Anketa:
Majstrami sveta Vincent, Melandri a Rossi
ZdieľaťPridané: 05.11.2002 Autor: sita
Čitatelia: 8552 [Šport - MotoGP]
Rossiho historické rekordy - 355 bodov a 15 pretekov bez prerušenia na stupňoch víťazov
VALENCIA 3. novembra (SITA) - V nedeľu sa 16. podujatím MS cestných motocyklov GP Valencie skončila sezóna pre rok 2002. V dvoch z troch kubatúr boli majstri sveta známi už vopred, keď v 250 cc si titul svetového šampióna pred dvoma týždňami na VC Austrálie zabezpečil Talian Marco Melandri a v MotoGP pasovali za majstra sveta ďalšieho Taliana Valentina Rossiho už 21. septembra na VC Brazílie.
![]() |
Majstri sveta 2002 |
V kubatúre do 125 cc mali pred nedeľou šancu na titul dvaja jazdci - Francúz Arnaud Vincent na Aprilii a úradujúci majster sveta Manuel Poggiali zo San Marina na Gilere. Vincent mal pred Poggialim osembodový náskok a na celkové víťazstvo musel skončiť najhoršie druhý. Dvadsaťsedemročný Francúz však od úvodu nenechal nič na náhodu a od začiatku sa usadil na čele pretekov. V dramatickom súboji s iba 17-ročným domácim jazdcom Danielom Pedrosom nakoniec obsadil Vincent druhé miesto a ako prvý Francúz v histórii sa stal majstrom sveta v kubatúre do 125cc. Poggialimu preteky vôbec nevyšli, keď skončil až siedmy. Mladučký Pedrosa si zo ziskom 243 bodov vybojoval v konečnom poradí MS skvelé tretie miesto.
V "dvestopäťdesiatkách" zavŕšil skvelú sezónu Talian Marco Melandri, ktorý získal titul svetového šampióna ako najmladší jazdec v histórii. Pred dvoma týždňami v Austrálii si ho Melandri vybojoval vo veku 20 rokov a 74 dní. Dovtedy patril tento primát jeho krajanovi Valentinovi Rossimu, ktorý v čase zisku svojho prvého titulu majstra sveta mal 20 rokov a 250 dní. Melandri si vo Valencii pripísal na svoje konto deviaty triumf v sezóne a v konečnom poradí zvíťazil s náskokom 57 bodov pred druhým Španielom Fonsi Nietom. Tretí celkovo skončil Talian Roberto Rolfo, ktorý v nedeľu obsadil druhú priečku.
V najsilnejšej kubatúre MotoGP mal už istý majster sveta Valentino Rossi pred sebou iba jediný cieľ - vyrovnanie historického rekordu 12 víťazstiev v jednej sezóne. Radosť mu však pokazil Brazílčan Alex Barros, s ktorým Rossi zvádzal tuhý boj až do samého záveru pretekov. Rossi aj tak vytvoril dva nové rekordy, keď v pätnástich pretekoch bez prerušenia stál na stupňoch víťazov a v konečnom hodnotení MS získal 355 bodov. Tretie miesto obsadil Talian Max Biaggi, čím si zabezpečil titul vicemajstra sveta. Celkovo tretí skončil Rossiho tímový kolega Japonec Tohru Ukawa.
Výsledky - VC Valencie:
125cc (25 kôl):
1. Daniel Pedrosa (Šp.) Honda 42:13,044
2. Arnaud Vincent (Fr.) Aprilia 42:13,144
3. Pablo Nieto (Šp.) Aprilia 42:15,748
4. Alex de Angelis (San Marino) 42:16,113
5. Steve Jenkner (Nem.) Aprilia 42:16,180
6. Hector Barbera (Šp.) Aprilia 42:21,085
7. Manuel Poggiali (San Marino) Gilera 42:21,896
8. Lucio Cecchinello (Tal.) Aprilia 42:24,923
9. Joan Olive (Šp.) Honda 42:25,081
10. Gino Borsoi (Tal.) Aprilia 42:27,801
Konečné poradie MS (125cc):
1. Vincent 273 bodov
2. Poggiali 254
3. Pedrosa 243
4. Cecchinello 180
5. Jenkner 168
6. Nieto 145
Pohár konštruktérov (125 cc):
1. Aprilia 341
2. Honda 285
3. Gilera 254
4. Derbi 79
5. Italjet 32
250cc (27 kôl):
1. Marco Melandri (Tal.) Aprilia 43:57,812
2. Roberto Rolfo (Tal.) Honda 44:02,130
3. Emilio Alzamora (Šp.) Honda 44:02,350
4. Randy De Puniet (Fr.) Aprilia 44:16,026
5. Roberto Locatelli (Tal.) Aprilia 44:19,802
6. David Checa (Šp.) Aprilia 44:19,985
7. Franco Battaini (Tal.) Aprilia 44:24,567
8. Naoki Macudo (Jap.) Yamaha 44:24,721
9. Alex Debon (Šp.) Aprilia 44:24,727
10. Toni Elias (Šp.) Aprilia 44:30,192
Konečné poradie MS (250cc):
1. Melandri 298
2. Fonsi Nieto (Šp.) Aprilia 241
3. Rolfo 219
4. Elias 178
5. Sebastian Porto (Arg.) Yamaha 172
6. Battaini 142
Pohár konštruktérov (250 cc):
1. Aprilia 382
2. Honda 244
3. Yamaha 211
MotoGP (30 kôl):
1. Alex Barros (Braz.) Honda 47:22,404
2. Valentino Rossi (Tal.) Honda 47:22,634
3. Max Biaggi (Tal.) Yamaha 47:37,617
4. Daidžiro Kato (Jap.) Honda 47:44,908
5. Tohru Ukawa (Jap.) Honda 47:57,569
6. Šinja Nakano (Jap.) Yamaha 48:12,573
7. Jürgen van de Goorbergh (Hol.) Honda 48:26,218
8. Jeremy McWilliams (V. Brit.) Proton 48:27,483
9. Olivier Jacques (Fr.) Yamaha 48:30,716
10. Norick Abe (Jap.) 48:30,716
Konečné poradie MS (MotoGP):
1. Rossi 355 bodov
2. Biaggi 215
3. Ukawa 209
4. Barros 204
5. Carlos Checa (Šp.) Yamaha 141
6. Abe 129
Pohár konštruktérov (MotoGP):
1. Honda 390 bodov
2. Yamaha 272
3. Suzuki 143
4. Proton 96
5. Aprilia 33
© 2002, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto obrazovky bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Pridané: 05.11.2002 Autor: sita Zdieľať
Súvisiace články:
- Španiel Gibernau vyhral VC Španielska - sita
- Na VC Veľkej Británie triumfy Rossiho, Vincenta a Melandriho - sita
- Rossi získal štvrtý majstrovský titul - sita
- Absolútny taliansky triumf na VC Austrálie - sita
- V Jereze v 125-kách prvenstvo pre Cecchinella - sita
- Talian Rossi víťazom VC JAR - sita
- VC Katalánska v triede MotoGP pre Capirossiho na Ducati - Awia
- Na VC Holandska aj triumf 16-ročného Španiela - sita
- Melandri najmladším majstrom sveta - sita
- Giberanau zdolal v dramatickom závere Rossiho - sita
Ďalšie články tohto autora:
- Rossi vyhral VC Talianska, Gibernau si udržal vedenie
- Katriňákov triumf vo 4. kole M-SR v cross country
- Na ME v endure v Maďarsku najúspešnejším Slovákom Jakeš
- Triumf Španiela Gibernaua aj na VC Francúzska
- Španiel Gibernau vyhral VC Španielska
- Talian Rossi víťazom VC JAR
- Casey Johnson obhájil prvenstvo na Arenacrosse v Brne
- Rely Dakar - Rekordér Peterhansel, šťastný Roma
- Dakar 2004 - Tretí triumf Despresa, koniec Vatanena
- Dakar 2004 - Po 12. etape bez výraznejších zmien
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!