Anketa:
MotoGP 2014 - VC San Marina
ZdieľaťPridané: 14.09.2014 Autor: Beal
Čitatelia: 3506 [Šport - MotoGP]
V San Marine sa naplnili proroctvá. Rossi vyhral, Marquez išiel k zemi.
Seriál článkov - MotoGP 2014:
Predchádzajúci | Seriál článkov: MotoGP 2014 | Nasledujúci
Okruh v Misane je vlastne Rossiho domáca trať a tak čakalo, či sa mu podarí pred zrakmi tisícov fanúšikov zdolať Španielov. Sobotná kvalifikácia naznačila, že by to mal byť zaujímavý pretek, keď na prvú čiaru postavili dve Yamahy a Ducati. Obe Hondy zostali v druhom rade.
Nedeľný pretek bol v úvode poriadne napínavý. Lorenzo štartujúci z pole position nezaváhal ( ani neodštartoval skôr) a chopil sa vedenia. Jeho scenár je prakticky vždy rovnaký, popoháňať Yamahu a utiecť ostatným ako najviac sa len dá. Výborný štart mal aj Valentino, do prvej pravej vošiel na druhom mieste sledovaný Marcom Marquezom. Ubehlo len pár zákrut kým táto trojica odskočila zvyšku komparzu. Už v druhom kole preteku sa Marc pretlačil na druhé miesto lenže Valentino mu to hneď oplatil. Počas tohto kola si pozície vymenili ešte niekoľko krát , z laickému pohľadu a tiež možno zaujatého (priznávam, som fanda Rossiho) sa zdalo, že Rossiho M1 má na tejto trati trošíčku navrch pred Hondou.
![]() |
V treťom kole sa Lorenzov scenár začal rúcať. Rossi spolu s Marcom mu boli v pätách, počas nasledujúceho kola ho najskôr obehol Rossi potom aj Marquez. Uznávam, škoda, nepísal som si časy a tak teraz neviem, či tí prvý dvaja ťahali za plyn tak brutálne, alebo si Lorenzo nesie v hlave nejaký blok, ale prakticky okamžite začal zaostávať.
Pretek pokračoval, odpadol Bradl a o zlate ešte zďaleka nebolo rozhodnuté. Bolo zaujímavé sledovať, ako v niektorých zákrutách jazdili Rossi a Marquez rozdielne stopy. Vôbec to nebol súboj rozdielom dvoch tried, Marc mal čo robiť aby sa udržal. Potom to prišlo. Ostávlao devätnásť kôl a v pravotočivej zákrute Marc prebrzdil predné koleso. Z jeho šialených náklonov je to k zemi veľmi blízko no teraz to neustál, zašuchol sa krížom cez trať a zostal na vonkajšom kraji. Hneď sa snažil znovu naštartovať, ale motorka bola proti. Podarilo sa to až s pomocou traťových komisárov lenže to ubehlo už veľa času a Marquez bol v tom čase ďaleko posledný.
![]() |
Do konca preteku už krúžil vo vedení nikým nerušený Rossi sledovaný Lorenzom s odstupom 2,5 sekundy. Dostať na bedňu Ducati sa veľmi snažil aj Dovizioso lenže Honda Daniho Pedrosu bola predsa len v cieli rýchlejšie. Výborný deň mal aj český pretekár Karel Abrahám, ktorý sa stal najrýchlejším mužom v kategórii Open, keď prešiel cieľom na jedenástom mieste.
V celkovom poradí nenastali žiadne zmeny. Prvý je naďalej Marc Marquez, druhý Dani Pedrosa a po tomto preteku len o jeden bod za ním zaostáva tretí Valentino Rossi.
V úplnom záver sa vám ešte chcem ospravedlniť za chýbajúci článok z nemenej zaujímavého preteku v Anglicku. Hoci som sa snažil na lúke chytiť signál, išlo to naozaj len veľmi útržkovito a tak som v podstate viac nevidel ako videl.
![]() |
Pos. | Points | Num. | Rider | Nation | Team | Bike | Km/h | Time/Gap |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 25 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 160.4 | 44'14.586 |
2 | 20 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 160.3 | +1.578 |
3 | 16 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 160.2 | +4.276 |
4 | 13 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 160.1 | +5.510 |
5 | 11 | 29 | Andrea IANNONE | ITA | Pramac Racing | Ducati | 159.7 | +11.771 |
6 | 10 | 44 | Pol ESPARGARO | SPA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 159.3 | +18.999 |
7 | 9 | 38 | Bradley SMITH | GBR | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 159.0 | +23.100 |
8 | 8 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 158.2 | +36.458 |
9 | 7 | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | Ducati Team | Ducati | 158.1 | +38.480 |
10 | 6 | 68 | Yonny HERNANDEZ | COL | Energy T.I. Pramac Racing | Ducati | 157.7 | +45.878 |
11 | 5 | 17 | Karel ABRAHAM | CZE | Cardion AB Motoracing | Honda | 157.2 | +54.765 |
12 | 4 | 7 | Hiroshi AOYAMA | JPN | Drive M7 Aspar | Honda | 157.1 | +56.775 |
13 | 3 | 45 | Scott REDDING | GBR | GO&FUN Honda Gresini | Honda | 156.7 | +1'02.734 |
14 | 2 | 15 | Alex DE ANGELIS | RSM | NGM Forward Racing | Forward Yamaha | 156.1 | +1'13.546 |
15 | 1 | 93 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 156.0 | +1'15.948 |
16 | 2 | Leon CAMIER | GBR | Drive M7 Aspar | Honda | 155.7 | +1'20.760 | |
17 | 70 | Michael LAVERTY | GBR | Paul Bird Motorsport | PBM | 155.4 | +1'26.422 | |
18 | 23 | Broc PARKES | AUS | Paul Bird Motorsport | PBM | 154.5 | 1 Lap | |
19 | 8 | Hector BARBERA | SPA | Avintia Racing | Avintia | 154.5 | 1 Lap |
Pos. | Rider | Bike | Nation | Points |
---|---|---|---|---|
1 | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 289 |
2 | Dani PEDROSA | Honda | SPA | 215 |
3 | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 214 |
4 | Jorge LORENZO | Yamaha | SPA | 177 |
5 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | ITA | 142 |
Foto: motogp.com a valentino rossi VR46 Official
Pridané: 14.09.2014 Autor: Beal Zdieľať
Seriál článkov - MotoGP 2014:
Predchádzajúci | Seriál článkov: MotoGP 2014 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- MotoGP 2014 – VC Francúzska – kvalifikácia - Beal
- MotoGP 2014 - VC Talianska - pretek - Beal
- MotoGP 2015 - VC Kataru - pretek - Beal
- MotoGP 2014 - VC Holandska - pretek - Beal
- MotoGP 2014 – VC Španielska - kvalifikácia - Beal
- MotoGP 2014 - VC Španielska - Catalunya - pretek - Beal
- MotoGP 2014 - VC Indianapolis - pretek - Beal
- MotoGP 2014 - VC Aragón - Beal
- MotoGP 2014 - VC Českej republiky - Beal
- MotoGP 2014 - piatkové tréningy v Španielsku - Beal
Ďalšie články tohto autora:
- VR - Kolo po prejdení cieľom
- MotoGP 2015 - VC Valencie - Zázraky sa nedejú - Lorenzo majstrom fachu 2015
- MotoGP 2015 - Čo nepovedal pápež a my sme vyčítali.
- MotoGP 2015 - VC Malajzie - Marquez skutočne zapredaný?
- MotoGP 2015 - VC Malajzie - dianie pred štartom
- MotoGP 2015 - VC Austrálie - fantastický Iannone tretí, Lorenzo sťahuje Rossiho náskok
- MotoGP 2015 - VC Japonska - skvelý deň pre Pedrosu
- MotoGP 2015 - VC Aragonu - Marquez opäť k zemi.
- MotoGP 2015 - VC San Marína - taktický hlavolam
- MotoGP 2015 - VC Veľkej Británie - Rossi opäť vo vedení
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!