Anketa:
Test BMW R 1250 RS (2023) - športovosť aj kultivovanosť na bavorský spôsob 1/2
ZdieľaťPridané: 14.02.2024 Autor: Matej Mularčík
Čitatelia: 3687 [Testy a predstavenia - Test]
Tak po teste R 1250 R, čo je vlastne naháč s boxerom, sa nám dostala do rúk verzia RS, čo je vlastne kapotovaný naháč. Motor má rovnaký, teda boxer s variabilným časovaním ventilov, aj rovnakými parametrami.
Text a foto: Matej Mularčík
Video: Peter Fischer
Výkon je rovných 100 kW, čiže 136 koní, a krútiaci moment je 143 Nm. Čo je zaujímavým údajom, ktorý výrobca uvádza, je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy. Samozrejmosťou je variabilné časovanie sacích ventilov Shift Cam, kedy jazdec má možnosť užívať si dízlový záťah odspodu a patričný športový výkon vo vysokých otáčkach. Hmotnosť je 243 kg, čiže oproti R 1250 R sú to iba 4 kilogramy navyše. Nádrž má 18 litrov, takže nie je potrebná až tak častá návšteva čerpacích staníc, lebo výrobca udáva spotrebu okolo 4,75 litra.
Naša testovačka bola vybavená aj elektronickým podvozkom, rýchloradením, vyhrievanými sedlami, bezkľúčovým systémom, vyhrievanými rukoväťami a množstvom ďalšieho možného príplatkového príslušenstva. Na jazdu si môže človek zvoliť z troch preddefinovaných režimov, a to RAIN, ROAD a DYNAMIC, a keď sa prekliká cez menu, tak je možné aktivovať aj režim DYNAMIC PRO, ktorý si môžete prispôsobiť vlastným požiadavkám, ako napríklad zásah ABS, wheelie control, výkon motora, brzdenie motorom a podobne. Samozrejmosťou pri BMW je plnofarebný displej s uhlopriečkou 6,5 palca, s výborne čitateľnou grafikou, nespočetným množstvom funkcií a výborným a jednoduchým orientovaním sa v tomto systéme.
Predné plexi je výškovo nastaviteľné v dvoch polohách, a to manuálne, ale ide to aj za jazdy, je to jednoduché. Pri vyšších rýchlostiach si plní svoju funkciu na jednotku a netreba sa ani veľmi zohnúť alebo zaľahnúť ani pri vyšších rýchlostiach. Brzdový systém je od Bremba. Fasovali sme ju vo farebnej kombinácii modro-bielo-červená, a to podtrhuje športový charakter tohto modelu. Je to vydarená farebná kombinácia, ktorá priťahuje pohľady zvedavcov. Posed je takmer turistický, s nádychom športovosti, kde je možné tráviť dlhé hodiny bez unavených rúk alebo boľavých krížov. Kapotáž pomáha ku komfortu jazdca a zabraňuje náporu vetra. Zadné tvary sú totožné s naháčom R 1250 R, aj letmé uchytenie kolesa je tu obdobné. To zadné koleso vďaka tomuto uchyteniu vynikne a udrie do očí aj napriek originálnej koncovke výfuku, ktorá je dosť veľká.
Moja prvá cesta bola do práce do Bratislavy, kde som si chcel odskúšať obratnosť motorky. Tým, že má dlhší rázvor oproti R 1250 R, tak manipulácia je o niečo ťažšia, ale nie je to nič katastrofálne. Ako vždy modely s boxerom majú nízko uložené ťažisko a niekedy sa s nimi manipuluje jednoduchšie ako s ľahšími konkurentmi. To samozrejme platí aj pre pomalú jazdu v meste. Vďaka záťahu od nízkych otáčok je radosť pohybovať sa po meste a človek nemusí hnať motor do otáčok na to, aby bol svižný oproti premávke. Pripomína mi to správaním motorky, ktoré boli na výslní, keď každý bažil po športovej turistike, tým mám na mysli Hayabusu, ZZR1400 a im podobné stroje. Samozrejme, tu nie je výkon superšportu, ale aspoň ho človek môže rozumne využiť a je to prijateľnejšie na pohyb po meste. Podvozok je ako na luxusnom parníku, excelentne filtruje všetky nedostatky hlavného mesta, a tých je požehnane.
Večer, keď sa vraciam z roboty, tak sa púšťam do pucovania, aby som ju mal na výlet na sobotu v tip top stave. Umývanie nie je len mojím hobby, ale pomáha mi všímať si detaily motoriek. Spracovaniu pri značke BMW nie je čo vytknúť, napríklad veľmi sa mi páčia blinkre, ktoré sú zatmavené a vyzerajú ozaj dobre. Farby sú zladené veľmi dobre a sám by som si vybral túto farebnú kombináciu. Zadné koleso sa bliští v čiernej farbe a vynikne aj vďaka uchyteniu, ale tu rozmýšľam ako by vyzeralo príplatkové koleso OPTION 719 SPORT za liter.
Na druhý deň vyrážam na výlet. S bratom ideme smer Homôlka. Presun tam kombinujeme aj s diaľnicou a tu zisťujem, že z príplatkovej výbavy chýba temtomat. Na takýto stroj by som si určite za tempomat priplatil ani nie kvôli lenivosti, ale skôr kvôli tomu, aby som sa udržal v mantineloch maximálnej povolenej rýchlosti. Takže asi vám je jasné, že presun po diaľnici sme zobrali z rýchlika. Aspoň som vyskúšal maximálku, ktorá je veľmi obdobná ako všetky modely čo používajú motor boxer 1250. Hodnota sa zastavila na 234 km/h. Ani pri tejto rýchlosti som nebol nútený zaľahnúť, ale predsa len som sa mierne prikrčil, aby som nekládol odpor.
V Piešťanoch dotankujeme a volíme presun už po starých cestách. Predbiehanie je nádhera, lebo či už podradíte alebo nie, tak ten motor vás potiahne bezpečne dopredu a vy tak predbiehací manéver zvládnete bez zaváhania. Brzdy majú výbornú dávkovateľnosť, zatiaľ im nemám čo vytknúť. Keď prichádzame na Homôlku, tak prepínam na režim DYNAMIC PRO. Ťahám za plyn a letím hore ako strela, tie dlhé tiahle zákruty sú pre RS jednoducho ideálne. Hore zastavujem a spracuvávam pocity z jazdy. Bratovi rozprávam svoje dojmy a obaja rozoberáme správanie RS na ceste, ja z pohľadu jazdy a on z pohľadu druhého jazdca, ktorý ma nasleduje.
Pri Nitrianskom Rudne volíme smer Bojnice, kde si stále užívame krásne zákruty. Nad Bojnicami, kde sú ostré vracáky, zisťujem, že tie nie sú úplnou šálkou kávy tohto modelu. Zvládne ich s prehľadom, ale kvôli dlhšiemu rázvoru treba byť obozretný. Ideme smer Skýcov, kde sa momentálne z tejto strany nedostanete kvôli rozsiahlej prerábke, tak si to šinieme smer Nitra. Rovinky a tiahle zákruty nám ubiehajú ako voda a ja si naplno užívam jazdu. Brzdy mi dovolia posunúť brzdný bod čo najneskôr pred zákrutu, nikdy som nemal pocit, že by som to prepálil.
Smerom naspäť už radšej diaľnice vynechávame, aby sme neprahli bezhlavo po maximálke (diaľnice sú nuda). Na našich krásnych cestách, ktoré sú deravé ako ementál, chválim vyladenie podvozku a to, ako sa s týmito nástrahami vie vysporiadať. Prekvapilo ma aký je rozdiel medzi týmto modelom a R 1250 R. Čakal som, že si budú bližšie, ale opak je pravdou. RS je viac určené na cestovanie (pochopiteľne, vďaka kapotáži), ale oproti Rku má radšej dlhšie zákruty, neunaví vás na diaľnici, takže jeho úlohou sú dlhšie výlety a objavovanie krás cestovania.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Video: Test BMW R 1250 RS (2023) - športovosť aj kultivovanosť na bavorský spôsob
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | R 1250 RS |
Rok: | 2023 |
Novinka: | NOVINKA 2023 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 1254 ccm |
Max. výkon: | 136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 143 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 102.5 x 76 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom a kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan |
Zdvih vpredu: | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 243 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Rázvor: | 1530 mm |
Dĺžka: | 2202 mm |
Šírka: | 925 mm |
Výška: | 1285 mm |
Objem nádrže: | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.25 s |
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 275 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii, za príplatok rozšírené nastavenia |
Palivové mapy: | áno, v sérii, za príplatok rozšírené nastavenia |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | za príplatok |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Quick-shift: | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena: od 15 100 eur (september 2023) |
Pridané: 14.02.2024 Autor: Matej Mularčík Zdieľať
Súvisiace články:
- EICMA 2022: BMW ľahko inovovalo model R 1250 R - Redakcia
- Jazdili sme nové BMW boxery: R 1250 GS a RT 2019 so systémom ShiftCam - Awia
- Test jedného z najdlhšie fungujúcich modelov sveta - BMW R 1250 R (2023) - sto rokov vývoja nezaprieš - Muli
- Test najuniverzálnejšieho RT všetkých čias - BMW R 1250 RT (2021) s adaptívnym tempomatom - Herghott
- BMW R 1250 RS, posledný z triedy - MajoKE
- Test legendárneho a pokojného turistu BMW R 1200 RT - Herghott
- BMW R 1250 RT 2021 dostáva nové technológie: tempomat s radarom, naklápací svetlomet a obrovský displej - Awia
- 210 koní v naháči, to je nové BMW M 1000 RR (2023)! - Muli
- BMW R1200R 2012 - slušný nevychovanec - mikulec
- BMW R1200RT 2014 - asfaltový cestovateľ s novým motorom boxer - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Celosezónny test Moto Guzzi V100 Mandello S (2023)
- Vyskúšali sme projektil BMW M 1000 R (2023) s výbavou M Competition
- Silný mestský predátor - Honda Forza 125 (2023) vo verzii Special edition
- Kawasaki Z900 SE (2023) - podlitrový športovec za rozumné prachy!
- Honda CMX1100T Rebel DCT (2023) - Odpadlík Reno Raines by dnes jazdil na nej!
- Test jedného z najdlhšie fungujúcich modelov sveta - BMW R 1250 R (2023) - sto rokov vývoja nezaprieš
- Test BMW S 1000 RR (2023)
- KTM otvorila špeciálnu výstavu Motohall
- Triumph Bonneville T120 DGR
- Kráľ comebackov KTM 890 SMT čoraz hmatateľnejší!
- ... zobraz všetky články od tohto autora