevystrašil ako terajšie vážne endurové stroje s dvojnásobným výkonom. Ale svoju robotu si dokázali odviesť znamenite. A niektoré ju odvádzajú doteraz.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Preto možno Beta spolieha na tento motor a montuje ho do svojich „priateľských, k prírode šetrných“ alpinbikov. Pri takto zameraných strojoch nie je výkon až tak dôležitý. Výkonom nadopovaný motor je skôr nežiaduci. Osobne som radšej, keď je výkonu stále dosť a stále viac ako potrebujem, ale pri tejto moto a jej sestrách (Alp 200 a Urban) som si uvedomil, že tu ten výkon vysoký byť vôbec nemá. A hneď vám poviem aj prečo.

Zhodli sme sa na tom s viacerými chalanmi, ktorí jazdia súčasné ľahké endurové EXCčka, krosové CRky ale aj iné dvojkolesové potvory. Alp 4.0 by mala byť motorka pre „nemotorkára“, ktorý ju používa možno niekde na chalupe na občasné presuny. Tomu výkon nie že nechýba, ale ten ho ani nepotrebuje. Lepšie povedané, pre jeho bezpečnosť je lepšia slabá moto. Takýto jazdec-používateľ potrebuje to, čo si o tejto moto myslím ja. Potrebuje len liať benzín a využívať ju na jazdenie.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Vhodná je aj pre kroskántry mototuristu, ktorý sa rád kochá prírodou. Ale nie je zas až tak akčný, aby sa v teréne cibril niekde na ťažkých pasážach alebo naháňal čas. Takýto jazdec privíta suchú hmotnosť 133 kg a nebude sa stažovať ani na podvozok. To, že nie je nastaviteľný, nemôže vôbec vadiť. Skôr si bude taktiež pochvaľovať „bezúdržbovosť“ celého stroja a jeho terénu priechodnosť.

Nakoniec sa mi Alp 4.0 hodí ako druhá moto pre bežného ozajstného motorkára, ako jeho doplnková moto na všetko. Na tomto sa netreba báť denne dochádzať do práce ani výletovať na „špinavca“. Sedlo je dostatočne pohodlné nie len pre jazdca, ale aj pre prípadného spolujazdca. Výkon je dostačujúci, ale na diaľničné rýchlopresuny to už moc nebude. Zato ale tá jej už spomínaná blbuvzdornosť ju predurčuje fakt na všetky možné tripy.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Osobne som sa už po nasadnutí cítil ako doma. V hlave som sa vrátil trochu v čase do svojich mladých liet, kedy som strašne chcel niečo takéto, preto jej odpúšťam aj pár mínusiek, ktoré by som jej udelil. Dizajn je dobrý, ten sa mi páči, ale neviem prečo, nepasujú mi tam rajdy. Sú nejaké chudobné. Aspoň penu mohli capnúť na hrazdičku. A ešte mi tu trochu chýbala nakopávačka... predsa keď len niekde v teréne vyčvachtám baterku, nakopávačka by sa hodila. Tá sa dá ako kit dokúpiť. Cena kitu je 247,- Eur. No a možno by som dal predný blatník vyššie. Nepotrebujem zalepiť predné koleso blatom na totálku aby sa mi zablokovalo pod blatníkom. V Bete so mnou rátali aj s takouto požiadavkou a tak majú v ponuke distančné podložky. Treba štyri a jedna stojí 4,99 Eur. Alebo sa dá domontovať do predpripravených otvorov na spodnom okuláre "endurový" blatník. No a to je asi tak všetko. Vlastne nie je. Kto na tomto konkrétnom kuse obrezával z nádrže prelisky? Sa na mňa hnevajte, ale takto by to nespravili ani verejnoprospešní fachoši. Vždy keď som sa posadil do sedla, hneď som sa na to musel pozrieť a vždy ma to naštvalo. Našťastie, šepot motora ma hneď ukľudnil a po pár metroch som na to zabudol.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Na druhej strane chcem ešte pochváliť pár praktických detailov. Určite ako prvé spomeniem gumené vložky do stupačiek. Na bežné prdkanie a civilnú obuv sú super, ale hneď ako sa chcete vybrať do terénu, tak ich dajte dole. Za prvé sa vám nebudú šmýkať nohy keď ich zaprasíte blatom a za druhé ich aspoň nestratíte. Sériová ochrana motora určite tiež poteší každého offroad nadšenca. A tak isto aj dve madlá na zadnom blatníku. Tie sa pri zdvíhaní a otáčaní moto vždy zídu. No a určite každý terénista ocení aj sklápacie kĺbikové speťáky. Mimochodom, je v nich aj veľmi dobrý výhľad. (keď teda nie sú práve sklopené :-) ).

Pre viac turisticky založených jazdcov je v ponuke nosič s kufrom za 125,-, poprípade zadný nosič za 75,-.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Názor druhého redaktora:

RHplusB:

Alp 4.0 je zvláštna motorečka, ale od malosériového výrobcu sa ani nejaká tuctovka nedá očakávať. Má síce enduro gumy, ale ja ju považujem skôr za trialku pre ľudí bez športových ambícií. Jaro Katriňák by asi aj s ňou vyhral majstrovstvá Slovenska, ale mne príde ako motorka, s ktorou sa dá dobre prebrodiť potok nejakému rybárovi, hubárovi alebo človeku, ktorý si len tak ide na výlet a kochá sa výhľadom po okolí. Je to nenáročný motocykel a aj jazdec bez veľkých skúseností si vďaka nemu vie poradiť s terénnymi nerovnosťami v malých rýchlostiach. Nechtiac som s ňou vybehol do poľa. Nič zvláštne, poviete si, lenže v tomto poli bola nasiata repa, a teraz, na konci augusta, už poriadne vyrastená. Beta si celkom dobre poradila s takouto trialovou vložkou, čo ma, pochopiteľne, potešilo.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Motorku sme jazdili všade tam, kam patrí. Dali sme si dlhší mototuristický trip, miestami s ťažkými enduro vložkami aj asfaltovými presunmi. Samozrejme sme zaťažili aj sedlo spolujazdca. Gabika sa nesťažovala, teda len po stovku, kedy motorka začínala trochu triasť a vibrovať viac, ako je asi príjemné. Nakoniec sme Betku zobrali aj na našu MX trať. Nie, nebola tam doma, ťažké skoky jej absolútne nesedia, ani rovinu s roletami nedokázal podvozok vyfiltrovať ako motokrosová mašina. Na to, koniec koncov, nebola stavaná. Ale pri jemnejšom, nie pomalom tempe išla aj tu chválitebne. Dovolím si tvrdiť, že pár MXkárov by som vyprášil aj na tomto :-D

Na začiatku som nespomenul ani tie klasické opisovačky. Skoro vždy sa mi to zdá zbytočné, ale pri takýchto moto už úplne. Lebo šak ovládacie tlačítka sú klasicky ako na každej a kvalty sa radia ľavou nohou jednotka dole zvyšok nahore... možno by som spomenul už menej klasický, skoro vymiznutý kohútik paliva a manuálny sytič na karbeci. Aha a prístrojovka? No sparta, čo budem vymýšlať. Na ňu kuknete len v meste kvôli rýchlosti, a potom keď sa rozsvieti kontrolka rezervy. Inak keď sa darí, tak spotrebu dokážete vyhnať až niekde nad päť litrov. Ale skôr sa bude pohybovať do štvorky. Neviem objektívne posúdiť, či je to veľa alebo málo, alebo tak akurát. Ale subjektívne sa mi to zdá do pohody. Veľakrát by sa spotreba mala rátať na motohodiny, nie na km. Stáva sa totiž, že na pár krátkych endurovo trialových úsekoch vyžblnkáte viac oktánu ako čelendrž pri štarte do kozmu.

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Konkurencia

Najradšej by som ju porovnal fakt s podobnými moto, ale ktorá je jej tak podobná? Buď sú v ponuke menšie, slabšie kubatúry, ako Honda CRF250L, Yamaha WR250, Kawasaki KLX250, Gas Gas EC250 Cami alebo potom silnejšie, ťažšie, alebo "ostrejšie" endurá. Od Yamahy sem môžem hodiť XTčko, je jedno ktoré, alebo aj WR450 poprípade Kawasaki KLX450. Nech sa na to pozerám ako pozerám, buď je všetko slabšie, alebo potom moc ostré, či nie tak vhodné aj do terénu.

Záver

Uvádzacia cena 4.995 mi príde férová k tomu, čo tá motorka ponúka. Beta Alp 4.0mi vyšla ako veľmi dobrý a vhodný stroj nie len na celkom vážne jazdenie s využiteľnosťou skoro nekonečnou, ale aj ako alternatíva pre offroadových XL cestovateľov na zdokonaľovanie svojich schopností v teréne. No a ak sa na to tak pozerám, moc podobných variant na trhu ani nemáme. Bežná cena 5.390,- už sa mi zdá pre našinca možno trochu menej znesiteľná.

Plusy, mínusy

úžitková hodnota, dizajn cena by mohla byť do päťky, čo počas uvádzacej ceny je

Pozadie / Wallpaper:

Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0
Beta Alp 4.0

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Beta Alp 4.0 2014:

Servisný interval 6.000 km
Spotreba 4.0 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 10,5 l (3 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 170 km
Uvádzacia cena 4.995,- EUR
Cena motorky 5.390,- EUR

Ceny vybraných doplnkov:

Nosič kufra + kufor 125,00 EUR
Kryty rúk 31,00 EUR
Zadný nosič 75,00 EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 31,60 EUR
Stupačka 27,60 EUR
Spätné zrkadlo 25,50 EUR
Smerovka 11,00 EUR
Svetlomet 69,00 EUR

Text: Milan Mikulík - mikulec, RHplusB
Foto: Filip Kalka - Masochista

Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 Beta Alp 4.0 2014
Všeobecné informácie:
Výrobca:Beta
Model:Alp 4.0
Rok:2014
Kategória:Enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:349 ccm
Kompresný pomer:9.5:1
Vŕtanie x Zdvih:79.0 x 71.2 mm
Palivový system:karburátor(y)
Rozvod:SOHC (4V)
Chladenie:vzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:220 mm
Zdvih vzadu:220 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm
Pneu vpredu:90/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm
Pneu vzadu:130/90-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:133 kg
Výška sedla:863 mm
Rázvor:1444 mm
Dĺžka:2208 mm
Šírka:850 mm
Výška:1240 mm
Svetlá výška:275 mm
Objem nádrže:10.5 l
Poznámka:
Poznámka:Motor pôvodom zo Suzuki

Pridané: 23.09.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (30)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: