Anketa:
Švédske vidlicové motory v endurách
ZdieľaťPridané: 02.05.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 7702 [História]
Keďže som v úvode seriálu spomínal švédsku konštrukčnú školu, dovolím si tvrdiť, že bola v Európe medzi prvými, ktorá priniesla vidlicový motor do terénu.
Spomínal som motory Nilsa Hedlunda, ktorých éra sa skončila rokom 1987, kedy značka prestala produkovať tieto agregáty. Koncepcia ale stále žila a nadchol sa ňou konštruktér Lars Nillson. Tento ako bývalý zamestnanec značky Husqvarna nebol spokojný s predajom značky talianskym zberateľom, ktorí si mysleli, že ich motocykle budú Rolls Roycami medzi motocyklami. Pri vývoji spolupracoval s technikmi KTM a v bývalej nástrojárni slávnej švédskej značky, ktorú od spoločnosti Elektrolux kúpil aj s celým strojovým parkom a príslušenstvom, rozbehol výrobu vidlicových štvortaktných dvojvalcov pod krídlami znacky FOLAN. Kedysi konkurent a rival motorom Hedlund (Hedlund-EML kontra Folan-EML), prevzal štafetu tohoto trendu.
Folan mal valce s rozovretím 60°, rozvodom OHC so štyrmi ventilmi na valec. Objem bol 948 cm3 (rozmery 86 x 54 mm), dva karburátory Keihin, zapaľovanie elektronické S.E.M., prevodovka 6-rýchlostná, štartér elektrický a suchá spojka. Určitou novinkou, ktorú si vyžadovala doba, bolo vodné chladenie. Výkon sa pohyboval nad 100 k (viac ako Honda CR 500). Kompletný agregát vážil okolo 40 kg, čo bolo menej ako Rotax 600 (jednovalec). Bohužiaľ, najväcším problémom tohoto dieťaťa bol fakt, že Folan nevyrábal motocykle, Husqvarna bola už talianska a novovzniknutý Husaberg bývalých zamestnancov Husqvarny preferoval jednovalce. Skôr ako skupinke investorov skrsla myšlienka vyrábať celé motocykle, motory brázdili terén v sidecarcrosse podobne ako Hedlund.
Pomocnú ruku podali švédski krajania z USA - B. Elvi, O. Hasselberg, B. Thomas a B. Kniegge - svojim kapitálom - mozgovým a finančným - založili znacku MCM, ktorá v USA začala vyrábať klasické endurá MCM V2 s motormi Folan (vidl. dvojvalce ako aj jednovalce). Dvojvalce mali dve objemové varianty 748 a 948 cm3. Prezentácia sa udiala v roku 1995. Rámy MCM boli chrbticové s podveseným motorom, tlmenie vpredu zabezpečovala teleskopická vidlica White Power, vzadu bol jeden tlmič rovnakej značky, no bol umiestnený excentricky na ľavom ramene.
![]() |
Highland |
![]() |
Highland |
MCM mala velké ambície ako napr. motor len s kickštartérom. Rôzne druhy prevodoviek od troj po šesťstupňové. V pláne boli aj verzie okapotované. Správy o osude tohoto projektu ale neprekročili hranice amerického kontinentu teda môžeme len predpokladať, že nedostatok peňazí zabránil ich veľkosériovej výrobe. U značky FOLAN ale nezanevreli na túto koncepciu. Technici vychytávali muchy a neustále hľadali kapitál na výrobu motocyklov. Úspešné ťaženie bolo korunované predstavením endura HIGHLAND na milánskom motosalóne v roku 1996. Novinárske testy boli v okolí Bergama. Motocykel HIGHLAND 950 OUTBACK bol dieťaťom značky Highland Motors Sweden. Mal všetky potrebné atribúty ostrého endura. Produkčná verzia disponovala výkonom 75 koní a ostrá 100 koní ako u MCM. Motor doznal oproti MCM niekoľko konštrukčných zmien ako objem 936 cm3 (rozmery 95 x 66 mm), výkon 75 kW, hmotnosť motora sa zvýšila na 55 kg, karburátor bol už len jeden MIKUNI, rám bol opäť chrbticový s pomocným, pod motorom z chrómmolybdémových profilov, tlmenie vpredu Marzocchi, vzadu Öhlins, ráfy kolies Excel a brzdy Nissin (predná 260 mm, zadná 240 mm). Suchá hmotnosť bola 130 kg.
![]() |
Highland |
Bohužiaľ, ani Highland sa nevyhol detským chorobám, ktoré nie sú nikdy vítané, ale čím skôr sa ich motocykle zbavia, tým lepšie. V overovacej sérii sa motor prehrieval, lamela spojky sa rýchlo drala a karburátor nebol dostatočne naladený. Ambície výrobcu Highland motor siahali k viacerým variantám cez okapotovanie až po supermotard. Myslím, že keď pri zrode prvého Folanu sa podielala aj mozgová kapacita KTM, nie je vylúcené, že aj agregát ostatného endura KTM Adventure má čiastocne švédske korene. Najbližšie sa budem venovať japonskej konštrukčnej škole, ktorá pod vplyvom popularity púštnych maratónov postupne vytvorila pre svoju značku typické modely Africa Twin a Transalp.
![]() |
Highland |
![]() |
Highland |
Pridané: 02.05.2007 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- Vidlicové motory v teréne a v endure - gilbert
- Japonské vidlicové motory II - Honda Transalp - gilbert
- Japonské vidlicové motory V - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory VI - Honda Varadero - gilbert
- Talianske vidlicové motory - gilbert
- Japonské vidlicové motory IV - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory III - gilbert
- Úspech slovenských jazdcov na Majstrovstvách Európy v endure - Taliansko, Iglesias (Sardínia) - Awia
- Kapajčík na Majstrovstvách sveta enduro na stupni víťazov! - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Pionier 20 - 21 na promenádu so širokými riadidlami
- Odľahčené 21-ky na promenádu
- Odľahčené 20-ky na promenádu
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!