Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 2176 až 2190 z cekového počtu: 2299.
20.01.2003 - sita Čitatelia: 5650 [Šport - Rally]
Rely Dakar 2003 - Smolná 16. etapa pre Peterhansela
Sobotňajšia predposledná 16. etapa Rely Dakar 2003 bola smolná pre vedúceho jazdca medzi automobilmi Francúza Stephana Peterhansela na Mitsubishi.
17.01.2003 - sita Čitatelia: 5883 [Šport - Rally]

Rely Dakar 2003 - Premiérové víťazstvo Alphanda
Bývalý francúzsky zjazdár Luc Alphand sa vo štvrtok tešil z premiérového víťazstva na Rely Dakar. Štrnásta etapa priviedla účastníkov jubilejného 25. ročníka podujatia až na breh Nílu, k Údoliu kráľov, do starovekého Luxoru.
16.01.2003 - sita Čitatelia: 6001 [Šport - Rally]

Rely Dakar 2003 - Meoni triumfoval, chce získať hetrik
Telefonica Dakar 2003 - 13. etapa
16.01.2003 - sita Čitatelia: 5623 [Šport - Motocross]

Slovnaft Team do Brna v skvelej zostave
Slovnaft Arenacross 2003 - Nasledujúci víkend (25.-26.1) bude brnenská hala Rondo patriť opäť motorkám
15.01.2003 - sita Čitatelia: 5683 [Šport - Rally]

Rely Dakar - V 12. etape prekvapenia medzi motocyklami
Telefonica Dakar 2003 - 12. etapa
13.01.2003 - sita Čitatelia: 8997 [Šport - Rally]

Rely Dakar - Peterhansel zvýšil náskok
Telefonica Dakar 2003 - 11. etapa
10.01.2003 - sita Čitatelia: 6400 [Šport - Rally]

Rely Dakar - Šinozuka v ohrození života
Telefonica Dakar 2003 - 8. etapa
09.01.2003 - sita Čitatelia: 6398 [Šport - Rally]
Rely Dakar - Prvý vážny test bez väčších problémov
Rely Dakar 2003 - 6. etapa - výsledky
07.01.2003 - sita Čitatelia: 6462 [Šport - Rally]
Rely Dakar - V 5. etape triumfoval Masuoka
Rely Dakar 2003 - 5. etapa
07.01.2003 - sita Čitatelia: 8818 [Šport - Rally]

Štvrťstoročná Rely Paríž - Dakar odštartovala v Marseille
Presne na Nový rok - v stredu 1. januára 2003 odštartoval úvodnou etapou na juhu Francúzska už 25. ročník Rely Paríž - Dakar. Na trať tradičného motoristického podujatia by sa z Marseille (štart v Parc Chanot, o 17.10 h - motocykle) malo vydať 184 motocyklov, 132 automobilov a 50 kamiónov.
05.11.2002 - sita Čitatelia: 8599 [Šport - MotoGP]

Majstrami sveta Vincent, Melandri a Rossi
Rossiho historické rekordy - 355 bodov a 15 pretekov bez prerušenia na stupňoch víťazov
27.10.2002 - sita Čitatelia: 7538 [Šport - Enduro]
Na Slovensku po 14 rokoch opäť Šesťdňová
P. Lazar: "Na Kongrese v Prahe sme sa dohodli aj na väčšom sprofesionalizovaní endura"
25.10.2002 - sita Čitatelia: 5818 [Šport - MotoGP]

Rossiho 50. triumf v kariére
Výsledky GP Austrálie v triede MotoGP
25.10.2002 - sita Čitatelia: 7020 [Šport - GP 250]

Melandri najmladším majstrom sveta
Výsledky GP Austrálie cestných motocyklov - kubatúra do 250 cc
25.10.2002 - sita Čitatelia: 6592 [Šport - GP 125]
Poggiali víťazom GP Austrálie do 125 cc
Výsledky GP Austrálie cestných motocyklov - kubatúra do 125 cc
Predchádzajúce | 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 | Nasledujúce
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!