Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 2191 až 2205 z cekového počtu: 2299.
15.10.2002 - sita Čitatelia: 9138 [Šport - MotoGP]

Valentino Rossi si zajazdí na Rely V. Británie
Úradujúci majster sveta v súťaži cestných motocyklov v triede MotoGP Valentino Rossi sa predstaví na záverečnom podujatí seriálu MS 2003 v rely...
01.10.2002 - sita Čitatelia: 7079 [Šport - Enduro]
Slováci vyrovnali historickú 6. priečku z Fínska
77. ročník medzinárodnej šesťdnovej motocyklovej súťaže enduro - celkové výsledky
27.09.2002 - sita Čitatelia: 6163 [Šport - Šesťdňová]
Šesťdňová - Slováci dobiehajú Španielov
77. ročník Medzinárodnej šesťdňovej súťaže enduro
24.09.2002 - sita Čitatelia: 5926 [Šport - Enduro]
Matoškovi bolo zima, Katriňák ako na leteckom dni
Šesťdňové preteky, 1. deň
Jaroslav Katriňák: "Cítil som sa ako na leteckom dni"
24.09.2002 - sita Čitatelia: 5166 [Šport - Šesťdňová]
Slováci odštartovali šesťdňovú 2002 bez problémov
77. ročník Medzinárodnej šesťdňovej súťaže enduro
24.09.2002 - sita Čitatelia: 5139 [Šport - Enduro]
Program 77. ročníka Šesťdňovej v Jablonci
Program 77. ročníka Medzinárodnej šesťdňovej súťaže enduro v českom Jablonci nad Nisou:
24.09.2002 - sita Čitatelia: 7341 [Šport - Enduro]
Slovenský Trophy team chce skončiť v prvej desiatke
Slovenský Trophy team po ročnej pauze na Medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaži enduro
23.09.2002 - sita Čitatelia: 5321 [Šport - MotoGP]

Biaggi bude jazdiť za Hondu
Taliansky jazdec cestných motocyklov v kubatúre MotoGP Max Biaggi bude v nasledujúcej sezóne pretekať za tím Pramac Honda
23.09.2002 - sita Čitatelia: 6202 [Šport - MotoGP]

Rossi získal štvrtý majstrovský titul
Talian Valentino Rossi získal svoj štvrtý majstrovský titul (125 cc - 1997, 250 cc - 1999, 500cc - 2001, MotoGP - 2002).
09.09.2002 - sita Čitatelia: 9786 [Šport - GP 500]

VC Portugalska - V MotoGP opäť najlepší Rossi
Dvadsaťtriročný Rossi vyhral už deviate z 11 doterajších pretekov sezóny
09.09.2002 - sita Čitatelia: 6601 [Šport - GP 250]

VC Portugalska - Nietov triumf v kubatúre do 250 cc
VC Portugalska cestných motocyklov
09.09.2002 - sita Čitatelia: 6165 [Šport - GP 125]

Francúz Vincent víťazom do 125 ccm
VC Portugalska cestných motocyklov
26.08.2002 - sita Čitatelia: 5980 [Šport - GP 125]
Šiesta výhra Melandriho v rade, Častka nedokončil
MS v pretekoch cestných motocyklov - Veľká cena Česka - kubatúra do 250 cc
26.08.2002 - sita Čitatelia: 7917 [Šport - MotoGP]
VC Česka - Zvíťazil Biaggi, Rossi vypadol
MS v pretekoch cestných motocyklov - Veľká cena Česka - kubatúra do 990 cc
20.08.2002 - sita Čitatelia: 6293 [Šport - Cestné Motocykle]
V Hričove sledovalo šprint 5500 divákov
2. podujatie seriálu M-SR v motocyklovom šprinte
Predchádzajúce | 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 | Nasledujúce
Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!