Anketa:
Pozvánka: Tretie finále ME Speedway jednotlivcov v Goricane – Chorvátsko
ZdieľaťPridané: 13.09.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 5048 [Šport - Plochá dráha]
Dňa 14.9.2013 sa v chorvátskom Goricane uskutoční tretie podujatie štvordielnej finálovej série Majstrovstiev Európy Speedway jednotlivcov.
Na podujatí sa predstaví celkovo 18 jazdcov z 10 európskych krajín, medzi ktorými nebude chýbať ani náš reprezentant Martin Vaculík. Štvrté a zároveň posledné finále Majstrovstiev Európy Speedway jednotlivcov sa uskutoční dňa 29.9.2013 v Poľsku v meste Rzeszow.
![]() |
- 1. Emil Sayfutdinov (RUS)
- 2. Nicki Pedersen (DEN)
- 3. Tai Woffinden (GBR)
- 6. Martin Vaculík (SVK)
Oficiálnu štartovaciu listinu na dané podujatie si môžete pozrieť tu – www.uemmoto.eu
Pridané: 13.09.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- Martin Vaculík vo finálovej sérii ME speedway 2014 - Redakcia
- Finále FIM majstrovstiev sveta Speedway Grand Prix v poľskom Torune - Redakcia
- Martin Vaculík je majstrom Európy v plochej dráhe 2013 - Redakcia
- Martin Vaculík na 14. mieste v majstrovstvách sveta Speedway GP 2013 - Redakcia
- Historický úspech Martina Vaculíka na majstrovstvách sveta Speedway GP - Redakcia
- Vynikajúci Vaculík so ziskom 15 bodov na poľskej Speedway GP! - Redakcia
- Začína Grand Prix speedway 2020 aj s Martinom Vaculíkom - Redakcia
- Je to tam! MARTIN VACULÍK MÁ BRONZ Z MS SPEEDWAY GP! - Redakcia
- Martin Vaculík premenil Slovenskú premiéru v GP na víťazstvo!!! - Redakcia
- Svetový šampionát Speedway GP 2024 vyvrcholí v Toruni - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- GOES predstavuje modely na rok 2026
- Slováci ovládli grécku rely, Štefan Svitko absolútny víťaz
- Triumph predstavil TF 450-X pre rok 2026
- GASGAS predstavuje nový radikálny vzhľad pre modelový rad 2026!
- Honda potvrdila plán výroby a hlavné parametre modelu Honda WN7 – prvého elektrického motocykla
- Husqvarna prináša update ostrého modelu FS 450
- Kawasaki predstavuje nový model Z1100 pre rok 2026 – „Sugomi Awakens“
- JAWA prináša trojicu modelov JD 750 by JAWA Retro, Racing a Touring k dílerom
- ISDE 2025 – naše dievčatá šieste vo Women world trophy a víťazstvo v klubovej súťaži!
- Viac ako 50 Vespistov prinieslo do ulíc Bratislavy ducha La Dolce Vita
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!