Anketa:
Ako neuložiť motorku na zimný spánok, alebo ako bezpečne jazdiť aj v zime...
ZdieľaťPridané: 15.11.2001 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 32154 [Technika - Dobré Rady]
Vyťažte z jazdy čo najviac. Na rozdiel od mnohých iných krajín, je odbobie jazdenia u nás sezónnou záležitosťou. Aj keď sú dni, kedy je buď hrozná zima alebo vyraziť von znamená dosť veľké nebezpečie, jazdenie v zime má svoje výhody. Samozrejme v sebe skrýva i niektoré nástrahy, ako sa zachvíľu dozvieme.
Seriál článkov - Na motorke v zime:
| Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
Takže môžete oprášiť sneh a štartujeme... |
V niektorých krajinách majú motorkári okrem svojej "hlavnej" motorky (nemusí to byť práve neskutočne drahý superbike) i lacnejšiu motorku určenú na jazdu v zimnom období. Logicky si nechcú zničiť motorku, ktorú milujú, ale zas na druhej strane, nechcú cez zimu prestať jazdiť. Jednou z vecí, ktorú si snáď ani mnohí neuvedomujú, je totiž zlepšenie schopností manévrovania. Vlastnosti cesty sa menia, musí sa zmeniť aj štýl jazdy, pretože pneumatikám trvá oveľa dlhšiu dobu kým sa zahrejú.
Hlavný problém, ktorý môže byť spôsobený jazdou v zime, je ten, že hodnota jazdenej motorky môže klesnúť až o 30%. Každopádne, pokiaľ budete svoj stroj previdelne udržiavať, nebude o nič viac opotrebovaný než ten, ktorý celú zimu len tak stál. Bez ohľadu na to, nenechajte zimu, aby Vás odradila od jazdenia. Tu je zopár rád, ako vyťažiť čo najviac z jazdy v zime.
Nezabudnite každý deň:
Umyť alebo len opláchnuť hadicou svoju motorku, aby ste odstránili všetku soľ, ktorá by ju mohla rozleptať. Nezabudnite namazať reťaž v prípade že pršalo.
Každý týždeň by ste mali:
Dôkladne umyť motocykel. Očistite reťaz hrubou kefou a parafínom. Toto opatrenie zabráni usadzovaniu starého maziva a drobného štrku. Potom samozrejme reťaz znovu nastriekajte.
Na ceste:
Za mokra, alebo pri čerstvom snehu na ceste si dajte pozor na pred vami idúce automobily. Nechávajte si dostatočný odstup, pretože od zadných kolies áut odlietava dosť vody a bahna. Je mi jasné, že v niektorých prípadoch si vodiči, ktorí vidia dostatok priestoru pred motorkou, myslia, že je to ponuka na predbiehanie, bohužiaľ s tým asi nič nenarobíme.
Ak sa oproti vám blíži posypový voz, určite sa nezabudnite rýchle uhnúť, nechcete predsa, aby vám medzi zubami škrípal piesok. Studené pneumatiky a neporiadok na ceste pre Vás znamená ešte väčšiu obozretnosť. Musíte začať myslieť ešte viac dopredu. Nečakajte s brzdením až na poslendú chvíľu. Ak vidíte, že autá pred vami brzdia, uberte plyn, ak je to možné tak podraďte a začnite pomaly brzdiť.
Touto činnosťou po prvé znižujete riziko a po druhé budete pripravený regovať na akúkoľvek neočakávanú sitáciu. Vyvarujte sa náhlej zmene smeru a rýchlosti. Pred jazdou sa nezabudnite aspoň trochu najesť a napiť. Pokiaľ sa vám zdá, že začínate strácať koncentráciu, dajte si niekde kávu alebo čokoládu. Strata koncentrácie totiž býva zapríčinená nízkou hladinou cukru v krvi. Pri spaľovaní kalórií udržíte svoje telo v teple. Táto metóda je účinná a riadia sa ňou aj profesionálni kuriéri.
Poviná výbava motocyklistu v zime: baranica, šál, rukavice, čižmi (najlepšie od Deda Mráza), vetrovka, otepľovačky,.....,radlica :-)) |
Keď sa to šmýka:
Určite nejazdite tak rýchlo ako obyčajne. Viem, že je to samozrejmé, ale divili by ste sa, koľko ľudí absolutne nemení svoje zvyky, keď sa zhorší povrch vozovky. Dajte si pozor na to, že všetky Vaše manévre majú ďaleko hladší priebeh ako normálne. Rýchle púšťanie spojky, ostré brzdenie alebo rýchla akcelerácia kladie zbytočný tlak na Vaše pneumatiky.
Netrpte pre krásu:
Každý chce na motorke vyzerať sexy, ale udržať sa v teple a suchu je ďaleko dôležitejšie. Čím väčšie teplo vám bude, tým pre vás bude jazda bezpečnejšia, pretože sa budete môcť sústrediť len na jazdu.
>Viac tenkých vrstiev je ďaleko účinnejšie než tri či štyri hrubé mikiny. Najprv si na seba oblečte spodné "termo" prádlo, na to nejakú teplú vrstvu a na záver kožu. Cez kožu si môžete ešte obliecť nepremokavý oblek, ktorý vás, aj keď neprší, uchráni pred vetrom. Návleky na topánky sú výborné, pretože zabránia vlhkosti, avšak aj napriek tomu sú náhradné ponožky samozrejmosťou. Noviny do topánok sú tiež celkom obľúbeným spôsobom na udržanie tepla, lenže keď navlhnú, potrhajú sa a potom sa z topánok ťažko vyberajú.Pokiaľ nechcete investovať do návlekov, môžete použiť igelitové sáčky cez alebo do topánok. Ďalšou nutnosťou je šál alebo nákrčník. Množstvo telesnej teploty sa stráca práve oblasťou okolo krku. Pri použití hodvábnych vložiek do rukavíc tiež ucítite značný rozdiel. Ďalší spôsob, ako udržať ruky v teple, je rukávník na riadidlá, táto forma síce nieje veľmi atraktívna pre opačné pohlavie, ale aspoň vám nebudú omŕzať ruky. Pokiaľ vážne premýšľate o jazdení v zime (dokonca i na dlhé výlety), možno by nebolo od veci si zaobstarať vykurované oblečenie.
Či už sa rozhodnete, že strávite zimu doma v papučiach, alebo sa nenecháte odradiť zimou a budete jazdiť, prajeme vám veľa šťastných kilometrov bez nehody.
Ak Vám to pôjde dobre tak môžete skončiť aj takto... A potom sa budete celé leto tešiť na Zimu... |
Efekt chladenia vetrom (Windchill efekt)
Vietor: | Vonkajšia teplota: | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12°C | 10°C | 8°C | 6°C | 4°C | 2°C | 0°C | -2°C | -4°C | -6°C | -8°C | -10°C | -12°C | |
Pociťovaná teplota na ľudskom tele: | |||||||||||||
10 km/h | 10°C | 8°C | 5°C | 3°C | 1°C | -1°C | -4°C | -6°C | -8°C | -10°C | -12°C | -15°C | -17°C |
20 km/h | 6°C | 3°C | 1°C | -2°C | -5°C | -7°C | -10°C | -12°C | -15°C | -17°C | -20°C | -23°C | -25°C |
30 km/h | 3°C | 1°C | -2° | -5°C | -8°C | -11°C | -14°C | -16°C | -19°C | -22°C | -25°C | -28°C | -30°C |
40 km/h | 2°C | -1°C | -4°C | -7°C | -10°C | -13°C | -16°C | -19°C | -22°C | -25°C | -28°C | -31°C | -34°C |
original text: Binky preložil: Jaro Harly Jerga
Materiál je prevzatý z ČMN so súhlasom vydavateľstva Bikes Publishing ©2001 Bikes Publishing, s.r.o.
Pridané: 15.11.2001 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať
Seriál článkov - Na motorke v zime:
| Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Na motorke v zime: Oblečenie - Awia
- Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou - Awia
- Elektrický suchoprd - sucho a teplo na motorke - MajoKE
- Na motorke v zime: Príprava a úprava motorky - Awia
- Nezimuj - jazdi: Zimné pneumatiky na skútre - Awia
- Vyskúšané na Elefante: Oxford Hot Hands Carbon - vyhrievané rukoväte (návleky) bez nutnosti montáže gripov - Awia
- Test: Zimné vs. letné pneu na moto na snehu - Awia
- ZRUŠENÉ: 7. Stretko ľadových medveďov 29. 1.2022, Brezno - Awia
- 6. Stretko ľadových medveďov 2020, Brezno - zimný zraz motorkárov - Awia
- Dexshell - Predstavenie produktov - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Dni BMW Motorrad Slovensko 2017, Jasná
- Chceš získať unikátny kalendár?
- Pionier Cross Budimír - záverečné preteky Pionierov
- Strašidelné zľavy na mototekvice v Motosvete
- Prvý zásielkový servis prilieb Shark
- 14.6.2014 obsadia Pioniere Kysak
- Nové Piaggio MP3 500 2014
- Momodesign Minimomo - talianský dizajn a kvalita
- Akciová ponuka Motosvet
- Pioniere všetkých obcí, spojte sa!
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Najsledovanejšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!