Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2587 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29848
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17637)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12211)
Diskusia Diskusia k článku (51)  [Verzia pre tlač] Tlač

Slovenská motocyklová federácia a mototuristika

 Zdieľať

Pridané: 20.12.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 11607 [Novinky]

Každý z nás vlastní motocykel. Možno niekoľko motocyklov. Motorkármi sme sa stali z viacerých pohnútok. Niektorí máme motorku ako športové náradie, niektorí ju používame ako babolapač, ale drvivá väčšina z nás si zadovážila motocykel, ako prostriedok na krásny spôsob turistiky. Niektorí sa združujeme v športových kluboch, niektorí v motokluboch, drvivá väčšina z nás nie je organizovaná. Je to logické, veď motorka je výrazom slobody a nezávislosti.

Vo svojej úvahe, by som sa chcel zamerať na kategóriu neorganizovaných mototuristov. Sú to občania Slovenskej Republiky, platitelia daní. Nemajú záujem podliehať akejkoľvek organizačnej štruktúre, chcú sa venovať výhradne len turistike. V drvivej väčšine netušia nič o tom že existuje štátom dotovaná organizácia, ktorá sa nazýva Slovenská Motocyklová Federácia (ďalej len SMF). Aby som vám túto organizáciu predstavil, stiahol som zo servera www.smf.sk jej preambulu:

SMF je samostatnou, nezávislou a dobrovoľnou organizáciou záujemcov o motocykle, motocyklový šport a mototuristiku, s pôsobnosťou na území Slovenskej republiky.
SMF je najvyššou slovenskou športovou autoritou zmocnenou a oprávnenou riadiť záujmovú motocyklistickú činnosť organizovanú na území Slovenskej republiky.
Je najvyšší športový orgán pre vybavovanie sporov, ktoré môžu vzniknúť pri organizovaní motocyklového športu. Je oprávnená vypisovať Majstrovstvá Slovenskej republiky v jednotlivých disciplínach a vyhlasovať tituly Majstrov Slovenskej republiky.
Určuje technické a ekonomické podmienky pre chod motocyklových športových podujatí.
Organizuje motocyklový šport v týchto disciplínach:

  • Terénne preteky motocyklov-Motocross TPM
  • Terénne súťaže motocyklov-Enduro TSM
  • Cestné preteky motocyklov CPM
  • Preteky na plochej dráhe PPD
  • Bodovacie súťaže motocyklov TRIAL
  • Športová mototuristika ŠMT

Po prečítaní týchto riadkov a ubezpečení, že z členstva v tejto štátom dotovanej organizácii, nevyplývajú okrem zaplatenia licenčného poplatku 700,- sk, žiadne povinnosti asi väčšina z vás zajasá: licenčný poplatok platený niekoľkými stovkami členov plus zdroje zo štátneho rozpočtu viď stanovy:

Finančné zdroje

Pre zabezpečenie činnosti bude SMF získavať finančné zdroje predovšetkým:

  • členské príspevky - poplatky, licencie
  • dotácie Ministerstva školstva SR
  • dotácie z oficiálnych, alebo súkromných zdrojov
  • príjmy z predaja práv, sponzorstva, reklamy a prenájmu reklamných plôch

To už je slušný základ na ktorom môže stavať „samostatná, nezávislá a dobrovoľná organizácia záujemcov o motocykle, motocyklový šport a mototuristiku“ za ktorú sa SMF vo svojej preambule vyhlasuje.

Ale POZOR!! CHYBA!! SMF vám okrem 50%-nej zľavy na vstupnom na motozrazoch (o ktoré nemusíte mať záujem) neposkytne NIČ! Ako je to možné? No tak, ako sme sa to naučili už za komunizmu: NIE SÚ ĹUDIA. A ako sa učíme dnes: NIE SÚ PENIAZE. Prečo nie sú ľudia? Lebo ich nieto z čoho zaplatiť. Prečo, keď sú tu štátne dotácie? No lebo sa minú. Kde? No kde.... A ani s tými licenčnými poplatkami to nie je také ružové, ako by sa mohlo zdať, pretože sekcia športovej mototuristiky má približne 45 členov a 31 500,- sk nie sú žiadne peniaze. A že prečo má tak málo členov? Nuž preto, lebo svojim členom nič neposkytne...

V roku 2003 som sa ako držiteľ licencie zúčastnil Valného zhromaždenia, kde som navrhol predsedníctvu SMF, aby SMF zozbierala a zverejnila (internet, motočasopisy) informácie dôležité pre mototuristov. Nebudem tu vysvetlovať aké, veď všetci vieme, o čom „točím“. Dostalo sa mi odpovede o ľuďoch a peniazoch. V poriadku, povedal som si, objektívne príčiny. Tento rok (už piaty krát) som ponúkol SMF spoluprácu, tak , ako po minulé roky: pritiahnem do SMF 6-7 členov a spropagujem SMF medzi mototuristami na 5. BULDOG RALLY DUCHONKA. Navrhol som viceprezidentovi pre - Športovú mototuristiku ŠMT Jánovi Maukšovi, aby spomínané podujatie (200 kilometrovú motocyklovú rely) zaradil do kalendára športovej mototuristiky. Je to predsa ideálna možnosť, ako spropagovať SMF na športovo-mototuristickej akcii, na ktorej sa každoročne stretávajú tisícky mototuristov. On môj návrh odmietol, pretože akcia podľa neho nespĺňa kritéria športovej mototuristiky v dvoch bodoch:

  1. nočný program
  2. prístupnosť akcie pre verejnosť

Po tom to rozhovore som si začal klásť otázky:

  • Ma vôbec viceprezident p. Maukš a „jeho ľudia“ záujem o spropagovanie svojej činnosti, resp. Nečinnosti?
  • Je možné, aby štátom dotovaná organizácia robila servis pre 6 (šesť!) občanov odovzdávajúcich si vzájomne plakety za „športovú mototuristiku“?
  • Nebolo by pre štát a ozajstnú športovú činnosť výhodnejšie vzdať sa mototuristickej sekcie, keď SMF pre tisíce mototuristov nechce, alebo nemôže nič poskytnúť?
  • Nebolo by lepšie, keby si týchto pár občanov založilo svoj motoklub a prestalo by zaťažovať štátny rozpočet?

Navrhujem ďalšiu alternatívu: prestať vrážať peniaze do neefektívnych činností. Zaplniť svoju webovú stránku, motocyklové servery, moto-časopisy, moto-noviny a motopredajne informáciami užitočnými pre mototuristov. Podobným spôsobom túto svoju činnosť spropagovať. Keď tejto novej, zmenenej sekcii športovej mototuristiky uverí tisíc mototuristov, tak je to 700 000,- sk v našej spoločnej kase! A s touto sumou sa pre mototuristov dajú poskytnúť slušné služby, nie len dookola nakupovať plakety pre šiestich ľudí.

P.S. Túto moju úvahu som zverejnil na výslovné a opakované želanie viceprezidenta SMF p. Maukša.

Pridané: 20.12.2004 Autor: Vadim Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (51)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »