Anketa:
Články - História
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 46 až 60 z cekového počtu: 272.
03.07.2022 - gilbert Čitatelia: 3457 [História]

Spo-Spo-Ja, časť II., 5. 6. 2022
Spontánna spomienková jazda sa v prvej časti niesla predstavením ľudí, s ktorými som dávnejšie spolupracoval, no kontakty do dnešných dní už zväčša neexistujú, pretože sú už vo veteránskom a motorkovom nebi alebo preto, že moje pracovné pôsobenie zmenilo adresu. S odstupom času stále na nich spomínam len v dobrom, pretože ináč sa ani vlastne nedá. Teraz priblížim účastníkov SpoSpoJa 2022 jazdy.
21.06.2022 - gilbert Čitatelia: 3418 [História]

Spo-Spo-Ja, časť prvá - 5. 6. 2022
V tomto úvodnom článku som si zaspomínal na ľudí, ktorí stále zostanú v povedomí nielen u mňa, ale aj u ostatných milovníkov všetkých starých vecí nielen v mojom okolí.
21.04.2022 - gilbert Čitatelia: 3565 [História]

Retrospomienka na jesenné motocrossové preteky družstiev na šenkvickej trati 2001
Nemienim tvrdiť, že z mojej strany mladosť-pochabosť by bola moja silná stránka, no vtedy som bol vo veku, kedy zrelá úvaha a ústretovosť rodine zvíťazila nad preferovaním hobby na úkor rodiny. Nastali zmeny v elektronizácii mojich produktov a komunikácii s redakciami, ktoré mali podobné predstavy ako ja o spolupráci. Začal som sa orientovať na motocykle, ktoré boli k videniu v inej destinácii mimo môjho bydliska a organizátori mali bližšie k histórii ako takej.
15.04.2022 - gilbert Čitatelia: 4597 [História]

Inovovaný Pionier označený ako projekt 20
V slovenskej priemyselnej produkcii je málo takých produktov, ktoré sa do povedomia staršej generácie dostali tak nenásilne a na tak dlho ako približovadlo Pionier, s ktorým sa stretol snáď každý. Motocykle boli odjakživa nielen prostriedkom presunu z bodu A do bodu B, ale aj prostriedkom zviditeľnenia sa vo širšom okolí.
13.03.2022 - gilbert Čitatelia: 3722 [História]

Retrospomienka na motocrossové preteky mládeže v sezóne 2001
Tak ako v predošlých sezónach, tak aj v sezóne 2001 som neodolal a vybral sa s mojimi princeznami na našu motocrossovú trať. Prioritou pre ne bolo, aby znovu videli v akcii nejaké pretekajúce dievčence. Boli nešťastné, že ani do depa, kde by našli svoje favoritky, ísť nesmeli. Nakoniec po nejakom laickom oboznámení sa rozhodli areál opustiť. Už to nebolo to osvedčené komorné prostredie, ale približovalo sa to situácii, ktorú som zažil istý moment vo Fiľakovských Kľačanoch.
24.02.2022 - gilbert Čitatelia: 4618 [História]

Spomienky na veteránske akcie v starom kameňolome pod Pezinskou Babou - Veľká cena veteránov 2001
Ako ale medzi veteránmi býva zvykom, nie ten je najlepší, kto je najrýchlejší, ale ten kto má v dvoch jazdách skoro rovnaký čas. Oduševnení jazdci podľahli recesii a obliekli sa do dobových oblečení z obdobia prvej ČSR, či už uniformovaní (žandári, vojaci), alebo v civile. Podobne vystúpili aj jazdci v oblečeniach z 50. rokov pretekajúci na motocykloch vojenských a policajných.
22.02.2022 - gilbert Čitatelia: 3772 [História]

Retrospomienka na ojedinelú víkendovú akciu v roku 2000
Dávnejšie som spomínal, že okolie Pezinka bolo kedysi nielen vinárskym regiónom, ale aj eldorádom motocyklového športu. Spomínal som motocross, trial, autokros alebo tradičné preteky do vrchu Pezinská Baba. Príde aj na preteky supermoto, ktorých som sa zúčastnil. Terénny šport tu mal odjakživa silné zázemie.
07.02.2022 - gilbert Čitatelia: 4643 [História]

Galérie historických vozidiel na Slovensku, III. časť
V minulosti, keď sme sa občas presúvali na východ, ma na druhom brehu rieky Poprad vždy fascinovala veľká sklenená vitrína, v ktorej boli tiež dlhodobo odstavené veterány. Prostredie sa odvtedy dosť zmenilo, no tá vitrína tam bola vždy. Povedal som si, stojí to za preskúmanie. Nikdy som nezistil, čia to bola iniciatíva mať na hlavnom ťahu na Bardejov niečo také.
26.01.2022 - gilbert Čitatelia: 4815 [História]

Retrospomienka na motocrossový víkend na šenkvickej trati v roku 2000
Na prírodnej trati v bývalej tehelni sa stretli európski jazdci triedy 125 ccm, ktorí majú čo povedať do výsledkov európskeho šampionátu. Nominovaných bolo takmer 50 jazdcov z bývalého východného bloku a susedného Rakúska. Svojich najlepších jazdcov vyslali kluby z Čiech, Maďarska, Ukrajiny, Bulharska, Chorvátska, Slovinska, Macedónska a už spomínaného Rakúska.
17.01.2022 - gilbert Čitatelia: 5476 [História]

Retrospomienka na Autosalón Bratislava v roku 2000
Pred hlavným vchodom bol vystavený autobus Tatra s veľkým transparentom. Z diaľky to bol pohľad pre bohov, no z blízka to bolo fiasko. Autobus bol dotiahnutý z Múzea Dopravy, to by nebolo také zlé, ale otras bolo to čo bolo vo vnútri. Dcérka sa ale tešila, že si ju vyfotím ako sedí na motorke, bolo jej jedno na akej, len aby sa mohla kamarátkam pochváliť.
10.01.2022 - gilbert Čitatelia: 4330 [História]

Spomienky na veteránske akcie v starom kameňolome pod Pezinskou Babou (1998)
Ako som sa stal dvorným propagátorom veteránskeho klubu v Pezinku - VCC Pezinok. Priamo som tým ohrozil redaktorov v MOTO-fane.
26.09.2021 - robart Čitatelia: 4755 [História]

Zraz motocyklov MANET 90 - 16. ročník, Ružomberok, 11. 9. 2021
Manet 90 je prvý slovenský motocykel, ktorý sa u nás vyrábal sériovo. Napriek tomu, že Česi ho označujú za svoj výtvor, ktorý boli donútení v rámci "obnovy poľnohospodárskeho Slovenska" darovať na výrobu na Považie, pravda je iná.
15.09.2021 - robart Čitatelia: 4906 [História]

Zraz Jawa 500 OHC v Ružomberku 2021 - XII. ročník
Dvanásty ročník zrazu jawáckych štvortaktov bol po krátkej pauze opäť v Ružomberku. Stretnutie spestrila aj trojkolka Morgan.
12.07.2021 - robart Čitatelia: 4289 [História]

Okolo Tatier 2021 - IV. ročník
PioGang zorganizoval už štvrtý ročník výjazdu prevažne Pionierov na cestu okolo Tatier z centra Ivachnovej. Napriek neprajným predpovediam počasia sa ho zúčastnilo vyše 200 strojov, niektorí len tak bez registrácie. Zhruba 170 účastníkov bolo registrovaných a boli tam aj iné stroje, ako Pioniere vyrábané na Považí.
09.07.2021 - gilbert Čitatelia: 6172 [História]

Spotrebiteľské a pretekové minimotocykle
Zachytil som, že kráľ všetkých mini motocyklov Honda Monkey je u Hondy v ponuke pre Európu znova. Je to už naozaj dávno, čo Monkey bol predstavený ako novinka. Stále je podnet na jeho výrobu zahalený rúškom tajomstva. Pravdou je, že zmenšené motocykle ako rarita existovali už v motocyklovom praveku.
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!