Anketa:
Japonské vidlicové motory IV - Africa Twin
ZdieľaťPridané: 07.06.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 13482 [História]
V predošlom článku som spomínal, že púštne špeciály XRV 750 boli familiárne označované aj ako AFRICA TWIN. Továreň Honda začala ťažiť z úspechu týchto špeciálov a ponúkla na trh veľké okapotované enduro rovnakého názvu už v roku 1988.
Na rozdiel od špeciálov civilné Africa Twiny mali jednoduché motory RD 03, ktoré podobne ako Transalpy pochádzali z chopprera VT 600 Shadow. Odlišnosť ale bola hneď od spustenia výroby a to v objeme Transalp 600 a Africa Twin 650 ccm. „Malé“ Africa Twiny mali už od spustenia výroby pred konkurenciou náskok, pretože opticky, teda farebnou kombináciou pripomínali úspešné púštne špeciály brázdiace nekonečné púšte nielen afrického kontinentu, ale aj Austrálie, Ameriky, či Ázie. Okrajovo spomeniem, že motocykel mal objem 647 cm3 (79 x 66 mm), rozovretie valcov 52 °, rozvod 2x OHC, tri ventily na valec, karburátory Keihin s plochými šupátkami, digitálne zapaľovanie, päťstupňovú prevodovku, uzavretý rám z oceľových trubiek, vpredu klasickú teleskopickú vidlicu a vzadu s pákovým prevodom a jedným tlmičom.
![]() |
Nielen Honda XRV 650 Africa Twin, ale aj ostatné púštne špeciály nedali spávať takým firmám ako WASP, VMC, EML, či HEOS. Tieto značky boli a sú dodávateľmi postranných vozíkov pre motocykle a ich nemalou investičnou aktivitou boli a sú terénne motocykle s prívesným vozíkom na pravej, či ľavej strane. Jazdcom a fanúšikom spomínajúcim si na sidecarcross to nemusím vysvetľovať. Keďže klientela týchto značiek vždy bola akousi odstrkovanou skupinou, o ktorej jazdci na SÓLO motocykloch neradi hovoria, snažili sa tieto značky zviditeľniť aj v púštnych maratónoch. Ich terčom sa stávali práve tieto špeciály ako aj ich repliky a teda tieto produkty pracovne nazývam ENDUROSIDE, alebo presnejšie púštne špeciály s postranným vozíkom. Predchodcami týchto trojkolesových vozidiel, ktoré nemajú s bežnými autami nič spoločné, ale boli a sú samostatnou motocyklovou kategóriou, boli vojenské motocykle s postranným vozíkom vybavené pohonom dvoch zadných kolies a samozrejme so spiatočkou z obdobia oboch svetových vojen. V prípade produktov Hondy voľba pre prestavbu sólo motocyklov padla na už spomínané modely: nekapotovanú HONDU XLV 750, okapotované enduro HONDA Africa Twin, či civilnejší Transalp až po jednovalcový Dominator. Tieto produkty, teda u Hondy prezentovali značku Wasp. Ostatné značky VMC, EML, HEOS svoje predstavy realizovali predovšetkým na modeloch konkurenčných značiek.
Silueta motocykla Wasp Honda ostala u všetkých modelov zachovaná. Radikálna zmena bijúca do oka pozorovateľa bola u každého modelu vo výmene klasickej prednej teleskopickej vidlice za špeciálnu sidecrossovú a výmene riadidiel za mohutnejšie. Wasp ako aj ostatné značky preferovali prednú tlačnú kyvnú vidlicu s dvoma nastaviteľnými tlmičmi tvrdosti ako aj u zadnej pákovej vidlice. Predné koleso týmto počinom bolo oproti pôvodnému mohutnejšie. Wasp Africa Twin pri spomínanom objeme 647 cm3 dával výkon 50 koní alebo 37 kW. Postranný vozík bol na pravej strane, ktorého koleso bolo malé, odpružené dvoma tlmičmi v šikmej polohe. To čo nebolo voľným okom vidieť bola prepracovaná brzdová sústava, ktorá musela byť schopná ubrzdiť trojkolesové terénne lietadlo bezpečne v každej situácii. Ak si myslíte, že takéto vozidlá neboli populárne mýlite sa. Mali a majú stále svojich prívržencov, ktorí sa neuspokojujú so zakúpenými strojmi a upravujú ich podľa vlastných predstáv. Wasp Africa Twin padol do oka nemeckému dovozcovi a to firme HERMELING, ktorá sa špecializuje na motocykle SIDE. Tento dovozca v snahe o maximálny dojazd modelu Wasp Africa Twin zabudoval do podlahy plošiny vozíka druhú nádrž a pod sedadlo ďalšiu, čím celkový objem paliva zväčšil o 50 litrov. Opäť predimenzoval brzdový systém a dovybavil súpravu kompletným hnacím rezervným kolesom, potrebným špeciálnym náradím a tiahlom pre príves. Takýto Africa Twin bol teda vybavený na dlhú púštnu výpravu, či mohol slúžiť ako hospodárske vozidlo na farmách, či u lesníkov.
![]() |
Ale vráťme sa k sólo motocyklu Africa Twin. Po jeho premiére v roku 1988 sa technici Hondy snažili zatraktívniť jeho vzhľad a parametre. Ich snaha bola odmenená úspešným predajom a vytvorením si stálej klientely, ktorá sa ale nechcela zmieriť s tým, že síce rozdielne modely Transalp a Africa Twin mali svoj image, ale motory boli vlastne totožné a parametre približne rovnaké. Transalpinisti si boli vedomí, že ich obľúbenec je vozidlo na dlhé trate, teda na cestovanie a do bežného terénu sa veľmi nehodí. No A. Twinisti si zakladali na métach, ktoré vznikali na púštnych maratónoch, na nekonečných pieskových dunách a ich povedomie bolo o kategóriu vyššie. Hodili rukavicu výrobcovi, ktorí po prieskume trhu zareagoval na požiadavky zákazníkov zvýšením objemu na 750 cm3 a teda rozdelil priaznivcov na zarytých cestovateľov a cestovateľov, ktorí si potrpeli na púštny vzhľad svojho miláčika. Nabudúce pokračujeme s paletou Africa Twinov až do skončenia výroby.
Pridané: 07.06.2007 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- Japonské vidlicové motory II - Honda Transalp - gilbert
- Japonské vidlicové motory III - gilbert
- Japonské vidlicové motory V - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory VI - Honda Varadero - gilbert
- Švédske vidlicové motory v endurách - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Pionier 20 - 21 na promenádu so širokými riadidlami
- Odľahčené 21-ky na promenádu
- Odľahčené 20-ky na promenádu
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!