Anketa:
Vršič, Slovinsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Nádherná cesta cez jeden zo slovinských národných parkov. Cesta priamo na Vršič je zaujímavá rozcvička s motorkou, kedže aj do sedla aj zo sedla sa ide cez množstvo ostrých zákrut. Celú cestu sprevádzajú mohutné vysoké skaly Álp. Pri ceste smerom na Krajinskú Goru tečie po strane rieka s neuveriteľne tyrkysovou vodou. Po celom okolí sa nachádza množstvo kempov (cca 7 eur na noc). Popri ceste sa túlajú kravy a ovce.
Upozornenie: použité fotografie tejto oblasti sú z internetu a ich autor nie je totožný s autorom tohto bodu záujmu.
Video: Vršič - Kawasaki Z1000 2014, Dunlop Sportsmart², Slovinsko
Tracklog - Tomáš Hajduch - Awia, 29.5.2014
Články:
- Slovinsko - Taliansko - Rakúsko tour 2005
- Septembrové pasobranie 2007
- Potulky Slovinskom
- Dolomity a Jadran, na toto som čakal...
- Grossglockner a sto šturcov
- Keď AccuWeather určil trasu – Júlske Alpy a Istria
- Kúsoček Álp, Benátok a slanej vody
- Výlet do Slovinska a Chorvátska - Bovec, Pula, Medulin
- Italy trip 2013
- Môj „veľký“ Triglavský okruh
- 5 dňová: Rakúsko - Slovinsko
- Motovýlet do Slovinska
- Dunlop Moto Tour 2014 - 3. deň - Zed v zákrutovom nebi za Hermagorom
- Trikrát a dosť alebo Júlske Alpy
- Lombardia a Dolomity 2015
- Vo dvojici na Zetku alebo "4 krajiny za 5 dní" 2016
- Via ITALIA 2016
- Pohodová štvordňovka Taliansko – Slovinsko – Maďarsko (more, hory a jazerá)
Fotogaléria:
01.06.2014 - Awia

01.06.2014 - Awia

01.06.2014 - Awia

01.06.2014 - Awia

06.02.2014 - zuzi

18.04.2012 - zeON

16.02.2012 - alpinka

09.10.2011 - vietorr

18.08.2008 - Google

18.08.2008 - Google

06.05.2007 - Herghott

06.05.2007 - Herghott

06.05.2007 - Herghott

18.04.2006 - zeze

18.04.2006 - zeze

14.03.2006 - JuroCBR

08.06.2004 - bedo

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Slovinsko |
Región: | Alpy |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | avatar3 14.08.2008 (06:00) |
Poloha: | N 46.407 E 13.750 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 24448 |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Na cestu je možné sa dostať buď z Krajniskej Gory alebo po prechode do Slovinska smerom z Talianska (Tarvisio).
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Ruska Kapelica, Slovinsko | Pamiatka | 4.2 km S |
2. | Vyhliadka Aljažev Dom, Slovinsko | Vyhliadka | 6.9 km V |
3. | Priesmyk Mangart, Slovinsko | Priesmyk | 9.1 km SZ |
4. | Vodopád Peričnik, Slovinsko | Prírodný úkaz | 11.7 km V |
5. | Wurzenpass / Korensko sedlo, Rakúsko | Priesmyk | 12.4 km S |
6. | Passo di Predil, priesmyk do Slovinska, Slovinsko | Priesmyk | 13.2 km Z |
7. | Pevnosť Kluže, Slovinsko | Múzeum | 13.3 km JZ |
8. | Vodopád Savica, Slovinsko | Prírodný úkaz | 14.6 km J |
9. | Jazero Bohinj, Slovinsko | Jazero | 16.4 km JV |
10. | Villacher Alpenstrasse, Rakúsko | Priesmyk | 20.4 km S |
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!