Anketa:
Japonské vidlicové motory III
ZdieľaťPridané: 24.05.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 10088 [História]
Koncepcia vidlicového motora značky Honda sa teda etablovala v púštnom africkom maratóne a v roku 1986 sa dostala na prvé miesto.
Po úspešných jednovalcoch začala táto koncepcia Honde prinášať ovocie úspechu. Svoje prvenstvo si Honda chcela obhájiť za každú cenu a preto modernizovala a vyplatilo sa. Postavou najmenší, ale skúsenosťami najbohatší C. Neveu v aj roku 1987 dosiahol opäť prvé miesto v motocykloch. Bolo to na okapotovanom modely NXR 750. Na tomto stroji technici naozaj zapracovali. Na tento maratón pripravila Honda štyri prototypy a vytvorila štvorčlenné továrenské družstvo jazdcov obsadené G. Lalayom, M. Moralesom a F. Charliatom a samozrejme C. Neveuom.
![]() |
Objem motora chráneného zospodu kovovou lyžicou na tomto púštnom špeciáli bol až 779 cm3. Údaj výrobcu o výkone hlásil: „Viac ako 55 kW.“ Každý detail bol prepracovaný a všetky už nevhodné prvky nahradené novými. Kardan zmizol, objavila sa reťaz a NXR bola prešpikovaná elektronickými zariadeniami. Vytvorená kapotáž zakryla všetky chúlostivé prvky a vďaka nej bol jazdec chránený ako na superšporte. Kvalitu pohybu v teréne zabezpečovalo pruženie vpredu teleskopickou vidlicou a kolesom s priemerom 19 palcov, brzdené kotúčovou brzdou a obuté do plášťa Michelin. Vzadu to bol systém Pro-Link s kolesom 18 palcov a obutím Michelin. Sada plášťov niesla názov Désert. Pracovisko pilota malo riadidlá široké 820 mm. Rázvor kolies bol 1590 mm a motocykel bol celkovo dlhý 2300 mm. Celková výška bola 1430 mm. Pri svetlej výške (teda výške motora nad terénom) 300 mm sa pozorovateľovi zdal jazdec na motocykli samozrejme vo výskoku ako utopený.
![]() |
Určite v prípade C. Neveua to bol pohľad pre bohov, pretože motocykel bol približne trikrát väčší ako jeho jazdec. Rozloženiu hmotnosti prospeli aj dve nádrže a to hlavná 37 litrová a ďalšia pod sedadlom o objeme 22 l. Túto koncepciu neustále technici vylepšovali až prišli do štádia, keď zásahy by priniesli zlepšenie parametrov, ale bolo by to na úkor životnosti. Vedenie Hondy sa rozhodlo k postaveniu nového konceptu. Bol ním model Honda XRV 750 z roku 1988. Tento jednomiestny plnekapotovaný púštny špeciál nadviazal na predošlý model, no jeho objem sa znížil na 742 cm3 (rozmery valcov 81 x 72 mm) a dosahoval výkon 43,4 kW pri otáčkach 5500 za minútu. Rozovretie valcov bolo 52°. Tieto boli zásobené dvoma karburátormi. Prevodovka bola 5-stupňová so sedemlamelovou spojkou a sekundárny prevod bol reťazou. Rám bol kolískový dvojitý Duplex. Lyžica pod motorom bola multifunkčná a síce slúžila ako povinná nádoba na vodu pre prípad prežitia v púšti. V jej útrobách bolo nevyhnutné náradie. Zdvih na pmeumatickej teleskopickej vidlice bol 220 mm a vzadu bol tiež pmeumatický plne nastavitelný tlmič so zdvihom 210 mm. Mimo už klasickej výbavy - dve nádrže (nad hlavnou bolo sacie potrubie vzduch prichádzajúceho do airboxu), penou plnené pneumatiky, okapotovanie, bol vybavený počítačom riadeným navigačným systémom s kompasom (tzv. „cestnou knihou“), ktorý sa neskoršie stal štandardom.
![]() |
![]() |
Veľmi nepríjemným pre značku na začiatku nasadzovania týchto špeciálov (Honda ich stále modernizovala a v roku 1990 ich vyrobila osem) bolo odstúpenie Johna Watson Millera v roku 1991 tri dni pred ukončením pretekov pre kuriózne zlomeniny obidvoch nôh. Podotýkam, že k najbližšej kontrole so slzami v očiach od bolesti a so sebazaprením prišiel po vlastnej osi. Mimo týchto vidlicových dvojvalcov Honda vysielala aj vývojovo moderné dvojtaktné jednovalce konkrétne v modely EXP-2. Podľa mňa chcela Honda prezentovať svoju technologickú vyspelosť pred konkurencoiu. Keďže vidlicové špeciály mimo označenia XRV 750 niesli na nádrži logo „AFRICA TWIN“ stalo sa toto pomenovaním pre spotrebiteľský model, ktorému sa budem venovať nabudúce.
![]() |
Pridané: 24.05.2007 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- Japonské vidlicové motory V - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory v endurách - gilbert
- Japonské vidlicové motory VI - Honda Varadero - gilbert
- Japonské vidlicové motory IV - Africa Twin - gilbert
- Japonské vidlicové motory II - Honda Transalp - gilbert
- Švédske vidlicové motory v endurách - gilbert
- Talianske vidlicové motory - gilbert
- Testujeme nové Africa Twin 2024 v Malage - Awia
- Veľkí chlapci v pieskovisku - Awia
- Novinky 2016: Honda CRF1000L Africa Twin - Oživená legenda? - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Pionier 20 - 21 na promenádu so širokými riadidlami
- Odľahčené 21-ky na promenádu
- Odľahčené 20-ky na promenádu
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!