Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1190 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29727
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17578)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12149)
Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (19)  [Verzia pre tlač] Tlač

Japonské vidlicové motory VI - Honda Varadero

 Zdieľať

Pridané: 19.07.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 17230 [História]

Istý moment som na inom mieste pri inej príležitosti tvrdil, že Honda svojim modelom XL 1000V Varadero dala úder pod pás všetkým cestovným endurám, teda aj segmentu rally touring.

Za týmto svojim tvrdením si stále stojím. Tvrdenie vychádza z faktu, že Varadero je okapotovaný supermotard, teda nie „CESTOVNÉ ENDURO“ ako to tvrdili marketingoví predstavitelia Hondy, ktorí európskej verejnosti Varadero predstavili na výstave INTERMOT 1998. Bola to vôbec prvá výstava Intermot v Kolíne nad Rýnom (dovtedy EICMA Miláno a IFMA Kolín n R.). Bol to vôbec prvý koncept Hondy, ktorý zareagoval na novú módnu vlnu Supermoto (Supermotard), ktorá vychádzala z kategórie Fun-bike. Technici Hondy ako pohonnú jednotku použili vidlicový vodou chladený štvortakt s rozovretím valcov 90° pracujúcom v superšporte VTR 1000 F. Podobne to bolo aj s rámom, ktorý vychádzal aj so svojimi špecifikáciami zo spomínaného superšportu VTR. Vzhľadovo mal zas vzor v priekopníkovi kategórie okapotovaných supermotardov teda Yamahy TDM. Aby verejnosť zmiatli, tak honďáci všetko prekryli mohutnou nádržou typickou pre rally-touring (á 25 l) a výfukové potrubia viedli pod sedadlom. Napokon úplne novinárov poplietli trojlúčovými kolesami pre enduro netypickými. Môžem povedať, že sa im to podarili dokonale, pretože žiadny odborný novinár z hocijakého motocyklového periodika si doposiaľ nedovolil nahlas tvrdiť, že Varadero nepatrí do rodiny akýchkoľvek endúr.

Tvrdím, že je to už spomínaný motard tváriaci sa, že zdolá veľmi mierny terén. Varadero teda je súčasťou ponuky a nemôže ho nikto ignorovať a odstrkovať alebo nevedieť kam ho zaradiť. Jeho srdcom je vidličák s rozovretím 90°, štyrmi ventilmi na valec (DOHC) a objeme 996 ccm (98 x 66). Výkon je 70 kW při 8000 ot./min., karburátory sú príbuzné s Africa Twinom – CV s plochými šupátkami a difúzorom 42 mm. Prevodovka je päťstupňová s hydraulickou spojkou v olejovom kúpeli. Na motore je ako u VTR ukotvená zadná kyvná vidlica z hliníkových profilov. Dva chladiče sú po bokoch motora (VTR). Rám je chrbticový z oceľových rúrok obdĺžnikového prierezu. Motor je jeho nosným prvkom (VTR). Tlmenie je plne nastaviteľným tlmičom vzadu a klasickou teleskopickou vidlicou vpredu. Zdvih nedosahuje endurácky štandard. Spomalenie zabezpečuje brzdová sústava CBS s duálnym systémom. Sú to vlastne dva samostatné okruhy pôsobiace na obidve kolesá. Na stlačenie prednej brzdy reagujú na prednej dvojitej kotúčovej brzde intenzívne dve dvojice piestikov na každom kotúči (z celkových troch dvojíc) a súčasne na zadnom kolese intenzívne brzdí len jedna dvojica (z troch) na jeho kotúči. Na páčku zadnej brzdy reagujú vzadu celkovo dve dvojice a vpredu tiež. Každý kotúč je vybavený tromi dvojicami piestikov. Pri použití obidvoch bŕzd pôsobia všetky piestiky (deväť dvojíc).

Ostatná ponuka 2004 prezentuje aj ABS. Tento systém je v teréne nepoužiteľný v klasickom ponímaní. Kto by sa predsa opovážil navštíviť terén bude nešťastný, pretože motocykel nemôže odstaviť z dôvodu toho, že výrobca to nepredpokladal. Bočný stojan nie je schopný mimo pevný asfalt udržať motocykel a centrálny stojan (len za príplatok) detto. Tieto argumenty naznačujú teda použitie ako cestný turistický motocykel, ktorému nechýbajú originálne kufre ladené s plastami, pretože len tie sú farebné. Až do dnešných dní má Varadero farebné prevedenie červené, modré, čierne, žlté v kombinácii so sivou nádržou (imitujúcou hliník) a čiernymi blatníkmi a lyžicou pod motorom.


Na prelome storočí na trh Honda pridala Varaderu malého bračeka s objemom 125 ccm označeného ako HONDA XL 125 V Varadero. Tento motardový trpaslík podobne ako v minulosti u iných modelov, začal ťažiť z nápadnej podobnosti dobre predávaného veľkého modelu. Tým Honda otvorila možnosť odviezť sa aj mladým adeptom motocyklov na skutočnom Varadere. Srdcom tohoto drobčeka (označeného aj ako JC 32) je motor JC 29 E s rozovretím valcov 90° s rozvodom SOHC a objemom 124,7 ccm. Karburátory sú 2x Keihin, prevodovka 5-stupňová. Rám je dvojitý kolískový zvarený z oceľových rúrok. Teda podobnosť naozaj v niektorých prvkoch detailná. A samozrejme aj možnosť doplnenia turistickými kuframi vo farbe motocykla. Prevedenia sú červená, modrá, čierna a strieborná. Parametre sú klasické ako v objemovej triede 125, ale dobrý predaj zabezpečuje známy novátorský dizajn okapotovaného supermotardu ako kedysi u modelov Yamaha TDM a TDR 125. No všetky Varadera sužuje vyššia spotreba. Keďže mimo Hondy vidlicové motory v okapotovaných supermotardoch alebo aj „tiež endurách“ používajú aj iné japonské značky, beriem za potrebné ich spomenúť, ale to až nabudúce.

Pridané: 19.07.2007 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (19)  [Verzia pre tlač] Tlač

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »