Anketa:
Japonské vidlicové motory II - Honda Transalp
ZdieľaťPridané: 08.05.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 16828 [História]
Ako som už na inom mieste spomínal, japonská konštrukčná škola sa najskôr prezentovala v púštnych maratónoch. Keďže XLV-čka utvorila nový trend, tak Honda z tohoto momentu začala ťažiť.
Predstavila okapotované endurá Transalp (2V) a Dominator (1V). Upravila rám z XLV a vložila doň motor z customu Shadow, teda vidlicový dvojvalec s rozovretím 52° a objemom 583 cm3. Zaujímavým bol ale fakt, že tento vodou chladený dvojvalec bol vybavený štyrmi sviečkami. Názov bol vkusne použitý preto TRANSALP, lebo po európskej premiére na Motosalóne v Paríži (1987) Honda pripravila pre prvých dvesto majiteľov trať z Viedne do Nice práve cez hrebene Álp. Najskôr bola výroba situovaná v Japonsku - Tokyo, ale po desiatich rokoch sa presťahovala do talianskeho mesta Atess, kde frčí dodnes. V mojom ponímaní je Transalp endurová vidlicová trvalka. Počas výroby mal Transalp viac výkonových variantov a to 27 k, 34 k, 50 k, 55 k a pre japonský trh objem 400 cm3, pre Európu 600 cm3 a po ostatnej modernizácii objem 647 cm3.
Honda Transalp |
Ako je zvykom, modernizácie prebiehali v určitých intervaloch. 1989 - ušľachtilejšie komponenty motora a prevodovky, upravená kapotáž a centrálny stojan. 1991 - nový podvozok, nové kotúčové brzdy (dovtedy zadná bubnová) a varianta 400 cm3. 1994 - opäť kapotáž - ešte aerodynamickejšia a brzdy, nové ovládacie prvky spolu s riadidlami prístrojovým panelom a spústa drobností. 1996 - len malé kozmetické úpravy, hlavne vo farebných kombináciách s rôznymi motívmi a predná dvojitá kotúčová brzda. 1999 - najrozsiahlejšia modernizácia od počiatku výroby - nové brzdy (predná opäť dvojitá), zväčšený objem (647 cm3), upravený rám pre kompletne novú kapotáž s prístrojovým panelom. Okrem týchto klasických úprav postupne Honda ponúkala stále nové a užitočnejšie doplnky - postranné kufre, nosič, neskôr modernejšiu súpravu troch kufrov a samozrejme väčšieho plexištítu. Z príjemností bolo najskôr motorádio, neskoršie audio systém (výkonné stereo s ovládaním ľavým palcom). Myslím, že je zbytočné rozpisovať sa ďalej, pretože tento model je klasikom v segmente „RALLY TOURING“, teda doma je na diaľnici, na kľukatých horských cestách a taktiež trebárs na pastvinách na úbočí Álp alebo Tatier, či Karpát. O trvalej obľube hovorí aj fakt, že sa vyrába nepretržite 16 rokov bez drastických zmien.
Honda Transalp |
Honda Transalp |
Parametre: motor 2V (vidl. 52°) s rozvodom OHC troma ventilmi na valec, objem 583 cm3 s rozmermi 75 x 66 mm (pre Japonsko 400 cm3), ostatný model má objem 647 cm3 a rozmery 79 x 66 mm, o prísun paliva sa starajú karburátory 2x Keihin VD32 / 34 / 36 (pre rôzne výkonové varianty). Zapaľovanie je vo všetkých modeloch elektronické (digitálne), bezkontaktné tyristorové. Elektrický rozvod má 12V s výkonom 310 W/350W, elektrický štartér je bežným štandardom. Prevodovka 5 - stupňov dobre odstupňovaná nielen pre cestu, ale aj terén. Spojka je viaclamelová v oleji. Sekundárny prevod je reťazou. Ostatná verzia je vybavená katalyzátorom výfukových plynov. Rám je stále dvojitý zvarený z oceľových štvorhranných rúriek. Tlmenie zabezpečuje teleskopická vidlica vpredu a pákový systém PRO-LINK vzadu s jedným tlmičom. Nádrž 18 litrov (rezerva 3,5 litra) zdobila staršie verzie a najnovšia má objem 19 litrov. Endurácke kolesá majú drôtený výplet a parametre - predné 21 palcov, brzda: 1 kotúč / 2 kotúče a zadné 17 palcov, brzda: bubon / 1 kotúč. Výkony sú stupňované podľa predpisov v jednotlivých krajinách, respektíve podľa predpisov stupňovitých vodičských preukazov, teda 27 k, 34 k, 50 k čiže 37 kW, 55 k. Maximálna rýchlosť - 156/163/168/171 km/h, spotreba 5,0/5,3/6,3 litra na 100 km. Transalp je teda klasickým japonským okapotovaným endurom so šarmom typickým pre japonskú konštrukčnú školu.
Honda Transalp |
Honda Transalp |
Pridané: 08.05.2007 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- Japonské vidlicové motory VI - Honda Varadero - gilbert
- Japonské vidlicové motory IV - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory V - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory III - gilbert
- Švédske vidlicové motory v endurách - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- V sedle Titanicu druhýkrát
- Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2004
- Pionier dragster
- Jarné prázdniny... Jánska dolina... Vodopád Šuštiačka
- Jarné prázdniny - Jánska dolina a Stanišovská jaskyňa
- Jarné prázdniny - prvýkrát bez snehu, no na dvoch kolesách
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal:
hlopy z vychodu isli do anglicka za robotu. Nasli sebe robotu dakdze vo Welse v mesce Newport. Pan domu jim hutory. Chlopy,ja idzem na tydzen do Spanielska a za tydzen chcem mac vymalovany dom,farbu mace kupenu,najdzece ju za maštaľňu v garažu.chlopy se pocesili ze jich nichto nebudze dirigovac a kec majitel domu posol ta jeden hutory. Chlopy,idzeme nato,ale by trebalo persi daco vypic ne! Kedze nemali penezi,ta predali jedno vedro farbi. Na druhy dzen predali druhy vedro farbi,a tak to islo cali tydzen az na koncu tyzdna se prebrali a jeden znich hutory. Do piči chlopy,neska pridze pan domu a mi nepofarbyli nic a ani farbu nemame! Dalsi se postavy a hutory,sluchajce chlopy,jest tu isce das deco farby a majitel ma u maštalni koňa,ta mu nafarbime pysky a povime ze vypil farbu. No ta tak urobili,prisol pan domu a se pyta. To com dom nepofarbeny? Ta kuň vypil farbu. Pan domu zobral pušku,odjebal koňa. Chlopy se pytaju,ta com sce ho zabili? Na chuj mi takoho koňa,pred vami u mne robili Poľaci a zožral 65 mišky cimentu.