ISSN 1336-6491 | Online: 1970 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29802
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17615)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12187)
Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Japonské vidlicové motory II - Honda Transalp

 Zdieľať

Pridané: 08.05.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 16953 [História]

Ako som už na inom mieste spomínal, japonská konštrukčná škola sa najskôr prezentovala v púštnych maratónoch. Keďže XLV-čka utvorila nový trend, tak Honda z tohoto momentu začala ťažiť.

Predstavila okapotované endurá Transalp (2V) a Dominator (1V). Upravila rám z XLV a vložila doň motor z customu Shadow, teda vidlicový dvojvalec s rozovretím 52° a objemom 583 cm3. Zaujímavým bol ale fakt, že tento vodou chladený dvojvalec bol vybavený štyrmi sviečkami. Názov bol vkusne použitý preto TRANSALP, lebo po európskej premiére na Motosalóne v Paríži (1987) Honda pripravila pre prvých dvesto majiteľov trať z Viedne do Nice práve cez hrebene Álp. Najskôr bola výroba situovaná v Japonsku - Tokyo, ale po desiatich rokoch sa presťahovala do talianskeho mesta Atess, kde frčí dodnes. V mojom ponímaní je Transalp endurová vidlicová trvalka. Počas výroby mal Transalp viac výkonových variantov a to 27 k, 34 k, 50 k, 55 k a pre japonský trh objem 400 cm3, pre Európu 600 cm3 a po ostatnej modernizácii objem 647 cm3.

 Honda Transalp
Honda Transalp

Ako je zvykom, modernizácie prebiehali v určitých intervaloch. 1989 - ušľachtilejšie komponenty motora a prevodovky, upravená kapotáž a centrálny stojan. 1991 - nový podvozok, nové kotúčové brzdy (dovtedy zadná bubnová) a varianta 400 cm3. 1994 - opäť kapotáž - ešte aerodynamickejšia a brzdy, nové ovládacie prvky spolu s riadidlami prístrojovým panelom a spústa drobností. 1996 - len malé kozmetické úpravy, hlavne vo farebných kombináciách s rôznymi motívmi a predná dvojitá kotúčová brzda. 1999 - najrozsiahlejšia modernizácia od počiatku výroby - nové brzdy (predná opäť dvojitá), zväčšený objem (647 cm3), upravený rám pre kompletne novú kapotáž s prístrojovým panelom. Okrem týchto klasických úprav postupne Honda ponúkala stále nové a užitočnejšie doplnky - postranné kufre, nosič, neskôr modernejšiu súpravu troch kufrov a samozrejme väčšieho plexištítu. Z príjemností bolo najskôr motorádio, neskoršie audio systém (výkonné stereo s ovládaním ľavým palcom). Myslím, že je zbytočné rozpisovať sa ďalej, pretože tento model je klasikom v segmente „RALLY TOURING“, teda doma je na diaľnici, na kľukatých horských cestách a taktiež trebárs na pastvinách na úbočí Álp alebo Tatier, či Karpát. O trvalej obľube hovorí aj fakt, že sa vyrába nepretržite 16 rokov bez drastických zmien.

 Honda Transalp
Honda Transalp

 Honda Transalp
Honda Transalp

Parametre: motor 2V (vidl. 52°) s rozvodom OHC troma ventilmi na valec, objem 583 cm3 s rozmermi 75 x 66 mm (pre Japonsko 400 cm3), ostatný model má objem 647 cm3 a rozmery 79 x 66 mm, o prísun paliva sa starajú karburátory 2x Keihin VD32 / 34 / 36 (pre rôzne výkonové varianty). Zapaľovanie je vo všetkých modeloch elektronické (digitálne), bezkontaktné tyristorové. Elektrický rozvod má 12V s výkonom 310 W/350W, elektrický štartér je bežným štandardom. Prevodovka 5 - stupňov dobre odstupňovaná nielen pre cestu, ale aj terén. Spojka je viaclamelová v oleji. Sekundárny prevod je reťazou. Ostatná verzia je vybavená katalyzátorom výfukových plynov. Rám je stále dvojitý zvarený z oceľových štvorhranných rúriek. Tlmenie zabezpečuje teleskopická vidlica vpredu a pákový systém PRO-LINK vzadu s jedným tlmičom. Nádrž 18 litrov (rezerva 3,5 litra) zdobila staršie verzie a najnovšia má objem 19 litrov. Endurácke kolesá majú drôtený výplet a parametre - predné 21 palcov, brzda: 1 kotúč / 2 kotúče a zadné 17 palcov, brzda: bubon / 1 kotúč. Výkony sú stupňované podľa predpisov v jednotlivých krajinách, respektíve podľa predpisov stupňovitých vodičských preukazov, teda 27 k, 34 k, 50 k čiže 37 kW, 55 k. Maximálna rýchlosť - 156/163/168/171 km/h, spotreba 5,0/5,3/6,3 litra na 100 km. Transalp je teda klasickým japonským okapotovaným endurom so šarmom typickým pre japonskú konštrukčnú školu.

 Honda Transalp
Honda Transalp

 Honda Transalp
Honda Transalp

Pridané: 08.05.2007 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (11 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »