Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3980 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28584
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17019)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11565)
Hodnotenie: (19 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Motoride XL Sand Rally 2010 alebo ako blbla stovka bláznov na piesku... 1/2

 Zdieľať

Pridané: 21.04.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15857 [Šport - Rally]

Kde bolo tam bolo skrsol sa raz v jednej svetlej chvíľke v roku 2006 v mojej hlave nápad. Ten tam bol uložený, dozeral, sem tam som ho oprášil a oslovil s ním pár ľudí až som koncom roka 2009 pri pive dal do reči s Harom. A tak vznikla Motoride XL Sand Rally 2010...

Seriál článkov - Motoride XL Sand Rally:

Nóó keby to všetko bolo také jednoduché. Od nápadu a prvej myšlienky sme si museli ešte vymeniť stovky telefonátov, nakontaktovať správnych ľudí ako Vlada Ružičku, stretnúť sa na jeseň na Záhorí a odjazdiť si to na vlastnej koži a celé vymyslieť. No a vznikla z toho pozvánka na prvý ročník Motoride XL Sand Rally 2010. Pre nás plná otáznikov ako či nebude trať náročná príliš, alebo naopak príliš jednoduchá, či bude SS2 v pieskovni zjazdná, či nebudú na trati zápchy a iné problémy, či bude vyraďovací pretek bezpečný... Ako to ale býva na prvých ročníkoch akcií, istým problémom sme sa nevyhli. O tom ale až na konci článku.

 Beba
Beba

Ani skorý termín, spojený so spaním na divoko v stanoch bez akéhokoľvek luxusu, chladné noci, týždeň trvajúce vytrvalé dažde neodradili takmer okrúhlu stovku pretekárov a početný doprovod od účasti na premiérovej akcii tohto druhu. Ľudia začali prichádzať do Malaciek už v piatok doobeda a boli celí žhaví na tréningy. Tie sme nakoniec odštartovali o hodinku skôr, ako bolo naplánované, čiže sme skôr začali aj s prebierkami. Piatkový tréning odhalil problémy s blatistou časťou trate, keď sa táto rozjazdila natoľko, že jeden brod nedokázal prejsť doslova žiadny jazdec (jama, do ktorej sa schovalo celé predné koleso) museli sme skracovať a prepáskovať. V tomto bode naozaj nebolo východiska, pretože toto miesto by sa stalo miestom početných zablokovaní trate a následná zápcha by isto pripravila každého jazdca o radosť. Tomuto všetkému predchádzal šesť dní trvajúci nepretržitý dážď a pre nás znamenal skrátenie trate z pôvodných cca 7 min na jedno kolo na asi 5 min.

 Fanoš
Fanoš

V piatok už prebehlo všetko hladko, lúka určená na stanovanie sa pomaly zaplnila, prebierky sa skončili, mašiny odparkovali a mohla začať večerná príprava, ktorú radšej nebudem zbytočne opisovať. Prenechám radšej slovo účastníkovi a jazdcovi, aby akciu popísal zo svojho pohľadu:

 Paji
Paji

Martin Trebula alias superflanker

Na rallye v piesku som sa začal tešiť už v októbri, keď Haro pri pivku na Motoraj rallye spomenul, že by chcel „spáchať“ akciu tohto štýlu. Neveril by som, že u niekoho stačí tak málo, aby prešiel od slov k činom. A ja som sa už len slastne škeril na monitor, keď som zbadal pozvánku na MR Sand rallye.

Keďže sa v ostatnom čase partia enduromaniakov na ťažkých kredencoch utešene rozrastá a ja som zbadal, že štartovná listina sa hneď v prvý deň zaplnila skoro z polovice, okamžite som zapojil do akcie enduro-tamtamy a obvolal pár ľudí, ktorí by tam nemali chýbať.

Keď bolo miesto „zabúkované“, ostávalo už len dať dokopy mašinu. Od Motoraj rallye nejazdila, podstúpila pár úprav a liposukcií. Ešte tri dni pred Sand rallye „kašľala“ a nebolo isté či neprenechám miesto náhradníkovi. Pomohli však doktori z Fastbikes, za čo im ďakujem.

Vo štvrtok sa ku mne dostavil Sorge, Plano a Jim Beam na bojovú poradu, s cieľom vyraziť čím skôr na Záhorie a troška rozjazdiť po zime skrehnuté hnáty. Jim Beam nás však premohol a z dôvodu jeho pretrvávajúceho vplyvu, sme museli ráno odchod posunúť.

Po príchode na miesto sa začalo „stanové mestečko“ pomaly zapĺňať a pár nadšencov krúžiť po trati. Netrvalo dlho a pridali sme sa k nim. Čakal som síce, že som po zime ako handra bez akejkoľvek kondície, čo však so mnou urobili prvé dve kolečká som nečakal. Čím ďalej tým sa viac trať rozjazdievala a blatisté prejazdy boli ku koncu súce už len na jedno – na zapadnutie. Operatívnym prepáskovaním trate organizátormi a vynechaním týchto zradných úsekov sa trať skrátila približne o dve minúty na kolo. Ja som sa aspoň mohol uspokojiť, že s takouto kondičkou dám aspoň tri kolečká nonstop. V piatok som to už nechcel siliť, aby som sa ráno zvládol aspoň obliecť a tak som mašinu odparkoval.

Ráno nás čakala rozprava a presun začiatku štartu. To prispelo k pohodičke, nebol zbytočný zhon, či potreba prvých jazdcov ísť na rozpravu v plnej „zbroji“.

 superflanker
superflanker

Po nabehnutí na trať som oproti včerajšku cítil pod kolesami akúsi zmenu. Neviem či tomu prispel večerný dáždik, alebo stovky kolies ktoré po mne trať rozbrázdili, ale išlo sa mi o poznanie lepšie. Po troch kolečkách sme sa partia v cieli počkali a pokračovali presunom na druhú časť – do pieskovne. Tu musím pochváliť Awiu za tradične precízne spracovaný „itík“. Vzdialenosti mi sedeli tak presne, že som mohol ísť, ako sa hovorí v našej leteckej terminológii , „let bez vidu“ (tzn. len podľa prístrojov v zakrytom kokpite).

V pieskovni dostali adepti na stratu „pieskového panictva“ rady od Hara a Awiu ako to v tej sypkej mrche zvládnuť. Aj napriek radám a snahe sa nimi riadiť, sa mi podarilo mašinu zakopať. Šikovné ruky kamošov však pomohli dostať sa k cieľu.

Po krátkom presune späť nás čakali ďalšie tri kolečká v opačnom smere. Prvé bolo dosť váhavé, nakoľko bola zrazu pred človekom úplne iná trať s inými úskaliami, tento smer sa mi však zdal rýchlejší. O čom svedčilo aj minútové zlepšenie oproti raňajším kolám.

Vyhlásenie výsledkov som čakal oveľa neskôr, organizátori sa však „pochlapili“ a výsledkov sme sa dočkali ešte pred zotmením. Dúfam, že sa nestane tradíciou, že všetky poháre poputujú do zahraničia. Mali by sme im na to dať nejakú colnú prirážku, nech to toľko nevyvážajú :o).

 orech46
orech46

Keďže sa Awia „dožadoval“ nejakých pripomienok, ktoré by snáď prispeli k zlepšeniu:

  • niekomu chýbala voda (endurák však môže byť na tie dva dni aj humusákom, ja by som ju uvítal, ale dá sa to prežiť)
  • na tak krátke časové úseky (tri kolečká spolu pod 15 minút) by bola potrebná presnejšia časomiera. Určite by to u niektorých jazdcov so súťažnými ambíciami zamiešalo poradie.
  • dodatočná penalizácia 10 minútami z dôvodu poskytnutia pomoci v pieskovni, o ktorej sa na rozprave nepadlo ani slovo, nehovoriac o tom, že všetci „vykopávaní“ penalizovaní neboli (ja by som osobne radšej prijal + 20 minút a vykopal sa sám, ako +10 minút za to, že mi pomohli)

Celú akciu však hodnotím vysoko kladne. Nenastupoval som na ňu s nejakými pretekárskymi ambíciami. Keďže som od Motoraj rallye nejazdil, chcel som sa troška rozjazdiť – stalo sa. Plánoval som stratiť panictvo v takomto hlbokom piesku a získať cennú skúsenosť nakoľko sa s takýmto povrchom nestretávam – stalo sa. Chcel som po zime stretnúť kopec známych – stalo sa. Chcel som dôjsť do cieľa v pojazdnom stave (seba aj mašiny) - stalo sa.

Akcia teda splnila všetky moje očakávania , organizátorom dávam veľký palec hore a ĎAKUJEM.

Výsledky:

Kategória 1V600:

Por Št. č.: Meno:Prezývka:Kategória:Motorka:Čas
111Václav Peroutka Venca1V600Yamaha XT660R00:25:30
24Filip WeberBeba1V600LC400:26:00
38Leoš KrtičkaKrtek1V600DR 800 BIG00:26:06
434PAVEL HYLLBENNY1V600KTM LC4 ADVENTURE00:26:58
598David KodýmDejw1V600KTM LC4 adv.00:27:30

Kategória 2V600:

Por Št. č.: Meno:Prezývka:Kategória:Motorka:Čas
130Jiří ČerníkHajnej2V600Honda XRV 750 Africa Twin00:25:05
232Radim PospíšilHugila 2V600XRV 75000:27:11
374Lukas VelartLukas2V600AT XRV75000:30:49
435René NemečekCoooger2V600BMW F800GS00:31:10
520Marián Planický Plano2V600Honda Transalp00:31:15

 Hajnej
Hajnej

Kategória 2V800:

Por Št. č.: Meno:Prezývka:Kategória:Motorka:Čas
121Martin Vetyškaýbrcek 2V800KTM 950SER00:26:30
284Pavel JirousekPaji2V800BMW R 1100 GS00:28:00
361Radovan Čechpsychoblecha2V800LC8 S00:29:52
41Peter Haršániharo0072V800KTM 950 Adventure S00:30:00
579 Vladislav ŘíhaTiger2V800KTM 950 Adventure00:30:20

Šprint:

Por Št. č.: Meno:Prezývka:Kategória:Motorka:
14Filip Weber Beba1V600LC4
298David KodýmDejw1V600KTM LC4 adv.
361Radovan Čechpsychoblecha2V800LC8 S

Fotky:

Okrem výberu foto v tomto článku sme pripravili aj album, ktorý obsahuje všetky foto od viacerých fotografov, či divákov:

Foto Motoride XL Sand Rally 2010

Zhodnotenie akcie z pohľadu organizátora:

Ako som spomenul v úvode, akcia tohto druhu bola pre nás veľkou neznámou. Našim cieľom bolo pripraviť trať, ktorá dokonale vytrápi pretekárov, ale na druhej strane nebude extrémne nebezpečná. Taktiež sme chceli dať možnosť zajazdiť si do sýtosti v hlbokom piesku tak, aby nám v pieskovni po SS2 nezostalo 30 zakopaných motoriek. Obávali sme sa úzkej trate, náročnosti spojenej s pieskovým podkladom, častých pádov a s tým spojenej únavy jazdcov. Aby toho nebolo málo "vymysleli" sme aj bonusový vyraďovací pretek... A toto všetko sme chceli spraviť pri rozumnej výške štartovného netušiac, či bude o akciu tohto druhu vôbec záujem.

 Awia
Awia

Teraz sme už oveľa múdrejší a aby to nevyznelo príliš pesimisticky, tak namiesto toho, aby som vymenoval nedostatky, radšej navrhnem spôsob ich riešenia:

  • Časomiera - na takýto pretek a takýto počet jazdcov jedine elektronická. Toto už nie je rally, kde sa jazdí 2 a viac hod. Presnosť ručnej časomiery je obmedzená a tiež vzniká priestor pre chyby a spracovanie výsledkov trvá celú večnosť. S elektronickou časomierou máme po dojazde posledného jazdca výsledky okamžite v ruke a dokonale presné s meraním na sekundy. Jej prenájom síce niečo stojí, ale prínos bude obrovský.
  • Presun do vojenského priestoru bol trochu nudný, ale s tým sa dá málo čo spraviť. Ten povrch a piesok, ktorý tam je, je nenahraditeľný.
  • V pieskovni bola pôvodne plánovaná trať až na druhý koniec (kam až oko dovidí). Museli sme to skrátiť kvôli akcii, ktorá sa tam konala, no keď som videl, ako sa tam niektorí jazdci vytrápili, tak to nebolo nakoniec asi až také zlé (na prvý ročník). Proste niekto to dal za 40 sekúnd a niekto sa trápil aj 10 minút.
  • Vôbec sme nepredpokladali, že vo výjazde na dunu budú štyria ľudia ťahať jednu motorku s jazdcom hore. To už predsa nie je výjazd. Jedna vec je pomôcť zdvihnúť, prípadne roztlačiť. Tam sme operatívne zaviedli penalizáciu 10 min za takúto pomoc. 20 min bolo za výjazd po panelke.
  • Do budúcich ročníkov by sme chceli spraviť oveľa dlhšiu pieskovú etapu, aby si na svoje prišli aj lepší jazdci, ale s možnosťou skrátenia za cenu penalizácie pre tých, ktorí toho budú mať dosť. Toto už riešime, ale všetko bude záležať od možností a dohody vo vojenskom priestore.

Poďakovanie:

Poďakovanie patrí celému organizačnému tímu, Vladovi Ružičkovi a jeho tímu ktorý sa staral aby sme neumreli od hladu a smädu, Našim časomeračom: eNeM, Cervo s manželkou, fotgrafom: Cacao, Juraj Odin Klačko samozrejme Gabike (keduska) ktorá pomáhala kde bolo treba, fotila aj filmovala...

V neposlednom rade všetkým vám za to že ste prišli, jazdili zodpovedne a ohľaduplne, rešpektovali pokyny organizátorov.

Tomáš Tomáš Hajduch - Awia Hajduch

Na ďalšej strane nájdete linky na všetky foto od vás, či divákov na Sand Rally a aj videá.

>

Pridané: 21.04.2010 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Seriál článkov - Motoride XL Sand Rally:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (19 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (20)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: