ISSN 1336-6491 | Online: 2312 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29848
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17637)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12211)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Medzinárodné preteky veteránov a MMSR v plochej dráhe 18. -19. 7. 2015, Žarnovica

 Zdieľať

Pridané: 14.07.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3743 [Šport - Plochá dráha]

V sobotu a nedeľu 18. a 19. júla zaburácajú motory na jedinom slovenskom plochodrážnom ovále pri príležitosti medzinárodných pretekov veteránov a medzinárodných majstrovstiev Slovenska.

Speedway Club Žarnovica v spolupráci s Mestom Žarnovica pripravuje prvý z dvojice prázdninových plochodrážnych víkendov.

Prvými z dvojice pretekov budú v sobotu o 16.00 hod. Medzinárodné preteky veteránov. Do Žarnovice prišli prihlášky takmer tridsiatky jazdcov z ôsmych krajín. Štartovná listina obsahuje aj viacero zvučných mien minulosti, no aj mená pretekárov, ktorí zasadli na plochodrážny motocykel v neskoršom veku. Lákadlom je aj štart bývalých špičkových československých juniorských pretekárov z konca 80. rokov, Jána Mesiarika a Gašpara Forgáča, ktorí patria medzi odchovancov žarnovickej plochodrážnej školy a trénera Jána Daniela. Okrem nich budú favoritmi pretekov aj úspešní ukrajinskí pretekári Vladimír Trofimov, Petro Fedyk a víťaz žarnovickej Zlatej prilby SNP z roku 1995 Vladimír Kolodij. V tradične silnej zostave prídu do Žarnovice aj Maďari na čele s pravidelným víťazom staršej kategórie Lászlóm Meszárosom. Pritvrdiť muziku sa budú snažiť samozrejme aj ďalší veteráni z Českej republiky, Slovinska, Poľska, Talianska a Rakúska.

Na druhý deň vyvrcholí plochodrážny víkend Medzinárodnými majstrovstvami Slovenska, ktorých súčasťou bude aj 15. ročník Memoriálu Ladislava Eliáša. Kvalitatívne vyrovnaná štartovná listina obsahuje 22 mien pretekárov z Dánska, Poľska, Maďarska, Rakúska, Slovinska, Ukrajiny, Lotyšska, Bulharska, Českej republiky a Slovenska. Atraktívny systém pretekov, kedy sa na štart postaví vždy pätica súperov a preteky vyvrcholia dvomi semifinálovými jazdami a finále o majstra Slovenska, sľubujú zaujímavý a adrenalínom nabitý priebeh.

Začiatok obidvoch pretekov je naplánovaný na 16.00 hod.

Text: Mgr. Martin Búri, SpeedwayClub.sk

Pridané: 14.07.2015 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »