Anketa:
Slovenská účasť na Dakare potvrdená!
ZdieľaťPridané: 28.11.2005 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 8846 [Šport - Rally]
Priamo od Jara Katriňáka sme sa dozvedeli, že jeho účasť na 28. ročníku rely Lisabon - Dakar 2006 je po niekoľkých mesiacoch neistoty konečne potvrdená.
Jaro bude štartovať na KTM 660 LC4 Dakar vo farbách maďarského tímu MOL Dakar Team. Naposledy štartoval v roku 1999, kedy sa mu dobre darilo, ale po nešťastnej havárii ostal sám niekoľko dní v púšti. Pevne veríme, že teraz to bude lepšie - veď Slovensko na to má a zaslúži si to.
![]() |
28. ročník dakarskej rely má štart v portugalskom Lisabone a prechádza siedmimi krajinami - Portugalskom, Španielskom, Marokom, Mauretániou, Mali, Guineou a Senegalom. Štartuje sa na Silvestra a tí šťastnejší dorazia do cieľa po pätnástich vyčerpávajúcich dňoch. Ten je tradične pri Lac Rose (Ružové jazero) v Dakare.
![]() |
Jarove počínanie v horúcich afrických krajoch budeme podrobne sledovať a zverejňovať. Jaro, veľa zdaru!
![]() |
Jaro Katriňák na tohtoročnej Šesťdňovej |
Pridané: 28.11.2005 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Rozhovor: Jaroslav Katriňák o Dakare 2006 - Awia
- Rozhovor: Ivan Jakeš nielen o Hungarian Baja 2007 - Awia
- Dakar 2006 odštartovaný! - Herghott
- Firma Adamoto dnes odovzdala dakarské špeciály KTM pre Jara Katriňáka a Ivana Jakeša - Awia
- Druhá zo série Dakarských Rally už klope na dvere - Awia
- Trasa 30. ročníka Rally Lisabon Dakar známa - Awia
- Rally Dakar ročník 2006 - Lisabon - Dakar - zeON
- Katroš a Jakeš pripravení na Dakar 2007 - Herghott
- Dakar 2006 – Katriňák už doma, Caldecott mŕtvy - Herghott
- 82. ročník I.S.D.E. – La Serena, Chile – Za Slovensko dva klubové tímy - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!