ISSN 1336-6491 | Online: 2137 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Články - História

slider

Už 20 rokov jazdíme na diaľnici 130-tkou legálne

Ale nebolo tomu tak vždy. Práve uplynulo 20 rokov od protestnej akcie na našich diaľniciach, do ktorej sa na oboch koncoch republiky zapojilo velikánske množstvo motorkárov....

slider

Považskobystrický motocykel 2020

Po nahrievaní kostí a po výletoch pod Tatrami som sa ocitol na XII. Ročníku "Prehliadky Motocyklov Vyrábaných v Považskej Bystrici". Tento ročník sa niesol v zacielení na...

slider

Ojedinelá odťahovka - Honda Goldwing

Honda Gold Wing je luxusom na dvoch kolesách, je to ikona medzi Supertourermi, je to medzi cestovateľmi N°1, je vlajkovou loďou Hondy už od minulého storočia. Jej výnimočnosť...

slider

Ružomberská ruža veteránov 2019 - 22. ročník

V sobotu 22.6.2019 bola v Ružomberku prehliadka strojov v rámci 22. ročníka Ružomberskej ruže veteránov. Zrazu veteránov, ktorý svoje ostatné dva ročníky obmedzil na vozidlá...

slider

História Pionier: Nový Pionier 05 - 2. čašť

Okolo nových Pionierov označených ako Pionier 05 bolo vždy živo. Majitelia boli čosi ako vyššia elita. Či to boli dlhoroční jazdci na Jednosedadlákoch, či chalani, všetci...

Zobrazujem články 16 až 30 z cekového počtu: 272.

06.12.2023 - gilbert Čitatelia: 2866 [História]

-

Jesenný relax na Záhorí, časť II.

Nadchla ma veľká výzva z minulosti, keď boli len motoristické časopisy Svět Motorů, Stop, či Motor, ktoré boli dostupné a nikto nechyroval o domácich motocyklových časopisoch, či dnešných motocyklových internetových stránkach. Bola to výzva overiť si odkazy na dobové reportáže cestných pretekov motocyklov na holíčskom okruhu, ktorými sa redakcie vtedajších motoristických časopisov zaoberali.

 

02.12.2023 - gilbert Čitatelia: 3323 [História]

-

Jesenný relax na Záhorí, časť I.

Ako po minulé roky dávam do pozornosti ďalej od hlavného mesta na druhej strane Malých Karpát tip na výlet, či spanilú jazdu Záhorím. Na tejto strane Karpát si nikdy s označovaním prostredia nerobili ťažkú hlavu, preto dobývka pre nezainteresovaných turistov vždy dopadla tak, že Korlátko sa po niekoľkohodinovom blúdení objavilo až pri odchode.

 

21.10.2023 - gilbert Čitatelia: 2830 [História]

-

Dobývky na Balkáne - Boka Kotorská a pevnosť Svätého Jána

Dávnejšie som začal s približovaním dobývok pevností na Balkáne v Čiernej Hore, "Montenegre". Kotorský záliv je prirovnávaný k severským fjordom, pretože jeho geografia je pozoruhodná. Od mora obyvateľov odjakživa chránili úžiny medzi masívami a zátoky, kde obrancovia mali voči votrelcom vždy výhodu.

 

19.10.2023 - gilbert Čitatelia: 1988 [História]

-

Spomienka na spoluprácu s časopisom EnduroAktuál, záverečná časť

Naznačil som, že priblížim aj trialové podujatia, ktoré boli v starom kameňolome pod Pezinskou Babou. Fyzicky som tam prítomný nebol, no musím pripomenúť, že aj napriek vtedajšiemu slovenskému podnikateľskému duchu sa vtedajší trialisti tam stretli 5. a 6. júna 2004.

 

23.09.2023 - gilbert Čitatelia: 2538 [História]

-

Retrospomienka na výstavu Motocykel v rámci bratislavského Autosalónu 2004 v Inchebe

Okolo roku 2000 sa v rámci motoristických výstav pomaly ale isto profilovala špecializovaná motocyklová výstava. Navštívil som viaceré výstavy v Bratislave či v Nitre, ale vždy vystavené motocykle boli len ako spestrenie a nie ako hlavný bod každej výstavy.

 

19.09.2023 - robart Čitatelia: 2421 [História]

-

18. ročník zrazu MANET 90, Ružomberok

Prvý slovenský motocykel sa v Ružomberku dočkal svojho 18. ročníka zrazu jeho majiteľov a obdivovateľov. 24 vystavených strojov pripomínalo v sobotu 16. 9. 2023 pár rokov jeho povojnovej výroby, kým ho vo výrobnom programe Považských strojární nenahradila munícia pre konflikt v Kórei.

 

18.08.2023 - gilbert Čitatelia: 2726 [História]

-

Spomienka na spoluprácu s časopisom Enduro Aktuál v roku 2004, časť druhá

V predošlom článku som spomínal, že som v roku 2003 spolupracoval s časopisom EnduroAktuál, ktorý sa objavil práve na slovenskom printovom trhu v sezóne 2003. Moja spolupráca v roku 2004 bola bezproblémová a sústredil a som sa na históriu exotických dvojvalcových motorov v teréne a v endure, a z trialu som sa sústredil na prvopočiatky, kedy dominovala v terénnom športe anglická konštrukčná škola a britské ostrovy boli právom nazývané kolískou motocyklizmu.

 

05.08.2023 - gilbert Čitatelia: 2521 [História]

-

Spomienka na spoluprácu s časopisom Enduro Aktuál (rok 2003)

Spolupráca s časopisom EnduroAktuál bola nielen v roku vzniku časopisu 2003 pre mňa vítaným spestrením v spolupráci s vtedy vychádzajúcimi moto, či veteránskymi titulmi. Vtedy zopár mojich kompilátov sa objavilo v časopise Svet Motocyklov a to až po zásahu vtedajšieho majiteľa pána Turányiho, keďže vtedajší redaktori v mojich príspevkoch videli ohrozenie svojej kariéry v danom titule.

 

09.07.2023 - gilbert Čitatelia: 3532 [História]

-

Retro spomienka na veteránske preteky v roku 2003

Mal som v pláne zúčastniť sa tohoročnej Veľkej ceny veteránov 2023 v kameňolome a na trati pod „Babou“, poslednú júnovú nedeľu, no žiaľ musel som byť v práci. Tak ako pred rokom, som chcel spraviť aj teraz porovnávačku z akcie v roku 2003 a v roku 2023. Nestalo sa tak.

 

22.06.2023 - gilbert Čitatelia: 3123 [História]

-

Pionier 05 Šport a Pionier 21

Tak ako každý výrobca motocyklov, aj Považské strojárne sa chceli presadiť aj na západných trhoch. Z reakcií majiteľov tam predaných Pionierov a nielen ich dovozcovia požadovali hlavne športovejší, prípadne motorkovejší vzhľad. V konečnom dôsledku plánované modernizácie typu 05 Sport (Pionier 22 pre USA a Kanadu) či Pioniera 21 sa neudiali v plánovaných tendenciách a teda ich následníkom bola kópia talianskeho Mustanga vyrábaná v Považských strojárňach.

 

05.06.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5511 [História]

-

Už 20 rokov jazdíme na diaľnici 130-tkou legálne

Ale nebolo tomu tak vždy. Práve uplynulo 20 rokov od protestnej akcie na našich diaľniciach, do ktorej sa na oboch koncoch republiky zapojilo velikánske množstvo motorkárov. Pri tejto príležitosti zverejníme video + dobové TV reportáže a tiež nejaké výstrižky z novín.

 

28.03.2023 - gilbert Čitatelia: 2591 [História]

-

Aká bola sezóna 2002 nielen pod Pezinskou Babou

V spomínanej sezóne som aktívne vyhľadával motorkársku spoločnosť. Takmer všetky akcie sa odohrávali v Pezinku a v jeho okolí. Nakoľko som v Pezinku pracoval, tak som sa stal súčasťou všetkých dostupných akcií súvisiacich s motorkami. Výnimkou bolo divoké a hektické pretekanie za plnej cestnej premávky. Pri jazde do práce a z práce som si hlavne na výpadovke medzi Vinosadmi a Pezinkom užil celú škálu stresov.

 

21.03.2023 - gilbert Čitatelia: 2157 [História]

-

Rakúsky supermoto week end "Wochenende" pod Babou 7. - 8. septembra 2002

Tretia časť príbehu o supermote v Pezinku je rozlúčkou s disciplínou, ktorá ma stále svojich fanúšikov, no v paddoku pod Pezinskou Babou ju zabila slovenská zbohatlícka elita.

 

18.03.2023 - gilbert Čitatelia: 3426 [História]

-

Bernolákovský pretek nielen Pérákov "-"

Bernolákovo, alebo ako má vyzerať veteránsky zraz a ako nemajú vyzerať preteky veteránov. Tak by sa stručne dalo charakterizovať podujatie, ktoré je de facto a de iure schizofrenické. Výstižnejšie by asi predsa bolo pomenovanie "dedinský hodový cirkus".

 

17.03.2023 - gilbert Čitatelia: 2266 [História]

-

Supermoto 7. - 8. septembra 2002, časť II.

Supermoto pod Babou bolo ojedinelou motorkárskou akciou v Starom Kameňolome, a preto som ju rozdelil do viacerých častí. Aký neblahý osud supemoto postihlo, priblížim nabudúce.

 

| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 |

Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »