Anketa:
Prechod cez Fagaraš - Transfăgărăşan 7C, Rumunsko - Bod záujmu - Kde si zajazdiť
Známy prechod cez pohorie Fagaraš. Cesta prejazdná aj pre cesťáky, pekné "alpské" výhľady.
Postavená ako strategická vojenská cesta, Transfăgărăşan alebo DN7C je najvyššie položenou cestou v Rumunsku. Prechádza zo severu na juh cez najvyššie sekcie Karpát medzi najvyšší vrch krajiny Moldoveanu (2544 m) a druhý najvyšší Negoiu (2535 m). Cesta spája historické regióny Transylvánia a Wallachia, a mestá Sibiu a Piteşti.
Cesta bola postavená v rokoch 1970 - 1974, počas režimu Nikolaja Ceauşescu. Bola to reakcia na inváziu sovietov do Československa v roku 1968. Ceausescu chcel zabezpečiť rýchly vojenský prístup cez hory. Cesta teda bola vybudovaná vojenskými silami, s vysokým nákladom finančným ale aj ľudským. - asi 6 miliónov kilogramov dynamitu si vyžiadala severná časť a asi 40 vojakov pri stavbe prišlo o život.
![]() ![]() |
Transfăgărăşan most |
![]() ![]() |
Priehrada Vidraru |
![]() ![]() |
Vodopád Capra |
![]() ![]() |
Jazero Balea |
Zaujímavé miesta na trase:
Články:
- Výlet masochistov alebo 4000 kilometrov bičíkovania
- Transylvania Rally 6. – 8. 8. 2004
- Romanien Tour 2009
- 2-taktná Ukrajina a 125-kové Rumunsko, konečne Adventure prázdniny!
- Transylvania panoramas (360° Virtual Reality) 2010
- Romanien tour 2012 - rumunská desiatka
- Aké to bolo po prvý krát - Rumunsko 2012
- Rumunsko na stupačkách 2012
- Low-cost adventure trip - Ukrajina, Rumunsko
- Ukrajinské rakety
- Rumunsko 2013 – Vlhký až senzačne mokrý, buzna výlet
- Prvá méta "veľkého cestovateľa"- Rumunsko 2014, alebo kam sa vrátime na jar znova
- Súťaž Dunlop TrailSmart 2015 - Balkánsky okruh 2015
- Plánované: Na Babette do Ázie (2015)
- MiniBalkanTrip 2015
- Cestopis: Balkánsky okruh 2015 (+ recenzia Dunlop TrailSmart)
- Rumunsko po lúkach 2014
- Late Balkan Trip 2015
- Transalpina aj Transfagarasan za predĺžený víkend? Áno, podarilo sa!
- ROMANIA 2016 - krásna aj v nepremokoch
- Balkánsky syndróm, alebo dovolenka za päť šupiek
- KTM Duke 390 - cesty pána sú nevyspytateľné alebo ako som k nicku Vojvoda prišiel
- Cestou necestou za gruzínskymi šotolinami 2018
- NoKyrgyzstan 2018
- Krst ohňom - Rumunsko
Fotogaléria:
15.06.2015 - pebro

25.03.2015 - 69Dodik69

17.01.2015 - bubo008

21.12.2012 - corvette

21.12.2012 - corvette

21.12.2012 - corvette

21.12.2012 - corvette

21.12.2012 - corvette

21.12.2012 - corvette

19.11.2012 - bubo008

28.11.2010 - Mitja

28.11.2010 - Mitja

21.10.2010 - zeON

31.08.2009 - 100bubu

31.08.2009 - 100bubu

31.08.2009 - 100bubu

22.09.2004 - Awia

22.09.2004 - Awia

22.09.2004 - Awia

22.09.2004 - Awia

22.09.2004 - Awia

22.09.2004 - Awia

Detaily:
Stiahni si bod:
LOC súbor (*.loc) - pre rôzne GPS programyKML súbor (*.kml) - pre Google Earth
Stiahni si trasu:
GPX súbor (*.gpx) - pre rôzne GPS programy a Google EarthKrajina: | Rumunsko |
Región: | Fagaraš |
Typ: | Priesmyk |
Pridal: | Awia 21.07.2007 (13:35) |
Poloha: | N 45.606 E 24.618 |
Približná poloha: | nie |
Čitatelia: | 48640 |
Nadmorská výška: | 2034.0 m n.m. |
Povrch: | asfalt |
Prístup:
Cesta spája historické regióny Transylvánia a Wallachia, a mestá Sibiu a Piteşti.
Adresa, Kontakt:
Mapa: Zobraz miesta v okolí na Dynamickej Mape
Výškový profil trasy:
Body v okolí:
Body vo vzdialenosti do 50 km. Zobraz body v okolí na mape.
Č. | Názov: | Typ: | Vzdialenosť: |
---|---|---|---|
1. | Jazero Balea, Rumunsko | Jazero | 0.3 km JZ |
2. | Vodopád Capra, Rumunsko | Prírodný úkaz | 2.4 km JV |
3. | Pension Conacul Ursului Transfagarasan, Rumunsko | Penzión | 4.1 km J |
4. | Penzión Maya & Elena, Rumunsko | Penzión | 14.0 km S |
5. | Horské stredisko Cumpana, Rumunsko | Hotel | 18.9 km J |
6. | Priehrada Vidraru, Rumunsko | Jazero | 26.6 km J |
7. | Transfăgărăşan most, Rumunsko | Vyhliadka | 27.6 km J |
8. | Drakulova zrúcanina hradu, Rumunsko | Hrad | 28.0 km J |
9. | Múzeum parných lokomotív - Sibiu, Rumunsko | Múzeum | 41.0 km SZ |
10. | Penzión v kláštore, Rumunsko | Penzión | 48.4 km S |

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!