Anketa:
Vyskúšali sme inovované softaily - Harley-Davidson FXBB Street Bob a FXBR Breakout 2018
ZdieľaťPridané: 10.10.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 7658 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Yeah, je to IMHO nezvyčajné, ale tento rok sme pre vás vyskúšali už deväť Harleyov, OMG LOL. Väčšinou nové euroštvorkové 2017, ale bola aj šestnástka (tú zverejníme počas dlhých zimných večerov), a tento článok je o dvoch inovovaných osemnástkach - najdostupnejšom softaile Street Bob a veľmi svojskom Breakoute.
Text: Peter Fischer, eNeM
Foto: Peter Fischer
23.08.2017 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 10688 [Novinky - Oznam]
Novinky Harley-Davidson 2018 - technologická ofenzíva v rade Softail
Harley-Davidson oslávi svoje 115. výročie svojím zatiaľ najväčším vývojovým projektom, v rámci ktorého výrazne inovoval modely Fat Boy, Heritage Classic, Low Rider, Softail Slim, Deluxe, Breakout, Fat Bob a Street Bob.
Viem, že si na ten článok neklikol, tak len v rýchlosti: nové motory, nový rám a nové odpruženie. Všetky modely v rade Softail majú v základe inovovaný Milwaukee-Eight motor (1 745 kubíkov a 145 Nm pri 3 000 otáčkach - to je o 55 kubíkov a 19 Nm viac než pri predošlom motore), pričom niektoré modely majú príplatkový 114-palcový motor (1 868 kubíkov, 155 Nm). Nový rám je podstatne tuhší, využíva o polovicu menej dielov a o štvrtinu menej zvarov, a zadné kyvky imitujúce hardtail sú iba dve - pre široké a úzke zadné koleso. Zadný tlmič sa presťahoval spod motora pod sedlo. Nové odpruženie je podobne ako v Touringoch značky Showa, využívajúce technológiu Dual Bending Valve, ktorá zabezpečuje jemnejšie tlmenie v oboch smeroch. Rok 2018 priniesol do Harleyov aj dovtedy nevídané veci ako čisto digitálnu prístrojovku, plné LED svietenie, štyri sviečky alebo vratné pružinky na stupačkách. Tejto ofenzíve sa nemôžeme čudovať, veď Harley-Davidson budúci rok oslávi svoje 115. narodeniny!
FXBB Street Bob 2018
Ok ok, hlavne už pome jazdiť. Najprv si beriem Street Boba, najdostupnejšieho člena Softailov, jeho cena začína na 14 350 eurách. Je to niečo ako základný archetyp choppra - jedno sedlo, vysoké riadidlá, a odteraz aj žiadny budík, len malý nenápadný displej. Na hádečkovom Softaile idem teraz panensky prvý raz, a tak neviem porovnať ako veľmi sa odpruženie zmenilo (navyše Street Bob predtým patril do radu Dyna), ale keď si čisto objektívne predstavím jazdu na akomkoľvek čopri po tom deravom parkovisku pred cintorínom, tak automaticky ma začína bolieť kostrč. Lenže Street Bob to tu teraz filtruje ako keby to ani nebol chopper. Vzhľadom na geometriu a nízke zdvihy je to priam perfektná práca. Hneď som si spomenul na Triumpha Bobbera, ktorý by mi na tomto mieste poprehadzoval vnútorné orgány :) Ani eNeMko na Breakoute nevyzerá nespokojne, a tak ideme rovno na obchvat a von z mesta. Tam napríklad zisťujem, že pri kilečku motor točí 2 300 otáčok.
Ale inak musím povedať, že Street Bob je, a teraz dúfam, že ma nejaký ortodoxný harleják neutlčie niekde na križovatke, veľmi štandardná a priateľská motorka. Odhliadnuc od pohotovostnej hmotnosti takmer 300 kg (mínus 7,7 kg oproti predchodcovi), ktorú si aj tak veľmi neuvedomíš, lebo sedlo je nízko, ide na americké pomery o kompaktný a veľmi celistvý stroj. Pri jazde pôsobí vláčne - a tým nemyslím, že by podvozok bol príliš mäkký - najmä vďaka tradičnému nízkootáčkovému charakteru motora, a budem sa opakovať, ale aj dobre fungujúcemu odpruženiu. Lietali sme po našich klasických okreskách, a tlmiče som nenachytal nikde. Všetky Softaily majú po novom nastaviteľné predpätie na zadnom tlmiči. Na Street Bobe treba na to zhodiť sedlo a použiť C-kľúč (ale asi ho nebudeš využívať často, keďže spolujazdcovo sedlo a stupačky sú príplatkové), ale napríklad Breakout má hydraulický ovládač pekne vyvedený von na dosah pravej ruky aj počas sedenia.
Street Bobu nechýba ani ego-hýčkajúci prvok; v tomto prípade je to jazdcov odraz na širokej nádrži. Keď počas jazdy sklopíš hlavu, uvidíš samého seba s rukami natiahnutými na opičákoch rajdách a s modrým nebom za sebou. Na vypuklej nádrži budeš vyzerať chudšie a ruky budeš mať dlhšie. Pre niekoho hovadina, ale pre dnešných harlejákov takmer fundament.
Prístrojovka je po prvý raz na H-D digitálna. Je celkom nenápadná, a je z nej takpovediac cítiť, že keď už tam nemá byť klasický budík, tak by tam nemuselo byť vôbec nič, ale legislatíva nepustí, tak dajme tam totálne minimum: je maličká, monochromatická, s inverzným zobrazením. Pri vypnutom stave je úplne čierna, pri zapnutom stave ukazuje iba rýchlosť, kvalt, stav nádrže a jeden zvolený údaj (dojazd, hodiny, otáčky, celkové km, trip, a podobne). Pod ňou je ešte menší obdĺžniček a v ňom sú schované všetky kontrolky, dokonca až trinásť kusov, aj keď nie všetky vie Street Bob využiť. Všetky Softaily sú od tohto momentu aj bezkľúčové a s automatickým alarmom. Parádna vec. Ku novej motorke dostane šťastný majiteľ iba akýsi transpondér bez akýchkoľvek tlačidiel a jeden klasický kľúč na zamknutie riadidiel v krku riadenia.
Keďže Street Bob patrí medzi lacnejšie Softaily, nedá sa objednať s väčším 114-palcovým motorom. Ale nekonečné množstvo rôznych doplnkov k dispozícii samozrejme je, a to je podstatné. Street Bob si ich podľa mňa zaslúži, aby bol o niečo originálnejší.
Video: Harley-Davidson Street Bob 2018
FXBR Breakout 2018
Na predošlom Breakoute som zopár sto kilákov nalietal, a to dokonca na topkovej verzii CVO (report vylezie hádam niekedy v novembri), takže tento model vám bližšie opíše eNeMko. Samozrejme, zvedavosť mi nedovolila si ho nevyskúšať, a teda poviem vám, že je paradoxne podstatne tvrdší než predchodca, a tým pádom aj tvrdší než Street Bob. Posed na ňom je extra natiahnutý, akoby dragsterovský a vyslovene mačovský. Pred jazdou je dobré vedieť, že vzadu je 240 guma :) Kým na Street Bobe cvakala prevodovka až japonsky jemne, na Breakoute je to tradičná americká kovadlina. Náš stroj však ešte nebol úplne zabehnutý. A aj keď je predpätie zadného tlmiča nastavené na najmäkšie, občas dostávam príjemné kopance do prostaty :) Pochváliť musím široký rozsah nastavenia a výrazné klikanie pri otáčaní ovládača.
Jedny z najvýraznejších prvkov na tejto motorke sú určite predné LED svetlo (vyzerá dosť batmanovsky, a to čierne okolo je kov, nie plast) a sedlo. To je celkom hranato tvarované, s červeným prešívaním a výrazným nápisom Harley-Davidson. Zaujme aj neprehliadnuteľný rozdeľovač na štyri fajky. Prístrojovka aj s kontrolkami sú rovnaké ako na Street Bobe.
Cena nového Breakouta začína na 21 350 eur, príplatok za 114-palcový motor je 1 800 eur. Z radu Softailov sú drahšie už iba Fat Boy a Heritage, ale to sú podstatne väčšie a masívnejšie stroje. A aj širšie využiteľné, keďže Breakout je tak trochu jednoúčelový - skutočne iba na kratšie jazdy so zastávkami presne tam, kde ťa podľa možnosti uvidí čo najviac ľudí.
Video: Harley-Davidson Breakout 2018
Názor druhého redaktora (eNeM):
Breakout 2018
Obe motorky vychádzajú z rovnakého základu, t. j. rám, motor, prevodovka a nový nastaviteľný podvozok modelového radu Softail, no napriek tomu sú to dva úplne odlišné stroje. Zatiaľ čo Street Bob je klasický plkací predstaviteľ chopperov, Breakout je ostré moderné industriálne kladivo na čarodejnice bez kompromisov.
Primárne som mal možnosť konečne si zajazdiť na Breakoute. V podstate odkedy s týmto modelom v Milwaukee prišli, túžil som ho aspoň na chvíľku osedlať. Breakout je klasickým, ba až vzorovým predstaviteľom štýlu prostreet, pri ktorom má štýl prednosť pred praktickosťou, preto má aj určité prvky, ktoré by niekto mohol považovať za negatíva. K tomuto štýlu ale neodmysliteľne patria a ak by tam neboli, mne by chýbali.
Ale poďme si to rozmeniť pekne na drobné: kombinácia pneumatík 21/130 a 18/240 v spojení s pomerne širokými riadidlami typu drag bar, nižším položením a predkopnutými stupačkami sú niečo, na čo si rozhodne treba zvyknúť. Posed mi trochu pripomína žabu „crazy frog“, sedadlo je však perfektne vytvarované a potiahnuté protišmykovou kožou a tak po pár kilometroch už si len užívam také to boulevardové povozenie (a usmievam sa podobne priblblo ako tá žaba). A práve pri takejto geometrii človek ocení nový ľahko nastaviteľný zadný podvozok či poriadne výkonné brzdy s ABS. Som vyslovene zaťažený na tvrdý, dobre reagujúci a predvídateľný podvozok a už vo svojom článku o mojej bývalke XR1200X som sa rozplýval nad nastaviteľným podvozkom od Showy a poriadnymi brzdami, preto pre mňa bolo pojazdenie na novom Breakoute príjemným návratom ku krásne stráveným chvíľam, tentokrát však s „dospelým“ big twinom. Ten podvozok je naozaj, ale naozaj skvelý. Napriek poloabsurdnému rozpleštenému natiahnutiu cez motorku nebudete pociťovať žiadne zásadné problémy s manévrovaním, a to ani v stiesnenejších mestských podmienkach. Samozrejme, obratnosť motardu nečakajte, na druhej strane ale na otáčanie nepotrebujete 9-prúdový moskovský obchvat vrátane vládneho pruhu. Brzdy so systémom ABS vám zase dodajú viac istoty v krízovkách. Súhlasím s tým, že je treba vedieť to aj bez ABS, no na druhej strane, s ním sa cítim pohodlnejšie. A ako tak pozerám na tú 240-ku vzadu, tak ak ju zjazdím na plocho, hádam nebudem potrebovať ani bočný stojan.
Ako som už spomenul, prostreet je primárne imidžový (rozumej štýlový, frajerský) typ motorky, preto je pozornosť na detaily niečo, na čo si pri tomto štýle treba dávať obzvlášť pozor. Kráľom prostreetu je bez pochýb Marcus Walz. V CVO prevedení sa aj fabrický Breakout približuje jeho tvorbe. Ten „radový“, ktorý som mal možnosť jazdiť ja, je o niečo civilnejší, napriek tomu ani tu nezabudli na mnoho pekných detailov. Môjmu oku ladia čisté línie a čo najmenej prvoplánovo viditeľné prvky. Kombinované blinkrosvetlá, ktoré už sa na H-D objavujú nejaký ten rok, palubovka zakomponovaná do nenápadného držiaku riadidiel, ktorá poskytuje všetky potrebné informácie palubného počítača, ako sú dve denné počítadlá kilometrov, digitálny otáčkomer, digitálny tachometer, kontrolky a palivomer, jednoduché, pre H-D roky klasické ovládacie prvky, do ktorých krásne zakomponovali aj ovládanie palubného minipočítaču, bezkľúčové štartovanie s kódovateľným alarmom, elegantne ukryté ovládanie podvozku, pekne ladiace sériové výfuky, ktoré síce dunia dosť na to, aby ste sa stále cítili ako na haryku, no zároveň vám po vyštartovaní z križovatky netrhajú všetky blany, ktoré vám ešte v tele zostali, jednoducho tvarovaný kryt vzduchového filtra, krásne zladené moderne štylizované lúčové disky, všade prítomné nenápadné H-D logá, či dizajnovo dokonalý predný LED svetlomet. Dokonca aj taký detail, ako sú ladiace linky na blatníku a nádrži so švami na sedadle. Áno, viem, ja som voči HaDom nekritický, koniec koncov, vždy sa u mňa v garáži jeden – dva nájdu, ale aj keď som sa seba viac snažil nájsť niečo, čo by som zo stránky štýlu mohol motorke vytknúť, nenachádzam, vzdávam to, idem sa radšej voziť.
V ráme bol osadený najmenší z troch dostupných big twin objemov, 107 (1 745 cm3). Dostupné sú pre niektoré modely aj o niečo väčšie motory, a to konkrétne 114 (1 868 cm cm3) a 117 (1 923 cm3), posledný z nich iba pre modelový rad CVO. Rád by som si porovnal všetky tri motory, aby som reálne vedel povedať, či v nich je pocitovo nejaký rozdiel. No aj „najmenší z veľkých“ je starý dobrý vzducháč do V, s riadnou porciou krútiaceho momentu, motorového brzdného výkonu a krásnou zvukovou kulisou. Big Twin od Harleya spoznáte bez najmenších pochýb už podľa zvuku, je naozaj nezameniteľný. Prevodovka má 6 rýchlostných stupňov, no šestku som mal zaradenú asi tak dvakrát, a aj to iba z donútenia.Celkovo sa dá povedať, že Breakout je určite motorka, s ktorou vás nikto nikde neprehliadne. Na H-D sa mi páči to, že vyrábajú každý model v podstate jednoúčelovo. Aj keď fyzicky je to určite možné, pochybujem, že sa na Breakoute vyberie päťdesiatnik s manželkou na týždňovú dovolenku do Chorvátska. Na to im určite vedľa Breakoutu v garáži stojí Electra Glide alebo Road King. Breakout je do mesta a na krátke povozenie po okolí, na vyvetranie hlavy po celom dni v kancelárii, na pocit jazdca šprintov na okreske, na obdivujúce pohľady na parkovisku. Breakout je jednoducho moderný grázlik s nezameniteľným dizajnom.
Street Bob 2018
V Pezinku presadám na Street Boba, ktorého primárne jazdí Hergi, on už si Breakouta odskúšal minule (a dokonca CVO, kňučí zo mňa slepá závisť). Jop, tak toto je niečo, na čom zvyknutý. Jedno lopatové sedadlo, stredne vysoké opičáky (ach ten krásny pocit vetra v tvári pri 130 km/h v októbri pri 14 stupňoch s naširoko roztiahnutými rukami), pokrčené a mierne predsunuté nohy, vypletané kolesá, mäkšie nastavenie podvozku. Keby som na ňom prišiel do práce, čakal by som legendárnu konverzáciu z pulp fiction o Zedovi (našťastie bez tej nepríjemnej predchádzajúcej epizódy). Jednoducho chopper ako z učebnice. Niečo podobné mám doma, ale to moje nepruží, nebrzdí a nezatáča, strašne vrieska a trasie sa tak, že ak ho necháte naštartovaný na neutrále, o päť minút už odskáče za roh. Street Bob je v podstate taký kultivovaný custom. Nemusíte na ňom byť permanentne v strehu, nemusíte sledovať každý výmoľ na ceste, nakoľko mäkšie odladený nastaviteľný podvozok ušetrí aj vašu chrbticu a nemusíte si výjazd plánovať podľa rozloženia čerpacích staníc, ako tomu je u môjho Boba Harleyho. Výfuky, rovnako ako u Breakoutu, dobre vyzerajú, dobre znejú, no zároveň z ich hluku nepadá omietka, ani robotníci z lešenia. Ani u Street Boba dizajn ničím nezaostáva, štrukturovane nalakované riadidlá a ich držiak so zakomponovaným počítačom, vypletané kolesá, malý, ale neskutočne podarený LED svetlomet, jednoduché línie, strohosť kam až oko dovidí. Moderná, pohodlná a pritom nekompromisná klasika pre milovníkov tradičnejšieho štýlu jazdy.
Ak máte to šťastie, aké som mal ja, a môžete sa povoziť na oboch „koncoch“ radu Softail v jeden deň, uvidíte, ako naozaj rozdielne môžu byť dva stroje vychádzajúce z jedného konceptu. Podobne ako bratia – dvojvaječné dvojičky, ktorých mali tí istí rodičia, aj u týchto dvoch príbuzných vidíte rozdiely. Jeden je zúrivý, extrovertný, moderný, priebojný a ostrý fagan, ktorý potrebuje za každú cenu zaujať, zatiaľ čo ten druhý je pokojný klasik, ktorý si nepotrebuje nič dokazovať a v kľude si ide to svoje niekde opodiaľ.
Video: Novinky Harley-Davidson 2018 - technologická ofenzíva v rade Softail
Text: Peter Fischer, eNeM
Foto: Peter Fischer
Motocykle zapožičala spoločnosť Harley-Davidson Bratislava.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | Street Bob | Breakout |
Rok: | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 |
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1745 ccm | 1745 ccm |
Max. krútiaci moment: | 145 Nm / 3000 ot. | 145 Nm / 3000 ot. |
Kompresný pomer: | 10:1 | 10:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 100,0 x 111,1 mm | 100,0 x 111,1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | DOHC |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň |
Brzdy vpredu: | jedno kotúčová | jedno kotúčová |
Pneu vpredu: | 100/90B19,57H,BW | 130/60B21,63H,BW |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 150/80B16,77H,BW | 240/40R18,79V,BW |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 286 kg | 294 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 297 kg | 305 kg |
Výška sedla: | 680 mm | 665 mm |
Rázvor: | 1630 mm | 1695 mm |
Dĺžka: | 2320 mm | 2370 mm |
Svetlá výška: | 125 mm | 115 mm |
Objem nádrže: | 13.2 l | 13.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 179 km | cca 179 km |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Iná výbava: | alarm | alarm, príplatkový motor Milwaukee-Eight® 114 (1868 ccm, 155 Nm) |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Motor: Milwaukee-Eight® 107 Cena 10/2017: od 14 352 € (farba Vivid Black) | Motor: Milwaukee-Eight® 107 alebo 114 (1868 ccm, 155 Nm) Cena 10/2017: od 21 348 € (farba Vivid Black) |
Pridané: 10.10.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Harley-Davidson predstavil nové farby a detaily, čoskoro ukáže viac noviniek - Redakcia
- Novinky Harley-Davidson 2018 - technologická ofenzíva v rade Softail - Redakcia
- Harley-Davidson oslavuje 120. výročie a predstavuje nové motocykle - Redakcia
- Nezvyčajnú stavbu The Recidivist od poľských Game Over Cycles ocenil aj samotný Harley-Davidson - Herghott
- Harley Davidson FXSTD 1450 Softail Deuce - campa
- Prežite s Harley-Davidson týždeň snov - Discover More 2017 štartuje! - Redakcia
- Na asfalte i v piesku s bezprecedentnými Harley-Davidson Pan America 1250 a Pan America 1250 Special - Herghott
- Harley-Davidson predstavil Nightster, svoj najľahší a najšportovejší stroj - Redakcia
- Trikrát Sportster a jednu Electru prosím! Vyskúšali sme ďalšie nové Harley-Davidsony - Muli
- EICMA 2017 - Harley-Davidson rozširuje rad Softail o Sport Glide - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora