Anketa:
Novinky 2009 v triede off-road 1/3
ZdieľaťPridané: 24.01.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 13814 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Aby sme neostali nič dlžní labužníkom blata a off-road jazdcom celkovo, prinášame prehľad nových mašiniek do terénu na nastávajúcu sezónu. Na svoje si prídu ako ostrieľaní borci, tak aj nováčikovia v tejto kategórii.
Aprilia MXV 450
Po úspešných modeloch supermoto (SXV) a enduro (RXV) sa páni z Noale, kde sa Aprilia vyrába, rozhodli investovať energiu a peniaze aj do motokrosu a rozšíriť tak portfólio o model MXV. Napriek podobnému výzoru sa jedná o odlišné stroje, ale popierať fakt, že aký-taký základ je v predchodcoch, je samozrejme nezmysel.
![]() |
MXV 450 |
![]() |
Rám a palivová nádrž prešli radikálnymi zmenami a motor bol prekopaný od nasávania po výfuk. Aby bolo MXV konkurencieschopné aj v racingovom nasadení, základnou úlohou konštruktérov pri motokrosovom stroji bolo znížiť hmotnosť a zvýšiť tuhosť rámu oproti RXVčku. Nádrž si našla svoje miesto viac vložené v ráme a posunuté smerom dozadu a nižšie kvôli centralizácii hmotnosti a zníženiu ťažiska. Tieto zmeny zapríčinili aj zmenu pozície airboxu, ktorý je teraz umiestnený vpredu a je ľahšie ho vymeniť.
![]() |
Čo sa týka motora, Taliani sú verní koncepcii dvojvalca do V s uhlom 77° medzi valcami. Elektrický štartér bol pre rok 2009 vymenený kick štartérom. Odľahčením sa maximálne otáčky motora posunuli na hranicu 12 500 ot./min a oddelením oleja v motore od toho v spojke dosiahli v Aprilii dlhšie výmenné intervaly.
![]() |
Honda CRF 450R
Čo v dnešnej dobe znamená pojem „úplne nový“? Dá sa prepracovaný model z minulého roka považovať za ALL-NEW? Honda zobrala nový motor so vstrekovaním, ktorý vložila do nového kolískového rámu s predĺženou kývačkou. Výsledkom je nižšie položené ťažisko prinášajúce viacero výhod. Pojem „komplet nový“ nie je pre Hondu len marketingovým ťahom a neprináša so sebou len zmenu grafiky, ktorá je na prvý pohľad viditeľná. Pozrime sa na stroj trošku detailnejšie.
![]() |
Hore model 2008, dolu 2009. |
V súčasnosti takmer žiadna značka, ktorá vyrába off-road modely nemá problém s nedostatočným výkonom, ale veľkú časť svojho úsilia sústreďuje na zlepšenie ergonómie a ovládateľnosti daného modelu. V porovnaní s modelom 2008 prešli zmenami, ktoré sa týkajú ovládateľnosti, hlavne rám a sedlo. K ľahšej jazde by malo prispieť aj celkové zúženie motorky.
![]() |
Kompaktnejší agregát nového modelu. |
Keď už je reč o zmenšovaní, nevyhlo sa ani pohonnej jednotke, ktorá disponuje výkonom 56 koní. Nižšia stavba 450 kubíkového agregátu dovolila konštruktérom posunúť ho v ráme viac k prednému kolesu. Výsledok: nižšie položené ťažisko a lepšie rozloženie hmotnosti.
![]() |
O vstrekovanie paliva sa po novom stará PGM-FI (Programmed Fuel Injection) systém s priemerom nasávania 50mm s 12-timi dýzami. Tento systém monitoruje viacero faktorov: otvorenie plynu, teploty vzduchu a chladiacej kvapaliny, tlak vzduchu a zaradenú rýchlosť a na základe týchto informácii zlepšuje odozvu na plyn.
Honda CRF 250R
Menšia sestra tiež prešla drobnými zmenami, pričom predovšetkým išlo o zníženie hmotnosti a kompaktnejšie riešenie motora. Kvôli zlepšeniu priebehu výkonu v spodných a stredných otáčkach sa udiali zmeny v hlave valca. Modernizáciu zaznamenala aj prevodovka, od ktorej si v Honde sľubujú ľahšie a presnejšie kvaltovanie. Ostatné zmeny sú viac kozmetického typu: nový dizajn a polepy, kryt kotúča a jeho tvar, čierne kolesá a ušetrenie zopár gramov na ostatných komponentoch.
![]() |
CRF 250R v akcii |
Pridané: 24.01.2009 Autor: Cacao Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- UKONČENÉ PRIHLASOVANIE!!!: Voľné jazdy na motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, 11.6.2016
- Taká obyčajná výstava motoriek v Nemecku - Motorradwelt Friedrichshafen 2014
- Ako vzniká kombinéza 4SR RR Edition EVO
- Kráľ na každý deň - Suzuki DL 650 V-Strom 2012
- Video: Test GORE-TEX® oblečenia Held Carese a Torno
- S Kawami na trati - Versys vs. Z1000 - časť 2.
- Antistres na dvoch kolesách - Husqvarna SMS 630
- S univerzálom na trati - Kawasaki Versys
- (KUL)TURISTA - Honda VFR1200F Dual-Clutch Transmission v Alpách
- Športová turistika a Kawasaki VN 900 Light Tourer?!?
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!