Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3491 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29870
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17646)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12224)
Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Projekt z cesty do terénu – Kafka ma opúšťa...

 Zdieľať

Pridané: 27.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 8319 [Testy a predstavenia - Test]

Nie že by sa zišiel rok s rokom a na Lomikara prišiel boží súd, ale v Kawasaki.sk už majú nové modely KX pre rok 2013 a tak prišiel čas rozlúčiť sa s Kafkou. Čo a ako bude s projektom ďalej? Nechajme sa prekvapiť.

 prvé rande
prvé rande

Keď som sa minulý rok začal zaoberať myšlienkou ako ďalej, nemal som ani potuchu o tom, že čas strávený spolu v teréne prefrčí tak rýchlo ako keď okolo mňa preletel na trati Pepa Kulhavý. Lenže ukončenie nášho spolužitia je už tu a tak mi neostáva nič iné, len trochu zrekapitulovať a s vďakou sa rozlúčiť s „mojou“ Kafkou.

 Kulhavý
Kulhavý

Najprv by som sa mal ale čitateľom ospravedlniť, že tento rok som toho nepriniesol toľko, koľko som chcel. Na svedomí to majú testy, ktoré boli uprednostňované pred projektom. No a potom už na Slovensko prišli pred MS MX3 v Šenkviciach nové modely KX pre rok 2013 a jazdenie na „staršom“ bolo na oddiskutovanie.

Nakoniec po dohode oboch strán Kafka opustila moju garáž a navštívila liečebné kúpele na Studenej 5. Tam ju komplet dajú do švungu a bude na predaj. Najazdil som na nej niečo málo nad 50 mth a za ten čas som na nej menil len olej, olejový filter (každých 7 mth, oproti predpísaným 15 mth), čistil a vymenil vzduchový filter, vymenil jednu sadu pneu a gripy. No a jedno gufero na prednej vidlici. S motorkou nebol nikdy ani najmenší problém, okrem troch defektov a samozrejme obtréning prázdnej nádrže :-)

A čo som sa naučil za tých 50 mth ja? To musíte posúdiť sami z toho, čo ste sa dočítali, poprípade z toho, čo ste niektorí videli na vlastné oči. Vo svojom okolí počúvam rôzne súdy na to, čo som sa naučil a kam som sa posunul. Sú to všetko subjektívne názory zúčastnených, preto dávam najvyššiu váhu stopkám a svojmu vlastnému pocitu.

Stopky tvrdia, že oproti času cca 2:50 (min.) na začiatku projektu som zrýchlil zhruba o 43 sekúnd. Na poslednom meranom tréningu som robil kolo za cca 2:07. A keďže to nie je podľa mňa až taký zázrak, tak sa musím pýtať sám seba: Dalo mi to niečo? Trápiť sa počas jesene na prašnej trati, v zime na rozmočenej, hnusnej a kĺzavej čvachtanici pri teplotách tesne nad nulou. Alebo v lete, keď som sa kúpal vo vlastnom pote, pádov som absolvoval viac ako tréningov a v neposlednom rade som strávil aj nejaký ten čas fyzickou prípravou. Dalo mi toto niečo do môjho motorkárskeho života? Dalo!

Dalo mi to veľa a nie len do motorkárskeho, ale aj do súkromného života. Treba uznať, že makačka na krosovej trati posúva motorkára aj na cestnej mašine. To som mal koniec koncov možnosť si preveriť minimálne na NUDE 900 R. Nie len pri driftoch a gumovačkách, ale aj pri pár zvládnutých prebrzdených predných kolesách. Nadarmo väčšina asfaltových pretekárov nakoniec aj MX a SM predsa len trénovať nebude...

To že do bežného života som dostal znova lekciu o pokore a trochu iný pohľad na svet hádam ani netreba rozoberať, to sem zrejme nepatrí. Tak sa vrátim späť ku Kafke a mne počas tých 50 mth.

Mohli ste to postupne čítať v jednotlivých článkoch, tak sem to dám len tak instantne.
Skoro všetko som robil po svojom a až neskôr som sa nechal trocha kaučovať. Začal som síce postupne, najprv so zoznamovaním sa s motorkou na ľahkej autokrosovej trati, postupne som prechádzal na trať motokrosovú, lenže ako náhle som mal pocit, že už viem dosť, začal som skúšať skoky. A to by som už teraz nerobil. Všetko má svoju postupnosť a oklamať sa to nedá.

 mikulec vysvetľuje :-)
mikulec vysvetľuje :-)

Teraz by som ako prvé dohodol stretnutie s niekým od „fachu“ a ťahal by som z neho čo najviac múdrostí. Nechal by som si radiť, nechal by som sa tak trochu kaučovať. Ale to som ja a hovorím to až teraz. Teraz, keď som už niečo vyskúšal a zistil som, že to nie je len také vozkanie ak tu chceš niečo dokázať.

Pred projektom som mal predstavu, že na začiatok je najlepšia dvojtaktná 125. Na tej sa naučíš pridávať, brzdiť, skákať... proste všetko a hlavne dobre. Keď potom presedláš na 4-takt, tak budeš mať výborný základ, s ktorým vďaka silnejšiemu motoru ešte zrýchliš. Myslím si to aj teraz, ale dopĺňam tam jeden odstavec.

Štvortaktná dvapade je pre začínajúceho, doteraz čisto cestného jazdca lepšia voľba ako stopjetadváca s dvomi dobami. Už som to písal, že 4takt má vďaka väčšie brzdnej sile motora lepší grip na predné koleso a to je práve to, čo „cesťák“ uvíta. Motorku netreba toľko žmýkať, je tu viac krúťáku a má lepší priebeh. Vďaka striekačkám môžeš ladiť palivové mapy, čiže si môžeš ľahšie upraviť moto na seba a svoj jazdný štýl. Ďalšia výhoda je nie tak „dôležité“ radenie. Aj keď je pravda, že treba radiť aj tu a keď chceš byť rýchly, tak radiť musíš ako treba, ale keď sa sem tam zabudneš, tak „silnejší“ štvortakt to lepšie popapá.

Toto som si uvedomil až neskôr, keď som mal možnosť v jeden deň jazdiť najprv 250 4T a hneď na to 125 2T. Na 4T sa mi každopádne išli lepšie drážky, strmé výjazdy a aj „driftovanie“ bolo o dosť ľahšie.

Preto som nakoniec rád, že som sa nechal presvedčiť nie len niektorými radami, ale som si to prebral v hlave aj sám a vybral som na začiatok 4T 250 Kawasaki KX250F. Priviedla ma do sveta blata, prachu, hrbov, vytrásačiek a pádov. Správala sa ku mne priateľsky a neskántrila ma. Previedla ma počas toho necelého roka základmi motokrosu a ja dúfam, že budem mať neskôr možnosť ukázať a dokázať, že to čo sme sa spolu učili, k niečomu bolo. Že to nebolo len také zbytočné do vzduchu kričiace chcem byť motokrosár...

Na záver jedno video z merania, ktoré ste už videli

Video: Prvé merané kolečká rok 2012 - Projekt z cesty do terénu


a jedno doteraz tajné :-) Ale motokros je aj o pádoch a u mňa obzvlášť

Video: Projekt z cesty do terénu – Kafka ma opúšťa... 3 pády

Projekt Z cesty do terénu podporili: Kawasaki.sk a BBmoto.sk www.kawasaki.sk www.bbmoto.sk

Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.

Foto:
 
Všeobecné informácie:
Výrobca:Kawasaki
Model:KX 250 F
Rok:2012
Novinka:NOVINKA 2012
Kategória:Cross
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:249 ccm
Kompresný pomer:13.5:1
Vŕtanie x Zdvih:77.0 x 53.6 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:315 mm
Zdvih vzadu:310 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčová, 2 piestiky
Priemer bŕzd vpredu:250 mm
Pneu vpredu:80/100-21 51M
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm
Pneu vzadu:100/90-19 57M
Hmotnosť / Rozmery:
Hmotnosť s náplňami:106 kg
Výška sedla:945 mm
Rázvor:1475 mm
Dĺžka:2170 mm
Šírka:820 mm
Výška:1270 mm
Svetlá výška:330 mm
Objem nádrže:7.2 l
Poznámka:
Poznámka:Vpredu dvojkomorová vidlica - Separate Function front Fork (SFF)

Pridané: 27.07.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (8 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »