Anketa:
Projekt z cesty do terénu: Finančná náročnosť - Cesta vs. terén
ZdieľaťPridané: 11.12.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 5837 [Testy a predstavenia - Test]
Čím ďalej, tým viac otázok na mňa smerujete, či už v správach, cez FB alebo osobne. Na jednu častú otázku som už aj tu prisľúbil odpoveď. Teraz sa ju posnažím objasniť. Na pomoc som si prizval Filipa Danča, okruhára, ktorý začal zabŕdať aj do terénu, na jeho Honde CR125.
Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
Podmienky pre porovnanie
Na začiatok treba napísať z čoho vychádzam, aké ceny rátam a všetko zaokrúhlim, aby sa nám lepšie počítalo. Myslím, že treba spomenúť ceny od najnižších, aj keď ako vieme, nie vždy je to správna voľba. Lenže trh je skoro nekonečný, takže písať sem všetky možné variácie je asi nemysliteľné. Preto budem uvádzať ceny od tej „najnižšej“.
Čo zaťaží náš rozpočet
Motorka: Každý by mal začať rátať od úplnej nuly. Takže začneme kúpou motorky. Možností je veľa. Dvojtakt, štvortakt, rôzne objemy...Ja budem vychádzať z ceny malej dvojtaktnej stopjetaadváci pre kros a nejakého šestikila pre okruh.
Úprava na preteky: túto kolónku sem treba dať, aj keď nie je vždy potrebná. Jedná sa minimálne o pár vecí, ktoré treba nahodiť, alebo zhodiť a nahradiť inými. Aj keď je pravda, že nie vždy to treba. Takže táto položka je skôr o tom, kto to myslí trochu vážnejšie a chce si svoje rejsovanie uľahčiť, alebo chce byť rýchlejší.
Oblečko: Na oblečko nesmieme zabúdať. Sem patria nie len povinné prvky, bez ktorých Vás ani na trať nevpustia, ale aj doplnkové, ktoré sú odporúčané.
Tréning: Bez tréningu to skrátka nepôjde. Respektíve, pôjde, ale voziť sa na chvoste, zavadzať ostatným a nedajbože ich aj ohrozovať, tak to asi nemá zmysel. Poplatok za tréning zahŕňa „štartovné“ plus náklady na dopravu, strava, spotrebný materiál ako gumy, páčky, plasty...
Licencia: Je to vec, ktorú treba na väčšine pretekov mať.
Pretek: Sem treba zarátať štartovné, plus dajme tomu jednorazovú licenciu, stravu, znova spotrebák, niekedy aj ubytko plus box, respektíve parkovné...
Servis: Do tejto kolónky spadá povinný servis. Ten treba robiť, či chcete alebo nie, inak ste skôr, či neskôr, dojazdili.
Ostatné výdavky: Tu by som zhrnul veci, ktoré možno nie sú až tak potrebné, ale viac menej ich určite väčšina zo „pretekárov“ má. To jesť, stojany pod moto, nahrievače pneu, opravárenské sady, čističe, mazače, možno zvlášť dodávka na prepravu moto, alebo vozík, alebo požičanie buď dodávky či vozíku...
Finančné zaťaženie
Podmienky máme jasné, poďme teda kalkulovať.
Motokros
Nová moto: od 4 000,-
Úprava na preteky: od 0,- ale možno polepy za 100,- ktoré netreba, lenže ich chceme. Nastavenie podvozku, čo tak isto možno nepotrebujeme, ale každý nastavuje, upravuje, ladí, tak aj ja a vyjde ma to zrejme na nejaké minimálne dve stovky (200,-), možno iné rajdy, páčky, blastre...takže plus 100 evroson, 150 a tak ďalej. ďalej štartovací pomocník za 49€, výfuk a zvody plus mínus od 250€. Podľa chuti každého soudruha, že...
Oblečko: Začnime prilbou niekde na 70 eurách plus okuliare zhruba 30 €. Pokračujeme čižmami za zhruba 90,- €, k tomu chrániče na kolená niekde okolo 15 €, chrániče na hruď znova asi 70 € a zakončíme to zvrškom. Rukavice okolo 25 €, dres za možno 20 € a nohavice +- 40 €.
Dalo by sa tu zarátať ešte viac vecí, ako chránič krku od toho najobyč za cca 30 €, alebo niečo lepšie za 100 €, poprípade niečo za 250 a viac. Ale nie každý to chce a nutnosť to nie je. Tak isto ľadvinový chránič zhruba za 25 € a lakťové chrániče za 20 €.
Poplatok za tréning: vstup asi od 5€ , doprava podľa vzdialenosti trate, ale asi to nemá nikto ďalej ako 20 - 30 km. Tratí je v celku dosť, ale stále málo. Takže plus mínus nech 5 € za PHM, odtrénujem za tri hoďky, strava asi žiadna, gumy vydržia niekedy aj celú sezónu, cena cca 100 € aj náhradnými vzdušnicami. Plasty a páčky nerátam, lebo aj tak vydržia véla véla.
Licencia: Licencia je podľa kategórie a typu. Ale my počítajme s licenciu B a teda 40 €.
Poplatok za pretek: od 15,- poprípade jednorazová licencia 5 €.
Servis: Servis samozrejme treba robiť či sme začínajúci, hobby, alebo paliči. Najčastejší je určite olej. Či už pri 2T olej do prevodovky, alebo motorový v 4T. Jedná sa zhruba o liter a aj interval výmeny je podobný. Cena 10€ a viac. Interval výmeny podľa manuálu, ale zhruba 5mth. Výmena piestu, ventilov, rozvodovej reťaze, klapiek a ostatných motorových vecí býva dosť individuálna a líši sa aj od typu jazdenia. Ale minimálne pjeťikilko si pripravte vždy, (raz dva krát za sezónu). A to bude taký chudobnučký servis. Lebo zrazu treba meniť aj ložiská či už v motore, alebo na ráme a v kolesách, repasovať tlmiče (250-350€ predok + zadok), prípadne vymeniť reťazovku (cca 100€).
Spotrebný materiál: najbežnejšie zničené veci – Gumy, plasty, páčky, stúpačky...sada pneu tak od 70€, páčka kus tak od 25€, peknučké hliníkové stupajdy od 80€
Ostatné výdaje: Dopravu si rieši veľa chalanov vozíkom za auto. Buď majú, alebo požičajú obyč vozík za 5€. Niektorí majú dodávky, či už firemné na prevoz materiálu, alebo rovno upravené na tieto účely. Poprípade tu máme "karavanistov" a "autobusárov". Takže ceny sú rôzne. Strava je dôležitá a hlavne musí byť ľahká a výdatná. Ak sa ide jazdiť na celý deň, tak hlavné jedlo, plus "horalky", banány, nealko pivo alebo jonťáky...takže kľudne 10€ a viac. Ubytko je väčšinou v aute...
Sumár: takže to máme taký základ niekde okolo 4 500,- € plus teda cestovné na tréning a poplatky za dráhu. To je dosť pohyblivé, keďže každý trénujeme inak intenzívne.
Okruhy
Nová moto: od 10 000,- okruhovka v slušnom stave jazdená 5000,-
Úprava na preteky: od 0,- len prelepenie svetiel + demontáž nepotrebných vecí ako zrkadlá SPZ smerovky stúpačky spolujazdca. To sa týka hobby závodov. Avšak štandardom bývajú pancierové hadice 70,-, racing platničky 80,-, laminátové kapoty cca 400,- Eur, otvorený filter 70,-, koncovka výfuku 300,-, poprípade aj zvody za ďalších 400,-, stojany cca 70,- nahrievacie pásy cca 250,-. A keď chcem ísť ďalej, tak power comander 300,-, rýchloradenie 200,- a naladenie na brzde 150,-. Brzdová pumpa 250,-, stúpačky s otočením radenia 350,- a potom racing podvozok predok 700,-, zadok 1200,- + naladenie 200,-
Oblečko: prilba 250,- kombinéza 450,- čižmy 200,- rukavice 100,-. Nie je síce nevyhnutný, ale odporúča sa aj chrbticový chránič za ca.80,-
Poplatok za tréning: v závislosti od okruhu a agentúry od 80,- do cca 150,-, pri celodennom jazdení a cca 20,- pri jednej 30 minútovej rozjazde.
Licencia: 100 €
Poplatok za závod: od cca 90,- pre licencovaných, nelicencovaní za 120,-, ale ceny sú orientačné.
Servis: Výmena oleja zhruba každých 500 km. Čím lepší, tým lepšie samozrejme - cca 60,- €. Platničky a brzdovka 2x za sezónu, ale závisí od množstva jazdenia a použitých platničiek - cena 140,-€. Rozvody majú síce predpis každých 24 000 km, ale na okruhu mením po cca 12 000 km - 150,- €. Reťazovka cca raz za sezónu, minimálne reťaz: 100,- €. Časom ložiská v kolesách a krku cca 150,- €. Repas tlmičov tak raz za 2 roky, podľa množstva jazdenia: predok cca 200,- €, zadok 130,- €. Raz za sezónu mením aj chladiacu, to je nič a pokiaľ sa ti nerozsype moto alebo prevodovka, tak v princípe nič ďalšie závažné by tam nemalo byť.
Spotrebný materiál: Najbežnejšie zničené veci – Gumy cca 310,- Sada, plasty podľa poškodenia od 50,- Eur za diel do 450 za celú kapotáž, páčky cca 50,- Eur za ks , stúpačky - pri racing stúpačkách stačí vymeniť zväčša len samotnú stúpačku, cena cca 20-30,- Eur. V závislosti od úrovne treba počítať pri začínajúcich 1 predná pneu na sezónu, k nej 2-3 zadné. Pri skúsenejších 2-3 predné a 6-7 zadných vychádza to tak že cca 1 deň t.j. 6-7 20 minútových jázd a zadná pneu padne, predná vydrží tak 3-4 dni. Tí ktorý to už naozaj vedia tak 1-2 dni predná a 2-3 zadné za deň. V závislosti od počasia, teplôt a použitých zmesí.
Ostatné výdaje: doprava dá sa riešiť rôzne, od požičania prívesného vozíka za cca 10,- na deň, respektíve kúpu prívesného vozíka cca 700,- nový a 500,- jazdený, cez dodávku cca 100,- na deň až po karavan, kde cenu netuším :), strava cca 10,- Eur na deň , ubytko (ja som prespával v boxe na karimatke a cena boxu cca 80-100 na deň).
Sumár: Tu je základná cena trochu inde. Začíname niekde nad 11 000,-, čo je fakt taký skromný základ. Do toho zarátať ešte podľa intenzity tréningov ceny za okruh a tak ďalej...
Ako je vidieť, ceny sú rôzne a trh má skoro nekonečné možnosti a to sme nespomenuli ani len zďaleka čo sa dá. Ale zhruba tu niekde sa dá začať. Teraz je otázne, že čo je drahšie, respektíve viac nás napĺňa, baví a kam sa dá dopracovať na jednom či druhom.
Mňa osobne baví aj jedno aj druhé. Okruhy sú adrenalín z rýchlosti, ale treba do toho investovať omnoho viac evros a mnohonásobne viac času. A ten je nielen drahý, ale je ho aj stále málo. Pri krose sa viem "vyřádiť" za pár hodín za v podstate pár korún a vidím tam aj väčší možný pokrok. Keďže je viac času na tréning a viac financií na investície. A tá neustála obmena, nutnosť improvizácie, keďže je podklad po ktorom idete každé kolo iný, každý skok je iný a tak ďalej a tak ďalej...
Motokros | Okruhy |
---|---|
Nová moto: 4 000,-€ | Nová moto: 10 000,-€ |
Výstroj: 400,-€ | Výstroj: 1 000,-€ |
Sada pneu: 70-80,-€ | Sada pneu: 310,-€ |
Základná cena cca od 4 500,- EUR | Základná cena cca od 11 000,- EUR |
A či už jedna alebo druhá, | rastie s intenzitou jazdenia. |
Text: Milan Mikulík - mikulec, Filip Dančo
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť motocorse. Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a nohy obúva Forma Dominator Comp.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Husqvarna | Honda |
Model: | CR 125 | CBR 600 RR |
Rok: | 2010 | 2007 |
Kategória: | Cross | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (2T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 599 ccm |
Max. výkon: | 119.8 k (88.1 kW) / 13500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 66 Nm / 11250 ot. | |
Kompresný pomer: | 8.8:1 | 12,2 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 54.0 x 54.5 mm | 67 x 42.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | |
Zdvih vzadu: | 295 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | dvojkotúčová radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 100/90-19 | 180/55 ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 89.5 kg | 155 kg |
Výška sedla: | 985 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1460 mm | 1375 mm |
Dĺžka: | 2215 mm | 2010 mm |
Šírka: | 820 mm | 685 mm |
Výška: | 1305 mm | 1105 mm |
Svetlá výška: | 325 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 8.5 l | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 7 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 192 km | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena: 349 900 Sk (23. 6. 2008) |
Pridané: 11.12.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
Súvisiace články:
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu - Prečo ma tak chytil motokros? - mikulec
- Projekt z cesty do terénu – Tak som dostal prvý krát „kolo“ ... - mikulec
- Projekt z cesty do terénu – Prvý pretek, Beckov - mikulec
- Projekt z cesty do terénu – Pretek druhý, Dubňany - mikulec
- Projekt z cesty do terénu - pretek číslo tri, Gbely - mikulec
- Projekt z cesty do terénu – Fyzická príprava - mikulec
- Projekt z cesty do terénu - ako trénujem ja: RHplusB - mikulec
- "Blog" - Projekt z cesty do terénu – začiatky „tréningu“ - mikulec
- "Blog" - Projekt z cesty do terénu – stále samouk - mikulec
- Projekt z cesty do terénu – Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora