Anketa:
Projekt z cesty do terénu - ako trénujem ja: RHplusB
ZdieľaťPridané: 17.01.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 5029 [Testy a predstavenia - Test]
Keď som začal písať o Kafke, ozval sa mi RHplusB, že to sleduje a má radosť z toho, že sa tu niečo také robí. Prehodili sme zopár ss a tu je článok od neho ako trénuje. Ak je vás viac, kľudne mi napíšte, radi to uverejníme. Takže nech sa páči, niečo od RHplusB.
Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
S kým?
Trénujem s chalanmi, ktorí jazdia o dobrých 20 rokov dlhšie ako ja. O ich vyjazdenosti sa mi môže snívať. Idem sa potrhať, aby som s nimi udržal tempo, ale prvá chybička a v momente sú mimo môjho dosahu. Ak sa im chcem vyrovnať, neostáva mi nič iné len mat od nich lepšiu kondičku a lepšiu techniku. Podľa toho vyzerá moja príprava.
![]() |
Miera rizika
Veľkú pozornosť venujem bezpečnosti. Na druhej strane čím viac rizika, tým rýchlejší progres. Lenže zlomeniny a aj obyčajné pomliaždeniny sa mi už hoja príšerne dlho. Tým pádom sa zastavuje progres, ktorý ja tak strane potrebujem.
Zvoliť správnu mieru rizika sa mi zatiaľ nedarí. V praxi to vyzerá asi tak, že keď už jazdím s ľahkosťou a s pocitom, že čím ostrejšie pridanie plynu, tým väčšia zábava, vtedy príde rana- týždne bez tréningu a začíname zas od začiatku. Preto radšej jazdím na oficiálnych tratiach s prítomnosťou lekára. Treba síce za to platiť, ale aspoň mám istotu, že keď sa rozlámem, tak ma nenájdu až na druhy deň.
![]() |
Rady a typy od skúsených
Tu v Írsku sú populárne tréningové kempy, poväčšine organizované profíkmi, čo jazdia alebo v minulosti jazdili majstrovstva sveta. Výborná vec.
Pre mňa je zážitok už len zblízka sledovať takýchto jazdcov v akcii. Keď k tomu obyčajný smrteľník dostane aj vysvetlenie, prečo zvolili tu ktorú stopu, rôzne techniky prejazdu zákrut a milión super dôležitých detailov, tak zisti, že títo chalani nato aby vyhrávali, musia používať aj hlavu. Úžasné je zistiť, že tie rady fakticky fungujú. Pri "obyčajnom" tréningu si potom všímam kde robím chyby a snažím sa držať toho, čo mi poradili. Zašiel som tak ďaleko, že počas jazdy sám sebe rozpravám čo mám robiť:
- prvých par zákrut idem vždy vlažné, na zahriatie a s ľavou rukou za chrbtom, aby som si pripomenul, že ruky majú byt uvoľnené a motorka sa "šoféruje" nohami. Veľmi mi to pomáha.
- jazdenie osmičky. Tam kde jazdím nie je priestor na "osmičku"- nacvičovať si prechod zo šmyku brzdou do akceleračného šmyku, tak to skúšam pri každej možnej príležitosti.
- pohľad dopredu, nie 2m pred motorku
- v zákrute lakeť hore, vnútorná noha ku prednému kolesu, vonkajšia tlači na stúpačku.
- ratám si kvalty. Štvortakt nie je až taký háklivý, ale na dvojtakte by som sa bez toho trápil.
- používať aj zadnú brzdu. Z cestnej motorky mam tendenciu nepoužívať zadnú brzdu, to je teda ďalšia vec, ktorú si musím pripomínať.
Znie to jak z Fantozziho, ale keď si to nehovorím, tak polovičku z toho prestávam robiť.
![]() |
Fyzička
Fyzičku trénujem 3-krat do týždňa a stále je to malo, lebo v ostrom tempe vydržím tak 10 minút. Vymýšľam ako si zariadiť život tak, aby som mohol jazdiť aspoň 2-krat do týždňa. Veľa energie totiž strácam nesprávnou pozíciou tela, strnulým držaním riaditok… a to sa inač ako jazdením natrénovať nedá. Toto je oblasť na ktorú sa pri tréningu sústreďujem zo všetkého najviac. Od toho sa odvíja moja rýchlosť a hlavne ako dlho vydržím isť rýchlo. Je fest nepríjemné, keď od vysilenia nemám potrebný cit pre brzdu a plyn alebo si namiesto brzdenia nechtiac pred zákrutou pridám. To sú situácie, ktoré nie je ľahké zvládnuť aj s plnými silami a nie keď sa už ledva držím na motorke. Vtedy je čas zájsť do depa.
![]() |
Dúfam, že aj toto pomôže ďalším, ktorí presedlali na teréne stroje a niečo sa im z toho hodí.
Pridané: 17.01.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
Súvisiace články:
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu - prvý pád tejto sezóny a hneď aj druhý :-) plus bonus - mikulec
- Projekt z cesty do terénu: Čo na seba ku kroske - mikulec
- Projekt z cesty do terénu – Fyzická príprava - mikulec
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu – ako pokračujem - mikulec
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Sand Rally 2012 - mikulec
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Enduro trať Malacky a MX trať Stupava - mikulec
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu - Prečo ma tak chytil motokros? - mikulec
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Husqvarna TE310 nielen na trati v Sobotišti - mikulec
- Projekt z cesty do terénu, alebo z jogurťáka na bahniaka od absolutnej nuly - mikulec
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu – Novinka v projekte a 1. tréning - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!