Anketa:
Otestované: Čižmy Sidi Crossfire SRS - enduro, motokros ale aj touring alebo rally
ZdieľaťPridané: 18.01.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 18400 [Testy a predstavenia - Čižmy]
Čižmy na motokros, enduro ale ktoré zvládnu aj turistiku a môžete ich mať celý deň na nohách? Utópia? To som si myslel aj ja kým som neskúsil Sidi Crossfire SRS.
Ako to celé vzniklo?
Jazdím naozaj veľa a aj preto som dospel k rozhodnutiu mať na nohách to najlepšie. Dospel som k nemu po rokoch, ktoré som odjazdil v lacnejších čižmách.
Crossfire som prvý krát videl v Rusku, aby som to upresnil na Rally Transorientale. Možno si spomeniete na náš cestopis a fotku večer z bivaku pri Volge, po dni v neskutočnej búrke ruských rozmerov. Nikto z nás neprišiel do bivaku suchý, teda okrem Katroša. To som videl Sidi prvý krát a v podstate bolo rozhodnuté.
Sidi po troch rokoch používania, nenechajte sa zmiasť sú len vyumývané a nakrémované |
Crossfire som zobral v polovici sezóny 2009 a hneď do álp (Alpský test) aj keď som vedel, že budeme jazdiť aj cestné stroje ako ER6, Diversion a podobne. Úplne nové sadnú na nohu ako uliate, netreba ich rozchodiť. Pohodlne umožňujú radenie aj na cesťákoch čo som nečakal. Vďačia zato hlavne nízkej špičke, kde im iné čižmi môžu len ťažko konkurovať.
Ešte novučičké na nohách v Alpách |
Ďalšou skúškou bola cesta za polárny kruh, čo bola v podstate hlavná motivácia pre kúpu nových čižiem. Očakával som chladné počasie a dážď a to sa na ďalekom severe aj naplnilo. Na takéto cestovanie potrebujete mať naozaj nohy v pohodlí a suchu. Sidiny sa vyznamenali aj tu...
Pozri si video |
Sahara |
Ďalšou skúškou bolo Rumunsko. Po prvom náročnom dni v blate a snehu mali iba dvaja jazdci suché nohy, Ja a Maxo. A môžete si tipnúť aké sme mali čižmi... ;-)
No a takto to pokračoval ďalšími a ďalšími tripmi, jazdením v teréne, na Erzbergu, na pretekoch v čechách, na Slovensku aj v Rumunsku, na piesku v prachu či v blate, v mestách, na asfalte ale aj na Sahare.
Pozrime sa na ne bližšie:
Čižmy som vám nafotil po troch rokoch používania aj v bežnom stave (ako som vybral zo skrine) tak aj poumývané a nakrémované.
Crossfire je top produkt renomovanehó talianskeho výrobcu. Sú vyrobené z kvalitnej kože a vybavené ohybným kĺbom, takže noha je v nich príjemne pohyblivá, no stále v maximálnom bezpečí. Na rozdiel od konkurencie tu nenájdete žiadne gélové papuče. Aj vďaka tomu sú to ale čižmy s asi najnižšou špičkou a priehlavkom na trhu, čo je nielen pohodlné ale skvele uľahčuje radenie rýchlostí na motorke.
Špička čižiem je naozaj nízka |
Vnútro čižmy je vyrobené z materiálu Cambrelle s teflónovou sieťovinou, ktorá zabezpečuje rýchly stupeň schnutia v prípade, že sa nohy nadmerne potia. Navyše je vyplnené výstelkou na dokonalé prispôsobenie sa nohe. Poteší aj systém zapínania, jednoduchý, praktický, ktorý si "pamätá" nastavenie. Je to kombinácia kovu a plastu a pracky sú extrémne robustné. Plastové diely čižiem a chrániče sú všetky demontovateľné a vymeniteľné.
Kvalitné pracky |
Čižmy sú odolné voči vode, v hornej časti majú gumennú manžetu, ktorá sa stiahne na hornom okraji lýtok. Špeciálne je tvarovaná aj päta, aby minimalizovala možnosť vyvrtnutia členku.
Okrem klasických Crossfire je k dispozícii aj verzia SRS - Sole Replacement System. To je čižma s vymeniteľnou podrážkou. Špička týchto čižiem nemá kovovú obrubu, ale je celá z tvrdého plastu. Ale čo je najdôležitejšie, podrážku je možné v prípade opotrebovania vymeniť. Kto jazdí veľa vie, ako vedia zubaté "enduro" stupačky zničiť podrážku aj tých najlepších čižiem aj za jednu sezónu. V prípade Crossfire SRS však vymeníte len podrážku. Ak navyše jazdíte aj SuperMoto, Sidi ponúka podrážku špeciálne pre tento šport doplnenú o slidre na bokoch.
Podrážku som dával dole len kvôli foteniu. Dalo to trochu zabrať teba za ten čas sa do tých šrobov (v skutočnosti je to len bajonet, treba otočiť len o 90 stupňov) dostalo kvantum blata, prachu a piesku. Nakoniec sa to ale podarilo a podrážka šla ľahko demontovať. GS nemá na stupačkách až tak ostré zuby a tak je podrážka stále použiteľná.
SRS - Sole Replacement System - čižma s vymeniteľnou podrážkou |
Skúsenosti:
Keďže sa má už mnohí z vás vypytovali na skúsenosti s Crossfirami, osobne aj v súkromných správach pomohol som si aj vašimi otázkami a skúsim na všetky z nich zodpovedať.
Hneď po kúpe:
Výhodou Crossfire-ov je že sú to čižmy pripravené na použitie hneď z obchodu. Znie to divne tak vysvetlím. Bežné kožené čižmy sú za nova extrémne tvrdé, treba ich rozchodiť / rozjazdiť, potom istý čas slúžia ako majú a následne sa rozchodia / rozčaptajú že už len teoreticky plnia svoju ochrannú funkciu. Pri Crossfire hneď ako si vyberiete svoju veľkosť môže okamžite jazdiť.
Ako v teréne?
Podstatné je o čižmách na nohách ani nevedieť, aby jazdca neobmedzovali, aby ich necítil, ale aby ho ochránili pred vyvrtnutím členka a podobne. Tu si myslím, že je jediná voľba a to čižmy s kĺbom. Jazda v teréne so sebou prináša aj množstvo pádov a zažil som ich nemálo. Crossfire vždy ochránili moje nohy či som letel k zemi, trafil strom, alebo ma motorka priľahla.
Takže pohodlná výstelka, ohybnosť v kĺbe a nízka špička to sú prednosti Crossfire v teréne. V prípade SRS je určite výhodou aj vymeniteľná podrážka, ktorá sa na zubatých stupačkách opotrebuje.
Sidi slúžili skvele aj v Maroku |
Ako turistika na dlhé trate?
Prvá taká turistika bolo Malé Veľké dobrodružstvo. Jazdil som 10 aj viac hodín denne, v čižmách som bol celý deň okrem noci keď som zaliezol do spacáku. Nachodil som v nich aj množstvo pamiatok, schodov a pod. A večer som nikdy nemusel vyzúvať čižmy s úľavou: "konečne." Okrem toho na severe často pršalo a Crossfiry sa ukázali ako 100% nepremokavé.
Takto dobre odskúšané som ich s radosťou zobral aj do Maroka tohto roku. Pohodlné ako papučky. Prešiel som v nich medinu vo Fese, škriabal do kopcov v Atlase, tlačil motorky v Saharskom piesku a zišiel 520 strmých schodov na dno obrovskej jaskyne Grottes Frioauto. No ale je pravda že som ich musel aj vyzuť, pri prehliadke mešity v Casablace :-)
Turista ocení hlavne pohodlie a 100% nepremokavosť.
Ako turistika na krátko?
Všetko je vec zvyku, obúvajú sa rýchlo a ľahko, keďže pracky netreba nastavovať.
Ako dlhodobá chôdza?
Už som čosi spomenul pri turistike. Nikdy to nebude také ako v turistických topánkach ale Crossfire považujem za asi najpohodlnejšie MX topánky. Výhodou je aj ich nízka hmotnosť. Naopak život trochu znepríjemňuje vŕzganie pri chôdzi, ktoré celkom neodstráni ani poriadne nakrémovanie.
Ako vodeodolnosť?
Po takmer troch sezónach sú stále 100% vodeodolne. Ak nenatečie voda zvrchu. Ale majú hore veľmi dobru pružnú manžetu takže sa to nestáva. Okrem toho mám MX nohavice, ktoré sa dávajú na čižmy zvonku a je to v pohode.
Pokiaľ ide o straostlivosť nie som z tých ukážkových najstarostlivejších majiteľov. Ale aspoň 2-3 krát do roka im doprajem údržbu krémom - včelím voskom. Inak ich umývam iba vodou a keď sú extrémne zablatené tak dokonca opatrne aj wapkou (napríklad na pretekoch).
Pokiaľ viem Crossfire nemajú žiadnu membránu ako GoreTex takže nepremokavá úprave spočíva v koži a vnútornej podstieľke. Sám som zvedavý či začnú niekedy premokať a ak áno tak kedy to bude...
Záver
Asi to najpohodlnejšie čo som na nohách doteraz mal, veľmi robustné, veľmi odolné, naozaj nepremokavé. Nízka špička a dobrá ohybnosť v kĺbe umožňuje jazdu bez obmedzenia a bez nutnosti rozchodenia. Ak by som potreboval nové čižmy tak ich zoberiem znovu. Ale nemusím, keďže mám model SRS a vymením si len podrážku.
Kto si nepotrpí až tak na ochranu a "lyžiarkovú pevnosť", môže siahnuť aj po cestovateľskom modeli Sidi Adventure, ktoré majú rovnako kĺb ale aj nepremokavú membránu Gore-tex.
Plusy, mínusy
pohodlné vnútro, ohybný kĺb, nízka špička, vymeniteľná podrážka (SRS), nepremokavosť | vŕzgajú pri chôdzi |
Druhý názor - Peter Peter Haršáni - Haro Harsáni:
V 2009-tom som musel riešiť vhodné obutie na moje 45-kové maličkosti. Nie že by som dovtedy jazdil v teniskách, ale čižmy v ktorých som absolvoval aj Tunisko a TransOrientale mali niekoľko limitujúcich vlastností. A nie zrovna príjemných.
Tieklo do nich spôsobom pripomínajúcom jazdu naboso s tým rozdielom, že síce ochotne vpustili vodu dnu no veľmi neochotne von. Stačil pohľad na búrkový mrak a boli plné H2O. Nohy ostávali ako po termálnom kúpeli, pekné biele vráskavé a aj voňavé.
Nemali v strede kĺb, preto hlavne pri jazde v stoji chceli presadiť inú polohu chodidla voči predkoleniu ako som chcel ja. Ale najradšej mám pravdu JA a nie nejaké čižmy!
A do tretice neboli dostatočne pevné tvrdé, v zmysle lyžiarkoidných vlastností.
A do štvrtice nevetrali za jazdy. Iba radostne kumulovali vlhkosť a smrad a tvárili sa zákerne vhodne. Proste pretvárka ako v parlamente (nechcem urážať čižmy, až taká nie).
Ako sa vylepšovali jazdecké výkony na LC8, tak stúpali nároky na ochranu nôh. To čo stačilo na SuperTeneré, na KTM jednoducho bolo málo. Myšlienkové úvahy sa uberali smerom k „vode odolné a vzdušné zároveň“ a tiež „pevné a ohybné súčasne“. Protichodné požiadavky ako vždy. Zo schizofrenického snenia ma vytrhol Tomáš Hajduch - Awia v októbri pri chystaní 1. ročníka SandRally. Silne, ale fakt silne machroval v nových čižmách. Vraj „v nich jazdí aj Katroš, sú fasa, síce strááášne drahé, ale že za kvalitu treba platiť, spĺňajú všetky požiadavky“... akurát sa samy neumyjú. Pekne ďakujem.
Ale predsa som na jeho radu nezabudol a doteraz neľutujem. Pred chystaním výpravy do Maroka som drzo požiadal o sponzorské ceny pri nákupe oblečenia a Motopalič v Prievidzi vyhovel. Tak idem odskúšať. Hoci vlastním univerzálne nohy na ktoré pri zodpovedajúcej veľkosti sedí všetko od lyžiarky po vietnamské šlapky, toto som nečakal. Čižmy pri prvom obutí DOKONALE sedia na nohe. Sú síce náležite ťažké, ale aj pevné a dá sa v nich dobre chodiť. A sú pjekné. Okamžite vytešený beriem, hoci aj sponzorská cena nie je nízka.
Jazda
Africká púšť Cross Fire preverila dokonale. Bol som zvedavý okrem pevnosti aj na hríby, ktoré vyrastú v čižmách na nohách. No prvú službu poskytli ešte doma. Počas testovania motorky pred odjazdom do dún v tankodróme predné koleso KTM-ky vymrštilo hrubý konár v rýchlosti tak, že ma triafa priamo do členka pravej nohy. Hoci stojím na zubatých stupačkách, nohu strhlo dolu a takmer som padol. Čo bolo najčudnejšie, iba chvíľu bolela po náraze určite znamenajúcom v predošlej obuvi zlomeninu. Tu nič.
V dunách Erg Chebbi ma na druhý deň po príjazde 200 kilová motorka prikryla celou váhou na členok opäť pravej nohy. Noha v pohode. No najneuveriteľnejší poznatok bol vo vzdušnosti obuvi počas horúčav. Nadmerné potenie, smradíky a hríbiky sa nekonali. Všetko nad očakávanie. Po návrate zo Sahary lietam po blatách, prachu a kameňoch. A nohy furt SUCHÉ, plasty aj koža žiarivo biele!
Nasleduje test testov, účasť na Erzbergu 2010. Pretek je špecifický veľkými rýchlosťami po kameňoch, blatom a prachom a hlbokým brodom. Zase všetko perfektné až na jednu maličkosť. Voda v povrchovej bani na železnú rudu je logicky úplne hrdzavá, ale úplne. V brode prológu sa ponáram na vyleštenej motorke v čistom prádielku po riadítka do hnedého tekutého bordelu, vynáram sa ako zoxidované prasa. Doma všetko dostáva pôvodnú podobu, iba čižmy nie. Nejako si matné časti plastov porozumeli s hrdzou a uzavreli trvalý vzťah. Ako pred Bohom, NAFURT. Zostali maslovo hnedkavé, po bielej žiarivosti ani pamiatky. Ostatné vlastnosti v porádečku, dokonca cez kvalitné manžety nestihlo do nich ani natiecť zhora. A tak mi slúžia v prefarbenej podobe dodnes (celkovo nikdy nekončiace 2 sezóny), musím povedať že k plnej spokojnosti. Pohodlnosť a pocit bezpečia sú na úrovni, preto si jazdec ani neuvedomuje že ich má na nohe. Odvádzajú svoju úlohu na jednotku.
NAJ posudzovanou vlastnosťou moto obuvi v teréne je zrejme jazda v stupačkách. V SIDI to ide nádherne. Postoj je pohodlný, kĺb umožňuje optimálny sklon predkolenia a chodidla. Pri nárazoch do prekážok materiál a vrstvenie čižiem absorbujú energiu bez zranenia nohy. Napriek robustnosti konštrukcie máte v nohe dostatok citu na bezproblémové radenie a brzdenie. Ak presúvate ťažisko výrazne dopredu alebo dozadu, môžete tieto úkony vykonávať nerušene ďalej. Proste SIDI to umožňujú posediačky aj postojačky. A po zosadnutí môžete tancovať od radosti. Síce LetsDance v nich nevyhráte, ale valčík sa zvládnuť dá.
Ak si kúpim nové čižmy, určite iba Cross Fire. Po inej značke sa ani neobzriem, niet dôvodu. Ale ak budú biele, do Erzbergu sa v nich nevyberiem.
pevnosť a ochrana nohy, ohybnosť v kĺbe, netečie do nich zhora ani zdola, výsostne pohodlné, vetrajú a dýchajú, pekný dizajn | vysoká cena (ale primeraná kvalite), váha (primeraná pevnosti) |
Mahátmá Guru Haro I.
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Haršáni - Haro
foto: Tomáš Hajduch - Awia, Cacao, lubogs, Majo Bálint, Juraj Odin Klačko, Slavo
Pridané: 18.01.2012 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Ježiško nosí Sidi - Redakcia
- Video: Triumph Tiger Explorer 1200 - Grand touring v rytme trojvalca - Awia
- Skúsenosti s čižmami Touratech Destino (VIDEO) po roku - Awia
- Pivot Pegz MK3 - otočné stúpačky pre offroad - motokros, enduro, rally či adventure - Awia
- Vyskúšali sme KTM off-road modely 2009 už na trati! - Awia
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2020 vrátane novej TE150i - Awia
- Husqvarna 2014 offroad test vo Sverepci - mikulec
- Motokrosové špeciály Yamaha 2008 na trati - Awia
- Ochutnávka KTM off-road modelov 2010 - Awia
- Video: KTM EXC 2012 – testovací deň endúr vo Sverepci - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Naživo: S Awiom do Indie 2024 - Royal Enfield trip
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- ... zobraz všetky články od tohto autora