ISSN 1336-6491 | Online: 2137 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)

Články - História

slider

Už 20 rokov jazdíme na diaľnici 130-tkou legálne

Ale nebolo tomu tak vždy. Práve uplynulo 20 rokov od protestnej akcie na našich diaľniciach, do ktorej sa na oboch koncoch republiky zapojilo velikánske množstvo motorkárov....

slider

Považskobystrický motocykel 2020

Po nahrievaní kostí a po výletoch pod Tatrami som sa ocitol na XII. Ročníku "Prehliadky Motocyklov Vyrábaných v Považskej Bystrici". Tento ročník sa niesol v zacielení na...

slider

Ojedinelá odťahovka - Honda Goldwing

Honda Gold Wing je luxusom na dvoch kolesách, je to ikona medzi Supertourermi, je to medzi cestovateľmi N°1, je vlajkovou loďou Hondy už od minulého storočia. Jej výnimočnosť...

slider

Ružomberská ruža veteránov 2019 - 22. ročník

V sobotu 22.6.2019 bola v Ružomberku prehliadka strojov v rámci 22. ročníka Ružomberskej ruže veteránov. Zrazu veteránov, ktorý svoje ostatné dva ročníky obmedzil na vozidlá...

slider

História Pionier: Nový Pionier 05 - 2. čašť

Okolo nových Pionierov označených ako Pionier 05 bolo vždy živo. Majitelia boli čosi ako vyššia elita. Či to boli dlhoroční jazdci na Jednosedadlákoch, či chalani, všetci...

Zobrazujem články 151 až 165 z cekového počtu: 272.

15.10.2013 - gilbert Čitatelia: 7908 [História]

-

Posledné tankovanie 2013 - stretnutie milovníkov historických vozidiel, Šenkvice No VI

Je dlhoročnou tradíciou, že každú jeseň všade všetci hodujú, hodnotia situáciu aktuálnej sezóny. Pod Karpatmi, pod, dnes už zväčša chátrajúcimi vinohradmi tiež všetci hodujú, no každý po svojom. Vinári robia každoročné Vinobrania, Bažant Kinematograf uzatvára sezónu premietaním filmov pod holým nebom a veteránisti, tí naposledy tankujú...

 

05.09.2013 - gilbert Čitatelia: 9629 [História]

-

História Pionier: Užitočné doplnky na Jednohrboch

Pionier 550 bol malým, aj veľkým pomocníkom pri presunoch z bodu A do bodu B. Na tento účel bol aj skonštruovaný a vyrábaný. No pokiaľ chcel niekto mimo seba odviesť na Jednohrbe aj nákup tak musel zapojiť svoju fantáziu a zručnosť.

 

22.07.2013 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 8238 [História]

-

Slovenská JAWA a F.I.M. Rally 1971

Bez propagácie nefunguje obchod. To vedeli aj v Považských strojárňach. Preto jednou z činností bola aj činnosť obchodno-technických služieb (OTS), ktoré pre jednotlivé motocykle zabezpečovali okrem propagácie hlavne dokumentáciu - návody na obsluhu, servisné príručky, manuály, katalógy náhradných dielov, školenia pracovníkov servisov nielen doma, ale i v zahraničí.

 

25.06.2013 - gilbert Čitatelia: 9286 [História]

-

História Pionier: Jednohrby modelu "C"

Výroba jednohrba od roku 1955 po vychytaní všetkých múch bežala v Považských strojárňach na plné obrátky. Hneď po spustení výroby modelu "A" pracovali mimo robotníkov vyrábajúcich prvé Pioniere aj konštruktéri na inováciách tohoto malého približovadla.

 

07.06.2013 - gilbert Čitatelia: 6121 [História]

-

K moru na jednohrboch

V ostatnom cestopise som spomínal zaujímavý počin českobudejovických veteránistov na Pionieroch 550, čiže na jednohrboch. Títo traja cestovatelia ( Petr, Miloň a Honza ) sa rozhodli povoziť sa po alpských horských cestách v lete roku 2003. Rok na to, teda koncom leta 2004 si vytýčili nový cieľ pri "skúške dlhodobej stability jednohrbov" a to prímorské mesto Terst.

 

09.05.2013 - gilbert Čitatelia: 6495 [História]

-

S "Jednohrbom" do Álp

Nedávno som spomínal netradičné a zaťažkávajúce skúšky Jednohrbov, konkrétne modelov "A". Boli to reportáže, ktoré boli uverejnené prakticky hneď po spustení sériovej výroby Pionierov typu 550. Udiali sa teda v polovici minulého storočia v období okolo roku 1957. Teraz vám priblížim "skúšky dlhodobej stability".

 

05.04.2013 - gilbert Čitatelia: 9012 [História]

-

História Pionier: Jenohrby - Pionier typ 550 - model "B"

V závere článku o prvej a poslednej sérii mopedov J 359 som naznačil, že Pionier typ 550 bol minimálne dvakrát modernizovaný. Ešte počas výroby prvého modelu "A" vývojoví pracovníci a technici Považských strojární priebežne pracovali na vylepšeniach "Jednohrba".

 

07.02.2013 - gilbert Čitatelia: 6830 [História]

-

Veľká cesta malých motocyklov - Pioniermi naprieč východnou Európou

Spomínal som v článku Pionier v bývalom ZSSR diaľkovú jazdu Vjaščeslava Demina na Pionieri 555 po nekonečných cestách a necestách vtedajšej "Rusi". Tejto internej (rozumej čisto sovietskej) diaľkovej jazde ale predchádzala diaľková novinárska propagačná výprava jazdcov (súdruhov) na Pionieroch 550 z Prahy do Moskvy.

 

23.01.2013 - gilbert Čitatelia: 7285 [História]

-

História Pionier: Veľká zimná skúška motocykla Pionier

V predošlom článku som spomínal "reklamné skúšky Pionierov". Podľa reportáží v dobovej tlači jednohrby absolvovali výjazd na vrchol Snežky, a jazdu naprieč Československom z Plzne do Košíc. Tieto akcie klasifikujem ako jazdy v motocyklovej sezóne, od konca marca do začiatku novembra, teda v tej znesiteľnejšej časti roka.

 

31.12.2012 - gilbert Čitatelia: 11509 [História]

-

História Pionier: Reklamné skúšky Jednohrbov Pionier 550

Prakticky hneď po rozbehnutí sériovej výroby Pioniera 550 sa celkom prvé kusy dostávali do rúk z môjho pohľadu "zabehávačov", či zrozumiteľnejšie "skúšobných jazdcov". Bolo to jednak preto, aby, ako už býva zvykom sa "vychytali muchy".

 

13.12.2012 - gilbert Čitatelia: 14254 [História]

-

História Pionier: Malý motocykel Pionier 550

Prvopočiatok Pioniera sa pripisuje konštruktérom J. Jozífovi a J. Křivkovi ako mimopracovnú aktivitu pre niekdajšieho technického riaditeľa Jawy Dr. J. Freya v roku 1947.

 

06.11.2012 - gilbert Čitatelia: 10739 [História]

-

História Pionier: Prvá a posledná séria mopedov Jawa 359

Prvý prototyp pedálového mopeda Jawa 359 do Považskej Bystrice priviezol po vlastnej osi skúšobný jazdec Ondrej Dorínec v roku 1954. Cesta z Prahy mu trvala skoro dva dni.

 

18.09.2012 - gilbert Čitatelia: 10717 [História]

-

Moped Jawa 359

Ako som naznačil už dávnejšie, tak praotcom Pioniera vyrábaného v Považských strojárňach v Považskej Bystrici bol prototyp mopeda Jawa 359.

 

09.08.2012 - gilbert Čitatelia: 12463 [História]

-

Prototyp českej Jawy 50 motocykel

Slovenský Pionier bol fenoménom svojej doby a okolo neho sa vždy čosi dialo. Bratia Česi spolu so značkou Jawa tvrdili a vo svete prezentovali, že to je Pionýr a že je to jawácky výrobok.

 

05.07.2012 - gilbert Čitatelia: 11612 [História]

-

Malé české skútre JAWA

Pioniere sa vyrábali na Slovensku, ale Jawa, ako výrobca prototypu s pedálmi sa bránil tomu, aby slovenský Pionier nemal pedále. Pedálový prototyp českí konštruktéri nazvali Jawa 359 model 550.

 

| 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 |

Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »