Anketa:
Dakar 2004 - Na čele už Roma a Peterhansel
ZdieľaťPridané: 09.01.2004 Autor: sita
Čitatelia: 6723 [Šport - Rally]
Rely Dakar 2004 - 8. etapa - výsledky
![]() |
TIDJIKJA 8. januára (SITA) - Štvrtková 8. etapa na Rely Dakar 2004 merala síce "iba" 400 kilometrov, no na účastníkov čakala úplne nová trasa, v ktorej mali viacerí pretekári problémy s orientáciou. Vedúci jazdec v kategórii motocyklov Francúz Cyril Despres sa stratil hneď v úvode meraného úseku medzi 29. a 40. kilometrom a konkurenti mu utiekli. Menšie mechanické problémy mal aj jeho krajan Richard Sainct, ktorému musel pomáhať ďalší Francúz Jean Brucy. Situáciu využil Španiel Joan Roma, ktorý zaknihoval druhý triumf tohto roku. Tridsaťjedenročný večný smoliar "Nani" vyhral etapu s viac ako šesťminútovým náskokom a poskočil na čelo priebežnej klasifikácie. Druhý je Sainct a tretí Brucy.
Medzi automobilmi nevedeli nájsť najrýchlejšiu trasu medzi mestami Atar a Tidjikja v Mauretánii Fín Ari Vatanen a Japonec Kendžiro Šinozuka, jazdiaci na nissanoch. Defekt zdržal Jeana-Louisa Schlessera (Schlesser/Ford) a na 230 km musel opravovať prevodovku aj prvý muž priebežného poradia Japonec Hiroši Masuoka (Mitsubishi), čo ho stálo veľa drahocenných minút. Druhé víťazstvo v tomto 26. ročníku podujatia dosiahol Francúz Stephane Peterhansel na Mitsubishi a stal sa tak novým lídrom pretekov v kategórii automobilov. Druhý je so stratou 38:05min Belgičan Gregoire De Mevius.
Kontroverzie vyvolal štart Jutty Kleinschmidtovej do 8. etapy, pretože víťazka podujatia z roku 2001 bola nútená vymeniť poškodený motor, čo pravidlá nedovoľujú. Kleinschmidtová nakoniec v 8. etape obsadila druhú priečku so stratou 28:55 min na víťaza. O tom, či Kleinschmidtovú budú aj naďalej klasifikovať, rozhodne jury pretekov až vo štvrtok v noci.
V kategórii kamiónov vyhral Čech Karel Loprais na tatre s náskokom 2:54 min pred druhým Rusom Vladimirom Čaginom na kamaze, ktorý aj po ôsmej etape dominuje priebežnému poradiu.
Výsledky - 8. etapa - Atar - Tidjikja
393 km (meraný úsek 355 km):
Motocykle:
1. Joan Roma (Šp./KTM) 5:38:07
2. Jean Brucy (Fr./KTM) +6:02 min
3. Richard Sainct (Fr./KTM) +7:58
4. Fabrizio Meoni (Tal./KTM) +25:50
5. Scot Harden (USA/KTM) +31:32
6. Per-Gunnar Lundmark (Švéd./KTM) +36:27
Automobily:
1. Stéphane Peterhansel (Fr./Mitsubishi) 5:01:25
2. Jutta Kleinschmidtová (Nem./VW) +28:55 min
3. Gregoire De Mevius (Belg./BMW) +32:21
4. Jean-Louis Schlesser (Fr./Schlesser Ford) +53:20
5. Luc Alphand (Fr./BMW) +54:55
6. Dominique Housieaux (Fr./Mitsubishi) +57:53
Kamióny:
1. Karel Loprais (ČR/Tatra) 6:42:32
2. Vladimir Čagin (Rus./Kamaz) +2:54
3. Andre De Azevedo (Braz./Tatra) +6:03
4. Firdaus Kabirov (Rus./Kamaz) +28:58
5. Ilgizar Mardejev (Rus./Kamaz) +34:43
Priebežné poradie (po 8. etape):
Motocykle:
1. Joan Roma +21:04:40
2. Richard Sainct +8:16
3. Jean Brucy +14:25
4. Alfie Cox (JAR/KTM) +51:19
5. Pal-Anders Ullevalseter (Švéd./KTM) +1:01:06
6. Per-Gunnar Lundmark +1:03:20
Automobily:
1. Stéphane Peterhansel 18:54:05
2. Gregoire De Mevius +38:05
3. Hiroši Masuoka (Jap./Mitsubishi) +1:22:32
4. Jean-Louis Schlesser +1:29:42
5. Luc Alphand +2:50:07
6. Dominique Housieaux +3:20:03
Kamióny:
1. Vladimir Čagin 23:51:36
2. Andre De Azevedo +43:30
3. Karel Loprais +1:43:42
4. Firdaus Kabirov +2:00:03
5. Ilgizar Mardejev +3:41:06
© 2002, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Pridané: 09.01.2004 Autor: sita Zdieľať
Súvisiace články:
- Dakar 2004 - Po 12. etape bez výraznejších zmien - sita
- Rely Dakar - Rekordér Peterhansel, šťastný Roma - sita
- Rely Dakar 2003 - Smolná 16. etapa pre Peterhansela - sita
- Rely Dakar - V 5. etape triumfoval Masuoka - sita
- Rely Dakar - Peterhansel zvýšil náskok - sita
- Prehľad víťazov Rely Dakar - sita
- Dakar 2004 - Najdlhšiu etapu vyhral Masuoka - sita
- Rely Dakar - Prvý vážny test bez väčších problémov - sita
- Rely Dakar - V 12. etape prekvapenia medzi motocyklami - sita
- Rely Dakar 2003 - Premiérové víťazstvo Alphanda - sita
Ďalšie články tohto autora:
- Rossi vyhral VC Talianska, Gibernau si udržal vedenie
- Katriňákov triumf vo 4. kole M-SR v cross country
- Na ME v endure v Maďarsku najúspešnejším Slovákom Jakeš
- Triumf Španiela Gibernaua aj na VC Francúzska
- Španiel Gibernau vyhral VC Španielska
- Talian Rossi víťazom VC JAR
- Casey Johnson obhájil prvenstvo na Arenacrosse v Brne
- Rely Dakar - Rekordér Peterhansel, šťastný Roma
- Dakar 2004 - Tretí triumf Despresa, koniec Vatanena
- Dakar 2004 - Po 12. etape bez výraznejších zmien
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!