Anketa:
Rossi potvrdil svoj titul v sezóne 2001 triumfom
ZdieľaťPridané: 06.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 7413 [Šport - GP 500]
Posledný závod 500-viek v tejto sezóne v Brazílii mal všetko: pády, dážď, reštart, strhujúci záver,
víťaztvo šampióna a slzy porazených.
Ako zhasli semafory na poslednej GP tejto sezóny, málokto predpokladal čo sa stane. Počasie bolo celý ďeň nerozhodné a Tohuru Ukawa s Kennym Robertsom sa dostali prvý do prvej zákruty oficiálne "suchého preteku." Olivier Jacque vošiel do zákruty ako tretí po vynikajúcom štarte z ôsmej pozície, ale problém so spojkou mu nedovolil dokončiť zákrutu. Spadol a zobral so sebou k zemi aj svojho tímového kolegu Shinya Nakana.
Rossi bol prvý, ktorý premostil priepasť za dvoma vedúcimi jazdacami, ale hneď bol nasledovaný ďalšími rýchlymi jazdacami. Červené Marlboro Yamahy Carlosa Checu a Maxa Biaggiho boli stále za ním. Ale všetky oči divákov sa upierali na jediného brazílčana v štartovom poli Alexa Barrosa, ktorý sa prebil na tretiu pozíciu z 12 štartového miesta. Dav hučal od nadšenia, až nebolo počuť zvuk motorov, keď v piatom kole začalo pršať.
Objavila sa červená vlajka a pretek bol zastavený. Reštart pomiešal a zneprehľadnil celý pretek. Na určenie víťaza sa museli spočítať časy z oboch štartov, a štartovalo sa z pôvodné štartovacích pozícií. Barros musel zopakovať célu prácu, ak chel pomýšľat na najvyžšie méty.
Kým Brazílčan bol znevýhodnený, Španiel Sete Gibernau reštartom získal, keď mohol nastúpiť na opakovaný štart na druhom motocykli po tom čo spadol tesne pred červenou vlajkou.
![]() |
Valentino Rossi nasledovaný Carlosom Checom |
V 16-tom kole z 24 sa Checa dostal do vedenia. Španiel bol najrýchlejším mužom na okruhu, ale potreboval získať na Valentina 1.9s, aby si zabezpečil víťaztvo. Obaja jazdci jazdili na hrane, ale počítadlo kôl počítalo čím ďalej rýchlejšie ako sa striedali v jadzení najrýchlejších kôl. Checovo vedenie sa pohybovalo medzi 0.04 až 0.3s.
![]() |
Valentino Rossi |
Rossi sa neuveriteľne tešil a predviedol dívákom wheelie a neuveriteľný burn-out. Narozdiel od neho Checa bol zdevastovaný. Keď sa dozvedel, že jeho náskok nestačil na predbehnutie Rossiho zrútil sa a v slzách ho museli odprevadiť na pódium jeho kolegovia z týmu.
![]() |
Zdevastovaný Carlos Checa |
1 Rossi Valentino Nastro Azzurro Honda 45:57.414
2 Checa Carlos Marlboro Yamaha Team 45:57.557
3 Biaggi Max Marlboro Yamaha Team 46:04.394
4 Barros Alex Honda Pons 46:16.467
5 Capirossi Loris Honda Pons 46:18.069
6 Abe Norick Antena 3 Yamaha 46:18.243
ŠAMPIONÁT (poradie jazdcov):
1 Rossi Valentino Nastro Azzurro Honda 325
2 Biaggi Max Marlboro Yamaha Team 224
3 Capirossi Loris Honda Pons 210
4 Barros Alex Honda Pons 182
5 Nakano Shinya Gauloises Yamaha Tech 3 155
6 Checa Carlos Marlboro Yamaha Team 137
- Abe Norick Antena 3 Yamaha 137
8 Criville Alex Repsol YPF Honda Team 120
9 Gibernau Sete Telefonica Movistar Suzuki 119
10 Ukawa Tohru Repsol YPF Honda Team 107
11 Roberts Kenny Telefonica Movistar Suzuki 97
12 Mccoy Garry Red Bull Yamaha WCM 88
13 Goorbergh Jurgen vd Proton TEAM KR 64
14 Jacque Olivier Gauloises Yamaha Tech 3 60
15 Haga Noriyuki Red Bull Yamaha WCM 59
16 Cardoso Jose Luis Antena 3 Yamaha 40
17 Aoki Haruchika Arie Molenaar Racing 33
18 West Anthony TVR - Tino Villa Racing 27
19 Haslam Leon Shell Advance Honda 13
20 Walker Chris 9
ŠAMPIONÁT (poradie teamov):
1 Marlboro Yamaha Team 227
2 Honda Pons 211
3 Nastro Azzurro Honda 170
4 Gauloises Yamaha Tech 3 126
5 Repsol YPF Honda Team 124
6 Telefonica Movistar Suzuki 122
7 Antena 3 Yamaha 107
8 Red Bull Yamaha WCM 71
9 Proton TEAM KR 43
10 Arie Molenaar Racing 22
11 Shell Advance Honda 15
12 TVR - Tino Villa Racing 7
13 Pulse Racing 3
14 Dee Cee Jeans Racing Team 2
15 Wildcard 1
Pridané: 06.11.2001 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Biaggi daroval Českú GP Rossimu - a čo titul? - Awia
- Qantas Australian 500cc Grand Prix - Zdá sa, že - feci
- VC Česka - Zvíťazil Biaggi, Rossi vypadol - sita
- Gibernau potešil fanúšikov prvou výhrou v päťstovkách - Awia
- Rossi si v Malajzii nazbieral ďalšie body... - Awia
- 'Deja vu' z Brna Rossi vyhráva a Biaggi padá, Estoril 2001 - Awia
- Šialený Max spieval v daždi po Holandskej GP - Awia
- VC Portugalska - V MotoGP opäť najlepší Rossi - sita
- 500-vky na GP Catalunia - Awia
- Rossi siahol víťaztvom v Motegi jednou rukou na trofej - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!