Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 2281 až 2295 z cekového počtu: 2304.
12.07.2001 - feci Čitatelia: 6972 [Šport - GP 500]
Rossi vyhral Honde 150-ty závod v kráľovskej kubatúre
Tento taliansky mladík sa stal prvým jazdcom vôbec, ktorý dokázal vyhrať pretek, a pritom odštartovať
z horšieho ako piateho miesta.
10.07.2001 - feci Čitatelia: 4215 [Šport - GP 250]
Daijiro Katoh opäť dokázal na okruhu v Doningtone svoju suverenitu
Daijiro Katoh sa vrátil na vedúcu priečku v 250-kách po strhujúcom výkone, keď skončil s náskokom
viac ako 10 sekúnd pred druhým Robertom Rolfom
10.07.2001 - feci Čitatelia: 5183 [Šport - GP 125]
Youichi Ui v znova v dokonalej forme v zdrvujúcom závode 125-tiek
Youichi Ui zopakoval svoje minuloročné výťazstvo v Cinzano British Grand Prix na Doningtonskom
okruhu, keď dominoval už od začiatku a vyhral s dostatočným náskokom, aj keď pár kôl nejazdil
práve najrýchlejšie.
03.07.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6896 [Šport - GP 500]
Šialený Max spieval v daždi po Holandskej GP
Max Biaggi viedol zaujímavú a veľmi vyrušujúcu Holandskú GP 500-viek pred vedúcim Šampionátu Valentinom Rossim, keď prišiel dážď, objavila sa červená vlajka a keďže bola odjazdená trištvrtinová vzdialenosť pretek skončil.
02.07.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5597 [Šport - GP 250]
Holandská GP 250-tiek: McWilliams triumfoval a získal svoje prvé víťaztvo.
Jeremy McWilliams, jednoducho zajazdil svoje prvé víťaztvo v Grand Prix. Keď pretínal cieľovú čiaru v Assene mal neuveriteľný náskok 16 sekúnd, pred Alzamorom, ktorý došiel druhý.
01.07.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 4874 [Šport - GP 125]
Elias získal prvé víťaztvo v GP v Holandskom Assen-e
Španielsky jezdec Toni Elias vyhral svoju prvú Grand Prix na mokrej a divokej trati v Holandskom Assene. V skutočnosti to bolo veľmi čudné pódium, keď druhý skončil Vincent Arnaud a tretí mladý Nemec Steve Jenkner, ktorý získal svoje prvé pódiové umiestnenie v kariére.
19.06.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 7105 [Šport - GP 500]
500-vky na GP Catalunia
Valentino Rossi jednoducho vyhral Katalánsku Veľkú cenu a zvýšil si náskok v Šampionáte na 26 bodov pred najväčším rivalom Maxom Biaggim, ktorý skončil druhý. Bol to perfektný víkend pre Hondu, ktorá oslavovala svoje 500-té víťaztvo vo Veľkých cenách.
19.06.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5181 [Šport - GP 250]
250-tky na GP Catalunia
Japonec Daijiro Katohvyprodukoval dalšie víťaztvo a vyhral už päť pretekov zo šiestich. Bol pod neustálym tlakom dalšieho japonca Tetsuya Haradu, ale ani raz počas 23 kôl nestratil koncentráciu.
19.06.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5817 [Šport - GP 125]
125-tky na GP Catalunia
Víťaz Pole position Lucio Cecchinello sa po zbabranom štarte spamätal a nakoniec vyhral druhú Veľkú cenu vo svojej kariére. Miestny Katalánsky teenager, Toni Elias, robil všetko preto, aby mu to prekazil a potešil miestných fanúšikov, ale nestačilo to.
11.06.2001 - feci Čitatelia: 6163 [Šport - SuperBike]
Superbike world championship - EuroSpeedyway Lausitzring
Prvý závod Colin Edwards splnil očakávania svojich fanúšikov, keď po 23 kolách systémom štart-cieľ dojazdil na najlepšiom mieste ako sa dalo.
04.06.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6169 [Šport - GP 500]
Veľká cena Talianska Mugelo - 500 cm3
V päťstovkách nastúpil Rossi v nových farbách (bielo-modré havajské kvety) Trať do štartu vyschla a tak jazdci nastúpili na suchých pneumatikách. Po štarte sa zoradili nasledovne Roberts, Capprirossi, Biaggi, Rossi, Barros, Nakano, Criville, Ukawa.
04.06.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 7895 [Šport - GP 125]
Veľká cena Talianska Mugelo - 125 cm3
Tento víkend v Mugelupanovalo zlé počasie, štart 125-tiek sa stále posúval, až sa nakoniec štartovalo sa spozdením asi hodinu a pol.
Pole position si tu tohto roku vybojoval Ui, ale nedokázal ho predať a trápil sa na 15 mieste.
04.06.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5816 [Šport - GP 250]
Veľká cena Talianska Mugelo - 250 cm3
V 250-tkách si pole position vybojoval Harada pred Lucchi-m a McWilliams-om. Štartovalo sa v daždi. Battainy predviedol na štarte neuveriteľný pád, keď asi po jednom metre spadol a urobil hodiny namieste. Na čele sa jazdci zoradili v poradí Marcelino Lucchi (44 rokov), McWilliams, Matsuda, Harada, de Puntiet, Locatelli ...
22.05.2001 - Dadi Čitatelia: 6284 [Šport - GP 500]
Veľká cena Francúzska v Le Mans - 500-ky
Do 11. kola všetci pretekári jazdili bez problémov až na vedúceho pretekára Biaggiho, ktorý vyšiel
z trate a padol o tri miesta nižšie. Na vedúce miesto sa Biaggiho malou chybou dostal jeho tímový
kolega Checa.
22.05.2001 - feci Čitatelia: 5395 [Šport - GP 250]
Veľká cena Francúzska v Le Mans - 250-ky
Po štarte najlepšie vyrazil Katoh, ktorý viedol ešte po 5. kole. Po 7. kole bol druhý Harada, potom
Melandri, McWilliams, Nieto, Alzamora, Locatelli.
Predchádzajúce | 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 | Nasledujúce
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!

















