Anketa:
Japonské vidlicové motory V - Africa Twin
ZdieľaťPridané: 04.07.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 18717 [História]
Ako som už naznačil v predošlých článkoch venovaných nekapotovaným a okapotovaným cestným endurám Honda s vidlicovými motormi, vrcholom cestnoterénnej ponuky turistických motocyklov do nedávna bola civilná verzia púštneho špeciálu Africa Twin.
Po rozbehu, kedy sa tento model opticky stotožňoval s nefalšovaným pokoriteľom veškerých púští, ale mal objem motora len 650 ccm (RD 03), sa opäť stal o čosi civilnejším. Objem, ktorý požadovali zákazníci, technici zväčšili na 750 ccm a po úvodnom púštnom desingu (1988 – 90) sa pustili aj do jeho konkrétnej civilnej podoby (1990 – 2003). Na upresnenie motor (RD 04) do “V“ mal rozovretie 52° a objem 742 ccm (81 x 72 mm) a jeho výkon bol oproti 650-ke (37 koní) naladený po úvodných 59 koní (1990) na ustálených 60 k (44,1 kW), čo pretrvalo počas celej 15-ročnej výroby (do 2003). Prevodovka bola stále 5-stupňová s viaclamelovou spojkou v olejovom kúpeli. Rám bol uzavretý rozdvojený pod motorom a zvarený z oceľových rúrok, ktorých tvar sa pozvoľna menil. Najskôr mali prierez kruhový s niektorými partiami hranatými, neskôr niektoré pasáže boli nahradené trubkami s bočnými dutými profilmi a pred ukončením výroby boli výlučne hranaté a zosilnenie pôvodného rámu, to sa udialo v roku 1990. Zadná kyvka bola z legovanej ľahkej zliatiny, čo zodpovedalo hliníkovým profilom. Predná jednoduchá kotúčová brzda (269mm) bola nahradená dvojitou (1990) s priemerom 276 mm. Zadnej kotúčovej technici zväčšili priemer z 240 na 256 mm.
![]() |
Honda Africa Twin |
V tomto roku (1990) opticky nedošlo len k zmene farebnej kombinácie, ale aj k zmene tvaru kapotáže pre aplikáciu prídavného olejového chladiča. Typické A. Twinovské farebné prevedenie, ktoré dominovalo až do roku 2000 predstavovalo prienik dvoch farieb pripomínajúcich kresbu dvoch žíl na vybrúsenej ploche mramorového hranola. V mojich predstavách to bolo synonymom pre dvojúčelové použitie na ceste a v teréne (teda veľmi ľahkom). Snáď najväčšie modernizácie sa udiali v roku 1993, kedy sa opäť menila kapotáž kvôli zníženiu objemu nádrže z 24 na 23 litrov. Znížila sa celková výška sedadla, čo prišlo vhod nižším majiteľom a takisto aj tzv. tripmaster (digitálny počítač kilometrov s viacerými funkciami). Z nasledujúcich zmien spomeniem: 1996 – nové digitálne zapaľovanie, väčší objem airboxu a tlmiča výfuku, upravená spojka, kozmetické úpravy kapotáže; 1997 – nový snímač polohy škrtiacej klapky karburátora, vylepšené zapaľovanie, upravená kapotáž so zlepšenou aerodynamikou; 1998 – vylepšené karburátory CV vybavené plochými šupátkami a difuzórom s priemerom 36 mm.
![]() |
Honda Africa Twin |
V roku 1997 opäť u Hondy prehodnocovali postavenie A. Twinu na trhu. Aj keď si tento model získal trvalú popularitu na trhu veľkých endúr, určité ohrozenie marketingoví pracovníci zaznamenali. Vtedy totiž konkurenčné značky svorne počnúc BMW preferovali u civilných endúr litrový objem. Honda sa rozhodla po svojom nechcela vytvárať odvodený model od A. Twinu s objemom 1000 ccm, ale začala na vývoji úplne nového konceptu, ktorého motor ale vychádzal z danej koncepcie, teda vidlicového dvojvalca. Do roku 2000 ponechali technici všetky charakteristické črty bez zmeny pretože predaj bol ustálený. Zväčšili ponuku doplnkov nielen o turistickú výbavu pozostávajúcu z kufra „topcase“ s rôznymi druhmi objemu, ale aj o postranné bočné kufre s tiež rozdielnym objemom. Pre ozajstných dobrodruhov to boli aj kovové kufre s naozaj pekelnou kubatúrou spolu s taškou na nádrž, teda výbavou, ktorou nepohrdol nejeden fanúšik na ceste okolo sveta či naprieč kontinentami. Po roku 2000 na popud jazdcov, ktorí si AFRICA TWIN obľúbili a nechceli sa s týmto modelom rozlúčiť, bolo zmenené estetické riešenie desingu, čím sa predaj oživil a potvrdilo sa, že A. Twin nepatrí ešte do starého železa.
Od roku 1998 súbežne ponúkali u Hondy dva typy motocyklov, ktoré údajne boli ašpirantami na titul vlajkovej lode rally touring segmentu. Afrika Twinu údajne začalo konkurovať Varadero. Myslím si, že toto tvrdenie bolo len obchodným ťahom, pretože litrové Varadero bolo a stále je okapotovaný supermotard a teda nie enduro. Dovolím si tvrdiť, že vlajkovou loďou spomínaného segmentu bol stále Africa Twin.
![]() |
Honda Africa Twin |
Bohužiaľ v roku 2003 sa vedenie Hondy rozhodlo ukončiť výrobu A. Twinu. Na jeho post sa tak posunul inovovaný TRANSALP. Honda teda úplne upustila od ťaženia z podobnosti s púštnymi špeciálmi, ktoré na púštnych rely maratónoch úplne vyfučali a vzdala sa márneho boja s konkurenciou KTM, či Yamahy a BMW. Svoj obchodný záujem presunula do segmentu turistických motocyklov s kvázi supermotardovým vzhľadom, kam model Varadero právom patrí spolu s modelmi od značiek Yamaha (TDM), Suzuki (V-Strom), Ducati (Multistrada) a samozrejme produktami špeciálnych firiem venujúcim sa prestavbám iných už zabehnutých modelov cestovných okapotovaných endúr ako napr. Honda Dominator, Cagiva Elefant, Suzuki DR BIG a podobne.
![]() |
Honda Africa Twin |
Skončila sa tak éra Africa Twinu, ktorá trvala od konca 80. rokov minulého, teda 20. storočia. Nabudúce teda bude reč o Varadere.
![]() |
Honda Africa Twin |
Pridané: 04.07.2007 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- Japonské vidlicové motory III - gilbert
- Japonské vidlicové motory VI - Honda Varadero - gilbert
- Japonské vidlicové motory II - Honda Transalp - gilbert
- Japonské vidlicové motory IV - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory v endurách - gilbert
- Švédske vidlicové motory v endurách - gilbert
- Testujeme nové Africa Twin 2024 v Malage - Awia
- Veľkí chlapci v pieskovisku - Awia
- Otvorenie sezóny AFRICA TWIN v Poľsku, Sulejow 2006 - Awia
- Honda XL 650 V Transalp 2004 - robobiker
Ďalšie články tohto autora:
- Pionier 20 - 21 na promenádu so širokými riadidlami
- Odľahčené 21-ky na promenádu
- Odľahčené 20-ky na promenádu
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!