Anketa:
Vyskúšali sme jeden z najdrahších superbikov súčasnosti - BMW M 1000 RR (2021) 1/2
ZdieľaťPridané: 25.03.2022 Autor: Matej Mularčík
Čitatelia: 7787 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Od začiatku sezóny som sa tešil najviac na test novej BMW M1000RR, nevedel som sa dočkať, kedy sa mi dostane do rúk. Superbiky sú moja srdcovka. Minulý rok keď ju predstavili, som sa na prvý pohľad zamiloval. Hneď som si stiahol obrázok do mobilu s údajmi, kde uvádzali výkon 212 koní pri 14 500 otáčkach, maximálnu rýchlosť 306 km/h a zrýchlenie z nula na sto za 3,1 sekundy.
Text: Matej Mularčík
Foto: Peter Fischer
M RR je prvý model M vyrobený BMW Motorrad. My sme mali k dispozícii verziu s balíkom M Competition, ktorý obsahuje viac karbónu, hliníkovú kyvku, ktorá má hmotnosť nižšiu o 220 g, frézované páčky, ochranu brzdovej páčky, chrániče motora, stupačky M, automatický časovač na kolo M (M GPS-Laptrigger) a kryt sedadla spolujazdca (krovka). Pohotovostná hmotnosť motorky pripravenej na jazdu s týmto balíkom je 191,8 kg (bez M balíka to je 192 kg). M brzdy vyzerajú na pohľad úžasne, pochádzajú z vytrvalostných majstrovstiev sveta a primárne sú určené na okruh, samozrejme, na ceste je to len benefit. Nenájdete tu elektronický podvozok, ale je tu štelovací race podvozok. Samozrejme, v dnešnej dobe nesmú chýbať krídelká, ktoré vytvárajú prítlačnú silu 16,3 kg. Oproti základnej verzii S 1000 RR má Mko vyšší výkon, 207 koní verzus 212. Mko dostalo titánové ojnice, ktoré sú ľahšie, a zvýšili sa maximálne otáčky na 15 100. M je sprevodované kratšie, kvôli tomu pribudol aj jeden zub na rozete a predĺžila sa aj samotná reťaz a rázvor kolies. Jednoducho všetko v prospech okruhu.
Naživo ma hneď zaujala farebná kombinácia. Ale podobnú farebnú kombináciu ponúka aj S 1000 RR. Mko má na nádrži znak M, to je prvý znak ako ho rozoznáte. Všade kam sa pozriem je karbón, ešte aj kolesá sú z karbónu, wau, vyzerá to neskutočne. Predné krídelká vytvárajú dojem, že táto potvora patrí na okruh. Sedadlo má vzadu znak M a ten príplatkový balík M robí z tejto motorky ešte exkluzívnejšiu záležitosť. Zboku pozerám na výfuk Akrapovič a všímam si elektronickú klapku, ktorá je medzi katalyzátorom (inak tiež od Akrapoviču) a koncovkou. Som zvedavý na zvuk, ale vzhľadom na to, že musí spĺňať prísne euro normy, tak na voľnobehu to nebude až také porno.
Štartujem ju, aby sa vyvrčala a zohriala. Keď si na ňu sadnem, tak ostávam v nemom úžase, ako má pohodlne umiestnené race stupačky. To som nečakal, myslel som, že si budem kúsať do kolien, ale nič také sa nedeje. Keď radím jednotku a pomaly púšťam spojku, prekvapí ma ako ide za plynom odspodu, normálne mi to ani nepripadá ako radový štvorvalec, ale skôr mi to pripomína V4. Ako každé moderné BMW ukazuje na začiatku červené pole otáčok ozaj nízko a to z dôvodu, že motor nie je zohriaty na prevádzkovú teplotu. Po pár metroch si hneď všímam, že ovládanie je úplná malina, krásne ide kam jej prikážem. Prezradím vám tajomstvo, ešte nikdy mi nič tak rýchlo nesadlo pod zadkom ako M 1000 RR, ja mám pocit, ako keby som s ňou žil už nejaký ten piatok.
Cesta domov bola v rámci premávky viac ako svižná, ale vôbec nie strašidelná. Po prvých kilometroch zanechala vo mne obrovský dojem. Teším sa na jazdu, ktorú som si na víkend naplánoval. Obvolám všetkých známych čo majú SS, ale nikomu sa nechce ísť so mnou po tom ako sa dozvedia na čom idem, dokonca jeden kamarát mi povie: „Musíš si zohnať kamarátov čo majú 25 rokov, my sme už na to starí!“. Omyl kámo, táto mašinka búra všetky predsudky o SS a to najmä pohodlím, ktoré poskytuje.
V sobotu vstávam ráno skôr, aby som sa v kľude naraňajkoval a pripravil na jazdu. Už ma nedočkavo čaká v garáži a hádže na mňa ten svoj úškrn, aby som už išiel jazdiť. Prvé kilometre idem v rámci počestnosti, aby som ju poriadne zohrial. Po pár minútach volím režim RACE a ide sa. Prvé poriadne otočenie plynom a letím dopredu ako šíp. Neuveriteľne maskuje rýchlosť. Po pár km smerom na Trnavu dobieham orgány činné v trestnom konaní a na tempomate nastavujem predpísanú rýchlosť. Heh, aké pohodlie mať tempomat na takto ultimatívnom stroji, a dokonca sú tu aj vyhrievané hefty, ak by vám bola zima na ruky. Zastavujem na pumpe v TT, aby som dal Mku tú správnu výživu, 100 oktán a konečne už bez policajtov idem smer Trenčín.
Kvôli presunu volím diaľnicu. Zaľahnem a ide sa. Tu sa cíti ako ryba vo vode, skúšam pružné zrýchlenie a s nemým úžasom a s úsmevom pod helmou nevychádzam z úžasu. Je priam zarážajúce ako ide krásne odspodu, cez stredné otáčky až po absolútny vrchol, to je ako keby ste zobrali motor boxer 1250, skombinovali ho s radovým štvorvalcom a navrch ste dali ešte nejaké množstvo otáčok, aby sa dal galakticky točiť. Má vôbec táto šelma aj hluché miesto v otáčkach? Po chvíli schádzam na Beckov a idem po starej ceste. Pod Beckovom ale zisťujem, že motorka nemá rada pomalé pohybovanie na jednotke a cuká, po chvíli začne fučať, čím mi chce dať najavo, aby som sa neflákal. To cukanie nie je nič dramatické, je to ako keď sedíte v športovom aute, napr. Ferrari, a máte sa pohybovať rýchlosťou chôdze na jednotke, tak jednoducho občas ním šklbne. Samozrejme viete tomu predísť a to tak, že zvolíte režim ROAD alebo RAIN.
Pred Ilavou vidím ako oproti mne idú na kruháč policajné motorka, keď ma zbadajú, tak sa vydajú priamo za mnou, ach jaj ☹ dnes nie páni, nastavujem tempomat na 50 km/h a plahočíme sa zopár kilometrov ako slimáci. Za Ilavou to vzdajú a ja si konečne môžem vydýchnuť. Beriem to rovno smer Košecké Podhradie, kde je položený nový asfalt, ale je tam ešte ranná rosa a celkom sviežo, tak musím dávať pozor, aby som to neprehnal, lebo zadné koleso mi tancuje pod zadkom. Idem smer Zliechov a Čičmany, tam sú krásne cesty a na rovinke do kopca, rázcestie Zliechov – Čičmany, točím plný plyn. Mozog mi prilepí na zadnú stranu helmy a ja počúvam tú krásnu symfóniu, ktorú vydáva výfuk po otvorení elektronickej klapky. To znie ako keď som bol na MotoGP v Brne, zas sa mi zježili všetky chlpy. V zákrutách si ju len tak prehadzujem, ako keby to ani nebol liter, ale 600ka, a to mám vzadu dvestovku pneumatiku. Musím ale povedať, že keď zrazu vidím ostrú zákrutu, tak musím viac zatiahnuť za brzdovú páku a mozog, ktorý som mal vzadu na helme, je zrazu vpredu na plexiskle. Tie brzdy asi vyrobili priamo v kooperácii s výrobcom lodných kotiev pre tankery. Všetko funguje dokonale.
Cez Fačkovské sedlo idem smer Kľačno, Nitrianske Pravno, Budiš, smer Turčianske Teplice. Mnohí z vás už asi tušia kam si to mierim, presne tak, na Šturec. Ešte rýchlo dotankujem pod Šturcom a pred 12 tou vybieham prvýkrát hore. Premávka je celkom divoká, ale motoriek je zatiaľ málo, tak si to zopakujem trikrát. Do zákrut sa dá krásne položiť, kolenom kontrolujem kvalitu rovnosti asfaltu. Aké jednoduché a pritom stabilné. Žiadne pohupovanie v zákrutách, jednoducho ukážete motorke smer a presne tam ide a verte, stále nie ste na jej limite, ani náhodou. V prípade náznaku prepísknutia zákrut viete pribrzdiť aj v zákrute vďaka vyladenosti brzdového systému k dokonalosti a podvozok to všetko zvládne s prehľadom. Miestami sa prichytím, že viac ako dvojku mi ani netreba, veď ten motor to potiahne aj na dvoch prevodových stupňoch.
Po malom vybláznení sa idem smer Krahule, kde zastavujem v strede EU kvôli fotkám a cez Krahule si to šiniem do Kremnice. Z Kremnice vychádzam na R1, lebo po Tekovské Nemce je to skutočne zábavný kus diaľnice. Pri Čaradiciach idem dole a do Nitry po starej ceste. V prípade, že sa vyskytnú nejaké autá predo mnou, tak žmurknutím oka ich vidím letmo za sebou.
V Nitre dávam obed a domov to beriem už diaľnicou. Priznám sa, že by som ju chcel vyskúšať na okruhu, ale ani dnešná jazda nebola zlá. Ba naopak, veľmi som ostal prekvapený, že aj po slušnom nájazde kilometrov (málo cez 500 km) som sa necítil dolámaný a dobitý ako z iných superšportov. Posed je aj pre nás vyšších (183 cm) veľmi príjemný a nehanbím sa napísať, že až komfortný. Od takto zameranej okruhovej motorky by to čakal iba málokto.
Samozrejme, doma ju čistím ako po každej jazde, a všímam si detaily, ktoré som predtým nevidel. Pod prístrojovkou je výstuž z karbónu, vlastne všade kam sa pozriete, je karbón. Keď vyčistím kolesá, tak karbón z ktorého sú vyrobené sa ukáže v celej paráde. Musím sa priznať, že M1000RR sa dostalo u mňa v kategórii motoriek superbike na pomyselnú prvú priečku a raz ho chcem mať doma v garáži.
No a ak by niekoho napriek môjmu chválospevu zaujímali mínusy, tak našiel som dva. Jedno nepodstatné je plexi, ktoré by mohlo byť vyššie, samozrejme, táto vec sa dá vymeniť, druhé väčšie mínus je cena, ktorá začína na 33 300 eurách, balík M vás vyjde na ďalších 4 598 eur, a to už je sakra dosť. Otázka znie, či to za tie prachy stojí, a ja sa nebojím povedať, že každý jeden cent. Už pri pohľade na ňu je vám jasné, že je výnimočná, jazdí ešte lepšie ako vyzerá a všade kam sa s ňou pohnete budete neprehliadnuteľní. Na okruhu budete naháňať asi iba čas, lebo iné motorky budete mať v spätnom zrkadle. Tak ako som si tento test vysníval, tak sa mi aj splnil do bodky. Moje očakávania boli veľké a dostal som ešte viac. Ďakujem BMW, že postavila tak dokonalú motorku a že som sa na nej mohol zviezť.
P. S: Zámerne som nepísal rýchlosti, aby sa tu nestrhla nenávisť, ale v kuloároch sa hovorí, že táto motorka ukazuje nad 300 km/h a nie 299 km/h. Presnejšie, jej maximálka sa končí na čísle 308 km/h, výrobca udáva 306 km/h, a pri sprevodovaní na okruh 315 km/h, ale tam sme neboli.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | M 1000 RR |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Superšport |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 999 ccm |
Max. výkon: | 212.2 k (156.0 kW) / 14500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 113 Nm / 11000 ot. |
Kompresný pomer: | 13,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80 x 49.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 48 mm |
Rozvod: | DOHC variabil. časovanie ShiftCam (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 117 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 200/55 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 192 kg |
Výška sedla: | 824 mm |
Rázvor: | 1441 mm |
Dĺžka: | 2073 mm |
Šírka: | 824 mm |
Objem nádrže: | 16.5 l |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii |
Quick-shift: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 3/2022: 33 300 eur |
Pridané: 25.03.2022 Autor: Matej Mularčík Zdieľať
Súvisiace články:
- Test BMW S 1000 RR (2023) - Muli
- Jonathan Rea prepisuje históriu: tretí raz po sebe majstrom sveta superbikov - Herghott
- Fotoreport z pretekov Superbike, Brno 2012 - Redakcia
- So Zarcom v Jereze na ďalšej generácii superbajkovej kráľovnej Ducati Panigale V4 S (2022) - Herghott
- Nové BMW S 1000 RR 2019 z Masarykovho okruhu v Brne - Awia
- EICMA 2018 - BMW S 1000 RR 2019 s variabilným časovaním ShiftCam - Awia
- BMW predstavilo koncept F 450 GS a refrešlo superbike RR a hypernaháč R, aj vo verziách M - Redakcia
- Blíži sa prvé podujatie IMRC 2013! - Redakcia
- Suzuki GSX-R 1000 – Zas o niečo lepšia - mikulec
- Nové modely Yamaha R1 RACE a R1 GYTR pre 2025 - na homologizáciu zabudni - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Celosezónny test Moto Guzzi V100 Mandello S (2023)
- Test BMW R 1250 RS (2023) - športovosť aj kultivovanosť na bavorský spôsob
- Vyskúšali sme projektil BMW M 1000 R (2023) s výbavou M Competition
- Silný mestský predátor - Honda Forza 125 (2023) vo verzii Special edition
- Kawasaki Z900 SE (2023) - podlitrový športovec za rozumné prachy!
- Honda CMX1100T Rebel DCT (2023) - Odpadlík Reno Raines by dnes jazdil na nej!
- Test jedného z najdlhšie fungujúcich modelov sveta - BMW R 1250 R (2023) - sto rokov vývoja nezaprieš
- Test BMW S 1000 RR (2023)
- KTM otvorila špeciálnu výstavu Motohall
- Triumph Bonneville T120 DGR
- ... zobraz všetky články od tohto autora