Anketa:
Pridaj nový bod alebo trasuZobrazujem body nominované do Motomapy 2019
Body a trasy nominované do Motomapy 2019:
» Viac info o projekteHlasy: | Názov: | Typ: | Krajina: | Región: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|---|---|
9 | Šturec | Priesmyk | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 15.1 km JV |
6 | Dobšinský kopec | Priesmyk | Slovensko | Košický Kraj | 91.2 km Z |
5 | Trasa Sucháň - Čebovce | Trasa | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 58.9 km S |
4 | Vodný mlyn Bohunice | Pamiatka | Slovensko | Nitriansky kraj | 52.7 km SV |
3 | Pezinská Baba | Priesmyk | Slovensko | Bratislavský Kraj | 149.9 km V |
3 | Krupinská Vartovka | Veža | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 44.1 km S |
3 | Rozhľadňa Necpaly na Brotnici | Vyhliadka | Slovensko | Žilinský kraj | 29.5 km JV |
3 | Trasa: Kokava nad Rimavicou - Klenovec - Ratková - Jelšava | Trasa | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 68.5 km Z |
3 | Lesnícky skanzen a Čiernohronská železnica Čierny Balog | Múzeum | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 36.5 km Z |
3 | Lučenec - Levoča | Trasa | Slovensko | viacero | 98.2 km Z |
3 | Rozhľadňa Terchovské srdce | Veža | Slovensko | Žilinský kraj | 58.2 km J |
2 | Vodná elektráreň Čierny Váh | Zaujímavosť | Slovensko | Žilinský kraj | 63.3 km JZ |
2 | Skalka nad Váhom | Pamiatka | Slovensko | Trenčiansky Kraj | 80.8 km V |
2 | Ľubovniansky hrad | Hrad | Slovensko | Prešovský Kraj | 129.8 km JZ |
2 | Priesmyk Huty | Priesmyk | Slovensko | Žilinský kraj | 58.4 km JZ |
2 | Jankov Vršok | Trasa | Slovensko | Trenčiansky Kraj | 55.4 km V |
2 | Čičmany | Dedina | Slovensko | Žilinský kraj | 51.8 km JV |
2 | Sedlo Zbojská | Zaujímavosť | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 51.9 km Z |
2 | Hrad Divín | Hrad | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 43.4 km SZ |
2 | Hnilecké krkaháje | Trasa | Slovensko | Košický Kraj | 98.4 km Z |
2 | Technické moto múzeum, Lehota pod Vtáčnikom | Múzeum | Slovensko | Trenčiansky Kraj | 41.7 km V |
2 | Bojnický zámok | Hrad | Slovensko | Trenčiansky Kraj | 41.9 km V |
2 | Rozhľadňa Opavská hora (577 m n.m.), okres Veľký Krtíš | Vyhliadka | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 61.6 km S |
2 | Znievsky hrad | Hrad | Slovensko | Žilinský kraj | 37.0 km JV |
2 | Hornonitrianský banský skanzen - Baňa Cigeľ | Baňa | Slovensko | Trenčiansky Kraj | 37.2 km V |
2 | Salaš Šírava - najlepšie Tatarčané pirohy | Reštaurácia | Slovensko | Košický Kraj | 209.1 km Z |
2 | Trasa: Trnavá Hora - Šútovo | Trasa | Slovensko | Bratislavský Kraj | 22.9 km JV |
2 | Trasa: Lúčky - Osádka | Trasa | Slovensko | Žilinský kraj | 47.9 km J |
2 | Furman - Gazdovská reštaurácia Piešťany | Reštaurácia | Slovensko | Trnavský Kraj | 96.4 km V |
1 | Veľký Šturec - trasa Motyčky - Vyšná Revúca | Priesmyk | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 15.5 km J |
1 | Salaš Hron, Kováčová | Reštaurácia | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 17.0 km S |
1 | Vodná nádrž Buková | Jazero | Slovensko | Trnavský Kraj | 133.4 km V |
1 | Banská Bystrica - Košice trochu inak | Trasa | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 55.1 km Z |
1 | Hájske vodopády, Zádielska dolina | Prírodný úkaz | Slovensko | Košický Kraj | 125.2 km Z |
1 | Salaš Frank, Stará Ľubovňa | Reštaurácia | Slovensko | Prešovský Kraj | 128.4 km JZ |
1 | Spišský hrad (UNESCO) | Hrad | Slovensko | Prešovský Kraj | 121.8 km Z |
1 | Termálne kúpalisko Kalameny | Zaujímavosť | Slovensko | Žilinský kraj | 47.6 km JZ |
1 | Ropný Prameň v Korni | Prírodný úkaz | Slovensko | Žilinský kraj | 84.9 km JV |
1 | Pevnosť Bzovík | Hrad | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 47.8 km S |
1 | Oravský zámok | Hrad | Slovensko | Žilinský kraj | 59.6 km J |
1 | B-club Doľany | Reštaurácia | Slovensko | Trnavský Kraj | 135.1 km V |
1 | Serpentíny pred Štiavnickými Baňami | Priesmyk | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 41.8 km SV |
1 | Trasa Bystrá - Tále - Trangoška | Trasa | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 36.2 km JZ |
1 | Oždianske serpentíny | Trasa | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 69.3 km SZ |
1 | Hriňovské lazy | Trasa | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 32.7 km SZ |
1 | Terchová - socha Jánošíka | Zaujímavosť | Slovensko | Žilinský kraj | 57.3 km J |
1 | Prameň Hrona | Prameň | Slovensko | Prešovský Kraj | 79.3 km Z |
1 | Palcmanská Maša | Jazero | Slovensko | Prešovský Kraj | 91.3 km Z |
1 | Rozhľadňa - Rozbehy | Vyhliadka | Slovensko | Trnavský Kraj | 130.2 km V |
1 | Vyhliadka Stará Kopa (713 m n.m.) | Vyhliadka | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 3.5 km SZ |
1 | Bátovský balvan | Prírodný úkaz | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 19.5 km SZ |
1 | Trasa: Ilava - Bojnice | Trasa | Slovensko | Trenčiansky Kraj | 57.0 km V |
1 | Chata Magurka | Privát | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 30.8 km JZ |
1 | Čertovica | Priesmyk | Slovensko | Žilinský kraj | 49.0 km JZ |
1 | Vyhliadková veža a Košický hrad (zrúcanina) | Vyhliadka | Slovensko | Košický Kraj | 153.3 km Z |
1 | Stredoveká rozhľadňa Čerešenka, Chrastné | Vyhliadka | Slovensko | Košický Kraj | 163.4 km Z |
1 | Banská Štiavnica (UNESCO) | Mesto | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 36.7 km SV |
1 | Múzeum Letectva, letisko Košice | Múzeum | Slovensko | Košický Kraj | 153.4 km Z |
1 | Vodná nádrž Ružiná | Pláž | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 45.4 km SZ |
1 | Eiffelova veža, Svrčinovec | Veža | Slovensko | Žilinský kraj | 87.4 km J |
1 | Hrhovský vodopád | Prírodný úkaz | Slovensko | Košický Kraj | 118.6 km Z |
1 | Slnečné hodiny v Drienčanoch | Zaujímavosť | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 73.7 km SZ |
1 | Spomienkový kríž za zosnulých motorkárov, Šturec | Pamiatka | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 15.1 km JV |
1 | Rozhľadňa Soblahov - Dúbravka | Vyhliadka | Slovensko | Trenčiansky Kraj | 78.7 km V |
1 | Osada Rybie (Rybô) | Osada | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 13.8 km J |
1 | Vodná elektráreň v obci Necpaly | Zaujímavosť | Slovensko | Žilinský kraj | 29.9 km JV |
1 | Motel Route 66, Lopej | Reštaurácia | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 27.1 km Z |
1 | Trasa: Slovenská Route 66 SK | Trasa | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 37.5 km Z |
1 | Priesmyk Makov | Priesmyk | Slovensko | Žilinský kraj | 89.0 km JV |
1 | Kompa Strečno | Zaujímavosť | Slovensko | Žilinský kraj | 52.4 km JV |
1 | Rozhľadňa Holica | Vyhliadka | Slovensko | Prešovský Kraj | 239.1 km Z |
1 | Slovenské múzeum máp, Kynceľová | Múzeum | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 3.1 km Z |
1 | Haličský zámok | Hrad | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 53.3 km SZ |
1 | Vyhliadková veža Dubeň | Vyhliadka | Slovensko | Žilinský kraj | 61.3 km JV |
1 | MVE Čoltovo - elektráreň so šnekovou turbínou | Zaujímavosť | Slovensko | Košický Kraj | 94.3 km Z |
1 | Salaš Sklabiná | Reštaurácia | Slovensko | Banskobystrický Kraj | 66.1 km S |
1 | Vyhliadka na Slanské vrchy | Vyhliadka | Slovensko | Košický Kraj | 171.4 km Z |
1 | Vyhliadka na Ružín | Vyhliadka | Slovensko | Ružínska priehrada | 141.5 km Z |
Dynamická Mapa:
Prezerajte si body priamo na dynamickej mape:
Pridaj nový bod alebo trasu:
Nový bod môžeš pridať jednoducho tu. Zadať musíš krajinu, región, typ bodu (kemping, priesmyk, múzem, vyhliadka a podobne), povrch (asfalt, šotolina, spevnená cesta, enduro, pešo) a popis miesta. Poloha nie je povinná. Ak ju nevieš zistiť, pretože nemáš GPS prijímač, môžeš ju odčítať a akejkoľvek mapy alebo z nejakého mapového programu (napr. Google Earth). Potom to bude približná poloha. Ak polohu nevieš zistiť vôbec, napíš podrobne ako sa na dané miesto dostať a redaktori určia polohu za teba.

Dynamická Mapa:
Prezerajte si body priamo na dynamickej mape:
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!