Anketa:
„Blog“ Projekt z cesty do terénu - MX trať Dubňany
ZdieľaťPridané: 26.09.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 6888 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
A tak som si povedal, trocha aj na základe vašich popudov, že pojazdím viaceré trate v mojom blízkom aj ďalekom okolí a pekne vám sem s toho vždy dám video a krátky opis.
Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
O našej domovskej trati ste si už mohli prečítať minulý rok. Keďže naša trať je pri daždivom počasí viac-menej nezjazdná, ale trénovať treba, zašli sme do Dubňan. Kde sú Dubňany a ako sa tam dostať asi písať netreba, že? Skôr by som sa povenoval opisu trate a povrchu na akom sa jazdí.
Mapa:
Trať je namotaná na pomerne malom priestore, je komplet umelo postavená a na vrchu je piesok. Takže sa dá očakávať, že práve usmoklené počasie, alebo občasný dážď nie je na škodu. Mokré počasie je vlastne skôr vítané.
Prvý krát som tam išiel s prísľubom, že deň pred tým pršalo a teda bude trať perfektná. Po príchode sme zistili, že síce mohlo pršať, ale vanúci vietor trať stihol osušiť a nás čaká sušina, prašina a hlavne šmykľavina. Ale keď sa na to pozerám po poslednej skúsenosti, kedy bolo napršané až-až a na trati boli obrovské kaluže, piesok miestami rozmáčaný do hĺbky aspoň 20 centi, tak som nakoniec aj rád oboznamovačke na suchom povrchu. V opise trate pochopíte prečo.
![]() |
Opis trate
Hneď po štarte (myslím tým štart z depa, nie klasický štart zo závodu) na vás čaká lavica, ktorá má plynulý dopad a ak ju aj nedoskočíte presne, nič sa nedeje. Ale ak ju chcete skákať celú, treba trochu gazovať. Nasleduje krátka rovinka, následne vysoký ľavy tobogan skoro o 180 stupňov, ktorý je najlepšie brať čo najvyššie, kde si môžete dovoliť držať plyn a nestratíte tak potrebný výkon, ktorého je v piesku skoro vždy málo.
Znova rovinka, s malým odjebkom a ďalší skok, síce malý, ale hneď za ním ďalší a za ním ďalšia točka s vysokým toboganom doprava. Ten sa dá brať aj vnútornou drážkou, pretože potom nasleduje taká kuleha v podobe skoku, ktorý má vysoký nájazd a tak ako rýchlo nastúpa hore, tak zrazu aj klesne nadol. Motorku treba buď zlomiť, alebo ho skákať s opatrnosťou. Ak sa pomýlite a skočíte ho, tak dopad z dosť vysokej výšky na rovinu vie byť prinajmenšom tvrdý. Boli prípady, kedy si majster zlomil obe zápästia aj členky. Takže tu pozor!
Po tomto skoku treba plyn, zobrať to po ľavej strane a následnú lavicu tak skákať zľava. Je dosť dlhá, tak znova treba rýchlosť na skočenie až na dopad. Dá sa brať aj pravou stranou, ale potom treba motorku trochu lámať.
Nasleduje znova taká fičurka, kedy máte pred sebou skok, ktorý je na vrcholku znova ostro zlomený dole a za ním ide ľavá točka a nasleduje vysoká a dlhá lavica s pozvoľným a plynulým dopadom.
Za ňou ľavá točka a široká dráha (tu je štartovacia rampa), ktorá sa dá brať aj vnútornou drážkou. Tu treba točiť šulcom v hlbokom piesku a nasledujúcu pravú zatáčku brať podľa chuti. Dá sa ísť vonkajškom, kde je malý mantinel, alebo stredom, či vnútrom. Len treba mať na pamäti výjazd zo zatáčky a následne si zvoliť dobrú stopu na ďalšiu lavicu.
Tá je znova nižšia a s plynulým dopadom, ale je trochu doprava, tak treba dávať pozor, nech neskočíte von z trate. Po dopade plná kotláž a do ďalšej pravej 90 stupňovej točky zvoliť stopu podľa kubatúry. Na mojej malej by som najradšej jazdil vonkajškom, aby som nestratil toľko z rýchlosti a následnú vysokú a dlhú lavicu dokázal skákať celú. Pokojne aj po ľavej strane.
Znova plyn koľko ide a ďalšiu pravú točku brať vrchom toboganu, zasadnúť moto tak, aby ďalší malý skok skočila až za vybúchaný bubon. Následne sa natlačiť na pravo a ľavú točku o 180 brať znova vrchom toboganu.
Teraz sa naopak natlačiť zas na ľavo, plyn držať až za malý odhops, do toboganu vpáliť čo najvyššie, zobrať ho vrchom a mať tak dostatočnú rýchlosť na ďalší malý zub a následne cieľovú ľavicu.
A tak dokola, pokiaľ vás to bude baviť.
Táto trať sa mi páčila už pri prvej návšteve, kedy bola síce sušina, ale čo sa týka technickej stránky, tak je podľa mňa krásna. Nie je moc rýchla, je relatívne bezpečná a dá sa na nej jazdiť aj keď je mokro. Poplatok je buď 200 CZK alebo 8 € na deň za motorku.
Samozrejme prikladám video:
Video: „Blog“ Projekt z cesty do terénu - MX trať Dubňany
Motocykel na test poskytla spoločnosť motocorse. Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a na nohy obúva Forma Dominator Comp.
Pridané: 26.09.2012 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Projekt z cesty do terénu | Nasledujúci
Súvisiace články:
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Enduro trať Malacky a MX trať Stupava - mikulec
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu - MX trať Moravský sv. Ján - mikulec
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu - prvý pád tejto sezóny a hneď aj druhý :-) plus bonus - mikulec
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu – Novinka v projekte a 1. tréning - mikulec
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu - Endurovje príprafka - mikulec
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Sand Rally 2012 - mikulec
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu – ako pokračujem - mikulec
- Projekt z cesty do terénu – Pretek druhý, Dubňany - mikulec
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu – už som sa poučil - mikulec
- „Blog“ - Projekt z cesty do terénu - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Body a Trasy v tomto článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!