Anketa:
Druhý diel pretekov Czech Endurance cup pre Motoride team úspešný!
ZdieľaťPridané: 21.05.2007 Autor: Zeno
Čitatelia: 5304 [Šport - Cestné Motocykle]
Druhý pretek tohto podniku sa konal 16. 5., tentoraz na brnenskom automotodrome. Tak ako som už minule spomínal, do boxu č. 7 sme skladali motorky už nie ako Jenssen-Oliva racing team, ale z vozíka schádzali motorky Motoride teamu.
A tam kde je Motoride team, nechýba ani Awia a Herghott, ktorí sa tu už od pondelka vyvážajú na všetkom možnom, čo Honda vyrobila. Večerné jazdy, ktoré som mal rezervované som radšej využil na umytie motorky, pretože po prevoze v počasí, aké motorkári „milujú“, boli nooo, zasraté. O desiatej večer sme absolvovali technickú prehliadku a ešte dokúpili mokré gumy, lebo počasie hovorilo jasne.
Naše želiezka v ohni |
Ráno, čo sa počasia týka, nebolo o nič lepšie ako večer. Postupne sa presúvame na okruh, prestáva síce pršať, ale veľká oblačnosť nedáva predpoklady, že by trať plná vody mala rýchlo uschnúť. Takže prvýkrát v živote obúvam mokré pneumatiky. No, vyzerá to nejako divne, skoro ako na endure... Prvý tréning je moja premiéra na vode a aj to tak vyzerá. Myslím, že zdatný cyklista by ma bez problémov spravil. Druhý tréning má Robo, ktorý na vode už raz išiel, ale nevyzerá, že by sa na to tešil. Tretí tréning idem znova ja, začínam si na to trošku zvykať, ale pocit sucha a bezpečia má od tohto ďaleko. Trať začína na niektorých miestach osýchať. Parkujem do boxu, pretože nasleduje kvalifikácia, a to je obvykle záležitosť rýchlejšieho Roba. Ale čo môže byť lepšie, ako správny parťák v tíme. On si to nechal prezuť na suché, sviňa! Vraj mu to na tej vode šmýka, že mám ísť kvalifikáciu ja, noo lebo mne to nešmýka a nešmýka... Ale nakoniec to bolo šťastie, že ma tak obabral. V priebehu kvalifikácie trať výrazne oschla a mokré gumy mi dali zbohom a v depe chvalabohu stála motorka obutá nasucho. Nakoniec sme si vybojovali 16. priečku na štarte.
Žeňo "Cirdo" |
Samotný pretek už bola taká normálna klasika. Štart išiel tradične Robo, ja sa na to nejako necítim. Valiť vysoko cez dvesto do zákruty v pelotóne 64 motoriek, to sa radšej budem voziť po vode. Po skúsenosti z minulého závodu predlžujeme pobyt na trati a znižujeme počet striedaní na minimum. Limitom je samozrejme nádrž. Jazda po prvom striedaní je ešte celkom v pohode. Keď som bol ale na trati druhýkrát, vysilenie sa dostavilo ako chrípka pred odchodom na dovolenku. Skončila jazda a začal som sa voziť. Pri brzdení mi ruky lámalo v lakťoch a gule som si búchal o nádrž a pri výjazdoch som bol vďačný za hrb, ktorý mám v kapotáži za prdelou. Tretíkrát som už nejazdil, pretože pretek bol kvôli nepríjemnému pádu ukončený o pol hodinu skôr. Nešťastníka odviezli do nemocnice a my sme sa tešili z celkového šiesteho miesta. V kategórií amatérskych superbikov sme skončili na zemiakovej priečke, a to je presne tá prvá, ktorá už nikoho nezaujíma.
Robo "Budha" |
Ako sa jazdí Czech endurance cup
Tieto preteky sú určené licencovaným aj amatérskym jazdcom a idú sa v troch triedach – superbike, supersport a naked. Tento rok majú päť dielov; tri sa idú v Brne, dva v Moste. Stačí si zaplatiť štartovné (okolo 11 000 Kč) a môže jazdiť v podstate ktokoľvek. Podstatné je, aby ste v tíme boli minimálne dvaja na dvoch motorkách. A to preto, lebo sa ide štyri, resp. šesť hodín vkuse (!), teda nie je daný počet kôl, iba čas. Neznalí možno nechápu prečo je štyri alebo šesť hodín veľa, ale pokojne mi môžu uveriť, že aj dvadsaťminútová okruhová streľba v plnom tempe dá zabrať tak, že si prepotený a udychčaný.
No ale prihláškou a zaplatením štartovného sa to len začína. Treba rátať s vysokou spotrebou gúm a benzínu a rovnako je vhodné mať so sebou ešte minimálne dvoch ľudí – mechanika a nejakého „sluhu“ (aj to je niekedy málo).
Tak ako vo veľkých pretekoch, aj tu je potrebné odjazdiť kvalifikáciu, podľa ktorej vyfasuješ miesto na štarte. A pozor, neštartuje sa klasicky z roštu, ale z radu na kraji trate, pričom k motorke musíš dobehnúť a naštartovať ju (ako 24 hodín Le Mans). A to je veľmi pekný pohľad!
Nuž a potom sa začína takmer nekonečné krúženie po trati. Najdlhšie to samozrejme pripadá jazdcom, lebo tí už neskôr od únavy ledva idú. Preto je lepšie mať v tíme viac motoriek a jazdcov, aby sa to vyčerpanie rozložilo rovnomernejšie, ale s tým samozrejme súvisí aj vyššia finančná náročnosť. Jazdci si vždy dohodnú nejaké znamenie, aby sa všetci pripravili na striedanie. Takže jeden človek stále sedí pri cieľovej rovinke a sleduje svojho jazdca, či náhodou už nechce striedať (napríklad ak je už unavený alebo má málo benzínu). Ak áno, povie to zvyšku tímu a ten má ešte jedno kolo čas, aby úplne pripravil druhú motorku a jazdca. Keď priletí do boxov, musí sa z prišlej motorky zobrať transpondér (malá krabička merajúca čas na kolo), a nahodiť na odchádzajúcu motorku. To trvá len pár sekúnd. Takýchto striedaní je okolo päť až osem, samozrejme záleží aj od počtu motoriek či technických problémov a pádov.
Transpondér na motorke meria čas na kolo |
Striedanie |
Ako sme to videli my (Peter Fischer a Tomáš Hajduch - Awia)
Video: Czech Endurance Cup, 2. pretek 2007, Motoride tim
Na podobnom podniku som bol ja aj [Awia po prvý raz. Ráno pred pretekmi to v boxoch žilo (boli zaplnené, pokiaľ sa nemýlim, všetky). K videniu tu boli takmer sériové stroje, ale aj prerobené kusy, už takmer špeciály. Všetky tímy berú svoje účinkovanie smrteľne vážne, niektorí sú čistí profíci, majú všetko od tímových tričiek cez viacero tímových áut a drahých motoriek až po technické zabezpečenie. Je zaujímavé sledovať mravenčiu prácu ľudí v boxoch – takto podobne to asi vyzerá na MotoGP, akurát rozpočet je zlomkový.
Štartuje tu aj päť či šesť slovenských tímov, medzi nimi aj náš spomínaný Motoride tím. Ten sa skladá zo Žeňa „Cirda“ na takmer sériovej litrovej CBR a Roba „Budhu“ na pekne športovo upravenej Kawasaki ZX-10R. V tomto dieli sa im darilo veľmi dobre, tak nech im to vydrží!
Dodatok
Žeňo už minule spomínal, že ho po ochutnaní okruhovej jazdy prestal baviť Šturec. Potvrdil mi to aj Robo a ešte zopár chalanov, takže neičo pravdy na tom bude. Píšem to sem preto, aby som strelcov na Babe a Šturci aspoň trochu prinútil zamyslieť sa, či im to nebezpečné naháňanie na úzkej ceste v plnej premávke stojí za to. Okruh je široký, bezpečný, nie je na ňom protismer ani autá! A ver mi, že budeš mať z vozenia na ňom väčšiu radosť.
Nemusíš si hneď kupovať štartovné na Czech endurance cup, stačí si kúpiť voľné jazdy v Brne za štyri kilá, alebo v Maďarsku ešte lacnejšie... A možno aj teba prestane verejná cesta baviť.
Pridané: 21.05.2007 Autor: Zeno Zdieľať
Súvisiace články:
- Posledné CEC v Brne znova s Motoride Teamom - Zeno
- Motoride Team na CEC alebo šesťhodinové brnenské peklo - Zeno
- IV. Závod CEC v Moste znova s účasťou MOTORIDE teamu - Zeno
- Druhý ročník Czech Endurance Cup odštartoval 23. 4. v Moste - Zeno
- MS endurance vyvrcholili v Bol d´Or – úspech MACO RACING TEAMU! - Redakcia
- Maco Racing Team s dôležitými zmenami do roku 2020 - Redakcia
- Yamaha Maco Racing Team pred pretekom v Le Mans - Redakcia
- Slovenský Častka Racing Team úspešne vstúpil do sezóny - sita
- Yamaha Maco Racing Team: vynikajúce štvrté miesto na Bol d´Or 2016! - Redakcia
- Úspech Yamaha Maco racing teamu na MS endurance 2022 – 6. miesto v Bol d’Or - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Posledný závod CEC - MOTORIDE ACENT TEAM celkové druhé miesto v seriáli!
- 4. závod CEC - ďalší pohár pre Motoride ACENT team
- Motoride team - 3. závod CEC v Brne - lotéria s počasím
- 2. časť Czech Endurance Cup – konečne pódium pre Motoride Team!
- Kolotoč Czech Endurance Cup odštartoval v Moste
- Posledné CEC v Brne znova s Motoride Teamom
- Motoride Team na pretekoch RACE FOR FUN 25. - 26. 8. 2007 v Trenčíne
- IV. Závod CEC v Moste znova s účasťou MOTORIDE teamu
- Motoride Team na CEC alebo šesťhodinové brnenské peklo
- RACE FOR FUN - preteky v Trenčíne sú za nami
- ... zobraz všetky články od tohto autora